Åhh, jag blir så sugen!

I

INKA

På ett litet marsvin, inte äte då utan skaffa :D
Hade massor med marsvin när jag var liten, nio st totalt. Men när man är liten är man inte så sugen på det här med byta i burar. Men nu ska det inte vara något problem. Med åren har man ju blivit lite klokare och förstår att dem behöver den bästa omvårdnad som alla levande varelser. Men nu e det ju så att min pojkvän säger sig vara allergisk mot päls-djur, främst katt då. Hund hade jag när vi träffades och henne hade jag verkligen ingen lust att göra mig av med för hans skull. (Låter kanske lite elakt) Mem han visar ingen reaktion utav henne. Men hur är det marsvin tro? Någon som vet? Sen gärna lite fördelar o nackdelar från er som äger en lite gris?
 
Jag och syrran har ett par styckna ,nu bor hennes i Härnösand mestadels men endå :)
Jag är inte allergisk nånting så av just djuren kan jag inte säja nått men för några veckor sedan fick jag världens dammattack mot höet .
Jag bor i en lägenhet nu ,en vindsvåning med rätt taskig ventilation och jag fick hem nytt spån och hö på samma dag som jag (inte så bra kanske) förvarar öppet inne :crazy:
Mest praktiskt så ,jag har en spånlåda och en hösäck brevis burarna iomed att jag inte ids knata alla trappor ner och upp ur källaren och mitt förråd varje gång jag ska göra rent i burarna (och Marvsina gör inte som kaninerna och skiter fint i ett hörn ,näe -dom skiter vartefter dom går så man måste verkligen ut med allt när det gäller dom ,marsvinsskit är rätt svårhanterliga motför en kaninskit som kommit på snedden -tro mej ,jag har många års erfarenhet :D)
Så det är väl den lilla varningen jag kan ge ,de mesta dammet kommer från omgivningen ,vilket iofs går att påverka .
 
Min sambo är också pälsdjursallergiker. Enligt pricktest är han inte allergisk mot marsvin, men han är ju mer eller mindre känslig för alla pälsdjur.
Vi fick hem ett marsvin på omplacering för snart två veckor sen och han har inte kännt ett dugg! (bara första dagen när jag bytte buren inomhus, hö- och dammallergiker också :crazy:) :banana: Fråga din pojkvän om han har gjort något pricktest för att få reda på vilka djur han är mest känslig för. Om du känner nån som har marsvin kan ni ju gå dit och provkela lite?
 
Glömde ju fördelar och nackdelar!

Fördelar:
*Otroligt sociala djur som pratar och kelar i knät med hjärtans lust. :love:
*Dessutom är de ju otroligt söta!
*Lättskötta

Nackdelar:
*Hmmmm.... Kan inte komma på några än!
 
vet ej hur det är med alergisk reaktions förmåga, men nog blir alergiska personer lite så där alergi-mojjsade när de kommer hem till oss, våra marsvin hårar, lämnar hö å kutterspån å skitar ner överallt.

några snabbar nackdelar å fördelar med att välja marsvin som husdjur.

Fördelar
- lätt skötta
- trevliga
- inte alltför dyra
- väldigt små

Nackdelar
- marsvin lär sig oftast inte sådär jätte väl att gå till sin bur å göra sina behov
- de gnager en massa på ens saker
- väldigt små
 
Det är ju inte alltid allergiker känner av marsvin utan spån och hö istället.
Sedan beror det på vad man är allergisk mot och hur det visar sig.
Min kompis blir igensvullen på ögonen och snuvig men har ändå marsvin då hon måste äta allergi medicin större delen av året (kraftig pollenallergi) och då känner hon inte av marsvinen heller.
Vissa blir täppta i luftvägarna (halen och neråt) vilket gör att det då kan bli farligt andra få bara utslag som jag fick när jag var liten och då om jag blev slickad (saliv) vid direktkontakt.
Så länge jag inte rörde hundar så fick jag inga utslag.
Jag nös av timotej men då fick det vara mycket och alvarligare var inte min allergi där.
Idag är den borta (testad som barn och nu som vuxen)
Enklast är väl kanske om har tar prover för hö (och timotej) och marsvin för att se om han reagerar eller ringa en uppfödare och fråga om pojkvännen får sniffa på deras marsvin
Det kan vara en möjlighet.
Bara för att man är allergisk mot en art innebär det inte att man bli allergisk mot en annan.
Gjordes allergitest som vuxen eller som barn?
Dom flesta barn allergier försvinner när man nått vuxen ålder.
 
- väldigt små

Njää... Mina marsvin är iallafall inte små. :D De ligger på dryga kilot... 1,3 väger min största "tjej".
Fast det är klart, jämför man med en häst så... :crazy:
 
Vill man undvika damm från spån eller halm i burbotten kan ju använda kattsand eller toa-lätt, dvs papperspellets. Det dammar inte lika illa och suger åt sig "dofter" *hrm* bra! :rofl:
Kattsand är kanske inte så vänligt för små gristassar och papperspellets kanske förvillas med vanlig pellets förresten...? :confused: Har själv inte testat, nån som har gjort det?
 
:rofl: :rofl: :rofl: Var nog tur att du förtydligade där. ;) Heter man inka och säger att man är sugen på marsvin så är det lätt att feltolka. :D
 
Marsvin är underbara djur!! :love:
Gosiga, trevliga, relativt lättskötta och så himla söta.
För att inte tala om hur lajbans det är att kolla på dom när dom race-ar runt på golvet... :banana:

Tänk bara på, att om du tänker skaffa marsvin, så se till att skaffa minst 2. Dom är flockdjur och ska hållas tillsammans med andra som talar sammma språk... (Det är numera lag på det...)
 
Äntligen några andra som kallar dom grisar!
Fördelar:
-Otroligt söta när dom kör race över mattan
-Roliga
-Lättskötta
-Snälla djur som vill gosa!
Nackdelar:
-behöver stor bur, därför mer att städa
-äter som en... som... ja en gris!
-gnager som en dåre på gallret! (syftar på min ena tös)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp