Åhh detta gissel med foder

R

roscrea rose

Ja nu försöker jag igen.
Har en Tinker som jag är medryttare till som väger ca 600 kg men ska väl kanske väga igentligen 500. Hon har tappat muskler men är inte smal. Känner knappt revbenen. Hon snubblar mycket. iof bara mest på höger fram men det händer oxå på vänster. hon har völdigt dåligt flås.
Försöker att rida henne så mycket det går men tyvärr blir det bara ca 3 ggr i veckan men då blir det en joggintur i skogen ca 1 tim. Brukar bli lite svettig på halsen och bogen. Hon går även på terapiridning så hon rids 2 ggr i veckan i lugnt tempo i knappt ½ timme i paddocken med elever.
Som sagt så har hon tappat muskler allra helst på ryggen ( det är väl där det syns mest eftersom hon är kraftig).
Hon får just nu 1 dl kraft mineralpellets, ca 1-2 dl uppblött betfor och 5 kg oanalyserat hö.

Någon i detta avlånga land som kan hjälpa mig med foderförslag?
Please!!!!
 
Sv: Åhh detta gissel med foder

Spontant känns det som att hästen får för lite protein, och definitivt för lite grovfoder! Jag skulle gissa att hon behöver åtminstone det dubbla.

Får hon inget kraftfoder? Eftersom hon motioneras behöver hon få energi någonstans ifrån.

Det är svårt att råda vad det gäller foder om det inte finns någon analys på grovfodret. Men att hästen tappar muskler brukar bero på proteinbrist, de brukar dock behålla magen och bli lite "bukiga". Kanske skulle det räcka att öka på höet för att täcka proteinbehovet.
 
Sv: Åhh detta gissel med foder

Klarar hon sig verkligen på 5 kg hö?

Mitt haflingersto äter ca 9 kg hö/dygn, och skulle säkerligen äta ännu mer om hon fick (hon är dock ganska rund så jag försöker hålla höet till måttliga mängder...). Verkar hästen hungrig, eller vill hon bara äta 5 kg hö?
 
Sv: Åhh detta gissel med foder

jo jag har sagt till ägeren det men hon säger att hon bara blir fetare, bukigare då!.. men jag har kasstat in ca 1 kg extra hö till henne på kvällarna när jag ridit henne och i bland även gett henne en näve luzern.
 
Sv: Åhh detta gissel med foder

nä hon e hungrig!! tilläggas kan väll att hon står på halm. Tigger som en .. ja jag vet inte vad. Så fort någon öppnar en boxdörr eller nått så blir hon en Mr hyde..Halvgalen
 
Sv: Åhh detta gissel med foder

Det är väl inge så konstigt att hästen är tiggig och hungrig. Väger hon 600 kg och får 5 kg hö så är ju saken klar. MER MAT!
Som det framkommer i en mängd trådar här så ska man beräkna 1,2-1,5 kg hö/100 kg häst. Alltså i detta fallet MINST 8 kg hö. Är det dåligt med protein i höt får man byta ut en del till Lucern eller komplettera med något annat proteinrikt tillskott. Soja eller Krafft protein är mycket proteinrikt och innehåller inte så mycket energi (MJ). Det bästa är ju att göra en analys så du vet hur mycket som behöver läggas till. Annars blir det en gissningslek och det gagnar inte hästen.
Jag ger min lilla islandshäst på 340 kg 5 kg hö plus kraftfoder och proteintillskott, så det är ju bara att jämföra.
Nu låter jag kanske lite arg men det är jag inte. Jag vill bara att folk ska förstå att ett bra hö och tillräcklig mängd är det bästa för hästen. Har höt dåliga värden måste man komplettera upp med ovan beskrivna fodertillskott.
 
Sv: Åhh detta gissel med foder

jo jag håller på och bearbetar ägaren (hon som har stallet) om att hon ska skicka in höet på analys. Hon säger att hon ska ta ut en expert för hon orkar inte med allt tjafs om hur hennes hästar är tjocka eller inte.
Helt klart tycker jag är att de får fel mat helt enkelt och för lite motion.
Vi har haft så mycket skit med våra hästar, mycket fång fast vi varit försiktiga och vant in dem på gräset mm. En del har fått spatt och vi har fått tagit bort 3 !! hästar innom 1 år. en som fick hovbensrotation och 2 spattar.
Jag är nästan helt säker på att det beror mycket på hur hon fodrat dem. Ibland när hon sett att de blivit för tjocka så har hon bara tagit bort fodret utan att vänja av dem vid det....

Hon vill hur som helst INTE ge dem mer hö för hon säger att de står på halm och det räcker.

Argggggg:mad:
 
Sv: Åhh detta gissel med foder

Jag förstår dig, det är frustrerande när man vet att man har rätt och ingen begriper eller litar på att man har rätt. Att de blir bukiga är garanterat att de får för lite mat och att de äter halm i brist på hö. De blir bukiga av halm.
Den här "experten", kan du prata med personen innan stallägaren hinner före? Då kan du ju förklara läget och försöka påverka samtalet lite.:smirk:
Beträffande fång och spatt. Spatt är inte foderrelaterat. Det kan uppstå utan någon speciell anledning. Fång däremot beror ju på snabba foderbyten både upp och ner. Mag och tarmfloran blir ju helkass om man slarvar.
 
Sv: Åhh detta gissel med foder

Wow jag var i stallet idag och visade lite foderstater som jag printat ut från nätet och så hade jag konversationen med mig här från Buke. och tro det eller ej men hon blev farsinerad av att jag !! kunde göra en foderstatus... :idea:
Ja och vi ska nu skicka iväg vårat hö på analys. Förklarade att allt foder hon testar kostar mer pengar än om vi gör en bra analys och en foderstat på alla hästarna.

kul när man äntligen kommer framåt.
:banana:
 
Sv: Åhh detta gissel med foder

Att bara ta bort höet sisådär är som att säga till en fet människa:
Du är så fet så du får inget att äta.

Detta GÅR INTE, man MÅSTE äta! Seadn ska man ju succesivt trappa ner på maten om de får för mycket, vilket fallet här INTE är.
Många hästar, liksom människor, "sväller upp" när de får för lite mat, just för att kroppen vet vad som ska hända.

Mina islandshästar på 300 resp. 375 kg får MINST 5 kg hö... 300:ingen har fritt men det är en annan historia...
 
Sv: Åhh detta gissel med foder

Wow jag var i stallet idag och visade lite foderstater som jag printat ut från nätet och så hade jag konversationen med mig här från Buke. och tro det eller ej men hon blev farsinerad av att jag !! kunde göra en foderstatus... :idea:
Ja och vi ska nu skicka iväg vårat hö på analys. Förklarade att allt foder hon testar kostar mer pengar än om vi gör en bra analys och en foderstat på alla hästarna.

kul när man äntligen kommer framåt.
:banana:
HÄRLIGT! att det går framåt!
så bara att vänta på analysen och sedan räkna ut foderstater!

bra jobbat! :bow:
 
Sv: Åhh detta gissel med foder

Vad glad jag blir för din skull!:bump:
Hoppas nu att det går bra och att hästarna snabbt blir i fint hull så ägaren ser att du inte bara pratar "strunt":smirk:

Lycka till!!!:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 204
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 747
Senast: ufot
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
1 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp