Åhnej... :( vad ska jag göra....

Misiaczek

Trådstartare
Hoppas ni orkar läsa...blev lite långt..

Jag har ju en katt här som jag hämtade hem för en vecka sen, han är en fd hemlös katt, är mellan 2-3 år gammal, o för 3 månader sen lyckades bli infångad av personen jag nu köpte honom ifrån.
Sen dag ett har jag tyckt att hans gångstil bakifrån ser lite lustig ut...hälbenen eller vad dom nu heter pekar inåt mot varann när han går o gungar lite lätt på dem.. Detta såg jag alltså sen första dagen men har sen inte tänkt mer på det..
Sen nu precis så gick han iväg framför mig, jag stod alltså precis bakom honom o passade då på att titta på hur hans ben såg ut bakifrån...o såg då att det är bara det högra benet som pekar inåt när han går, o det benet gungar han lite på när han går... Så gick han fram till matskålen o satte sig för att äta..o då märkte jag oxå att han ju inte stödjer på högra benet när han ligger sådär utan han gungar på det lite o det hänger lite lätt i luften.... :(

Det är nog inte så svårt att förstå att han måste ha ont i benet..
Han springer o leker dock helt normalt, o hoppar från höga höjder....men det gör mig så ledsen av tanken om han verkligen har ont men inte visar det o ändå är en sån kelig o tacksam kisse..... :(

Detta blir en jättejobbig situation för mig, då hon jag köpte honom ifrån tar ändå emot hemlösa katter då o då, som ett katthem, vaccinerar, kastrerar dom osv, o sen säljer dom o då skrivs kontrakt på att jag inte får avliva/ge bort honom osv..o jag har rätt att lämna tillbaka honom när jag vill! Men...trots att det bara gått en vecka, så har jag verkligen hunnit förälska mig i katten, och tycker han är underbar på alla sätt o vis o uppfyller alla mina "krav" eller förväntningar jag ville ha hos en katt....och jag ville verkligen ge en hemlös katt en chans till ett bättre liv..
Men samtidigt måste jag vara realistisk...och jag vill inte gärna ta emot en katt som förmodligen kan behöva ett flertal veterinärbesök och alltså kosta en hel del.. Jag vet att det kostar o ha djur o allt vad det innebär....men vill ju inte direkt lägga massa pengar på ett djur jag precis köpt som jag tänkt mig ska vara friskt, till en början....
Åhh...detta blev verkligen jättejobbigt nu...vet verkligen inte vad jag ska göra...... :confused: :cry:


Han o hunden kommer jättebra överens också..o det var det viktigaste med den nya katten att det skulle funka bra med hunden..o det blev över mina förväntningar...

2010112714927235516258_sbig.jpg

2010122165926131516258_sbig.jpg

2010122165937519516258_sbig.jpg
 
Sv: Åhnej... :( vad ska jag göra....

Om du köpte katten av en förening så måste den väl någon gång under föreningens ägo blivit besktad av en vet.?
I samband med kastrationen kanske?

Om inte så får du ju lägga korten på bordet och höra vad föreningen har för ståndpunkt!
De kanske kan bekosta en undersökning för att diagnostisera felet eller hjälpa till med en del av kostnaderna.

Tyvärr är ju detta en risk med alla djur man skaffar! Att de blir sjuka/skadade direkt efter inköp.

Min yngsta katt hittades uppkrupen i motorutrymmet på en bil hos en vän. Där hade han suttit i ca ett dygn innan bilen togs till verkstaden och kattungen kunde plockas ut.
Min vän kunde inte ta hand om kattungen, alla katthem var fulla och ja...han hamnade hos mej - tillfälligt var tanken!

På 6 dagar lyckades denna katt sedan kosta mej 1300 kr i vet. kostnader - och då fick jag bra rabatt av vet. - pga bla herpes.

Så livet som djurägare blir inte alltid som man tänkt sej!!

/Swat
 
Sv: Åhnej... :( vad ska jag göra....

Om du redan nu känner att du inte vill lägga pengar på veterinärvård så föreslår jag att du lämnar tillbaka och inte skaffar nån ny katt faktiskt.
 
Sv: Åhnej... :( vad ska jag göra....

Det första du bör ha gjort (och alltid ska göra när man skaffar djur) är att försäkra det
Så om du kan vänta ett par dagar, och sen åka till vet. så blir det inte lika dyrt
om det skulle visa sig vara ngt..

Och som du själv skrev, har du inte råd så skaffa inte fler djur, det lönar sig aldrig om det skulle hända något och du inte har en buffert undansparad.

Men hoppas det löser sig för dig och kissen. Dem är snabba på att stjäla ens hjärtan. :D
 
Sv: Åhnej... :( vad ska jag göra....

Att försäkra ett sjukt djur utan att berätta det för försäkringsbolaget är ju bedrägeri?
 
Sv: Åhnej... :( vad ska jag göra....

Jo..jag tänkte också på det med besiktning...men saken är den att jag inte riktigt vet om den här kvinnan har en förening eller om detta bara görs privat.. :crazy:
För att jag fick honom ändå för en billig peng..300kr.. men det skrevs kontrakt....
Men hon har sagt till mig att katten alltid är välkommen tillbaka till henne om det inte skulle funka för mig....visst ja, kom på att katten t.o.m fortfarande är på prov hos mig..det var jag som bad om att få ha honom på prov ett tag för att se om han o hunden kommer komma överens...så jag har inte fått några vet-papper på honom än, hon sa att jag får dem när hon kommer på hembesök till mig om nån månad..

Står det i hans papper möjligen om han är vet.besiktad?
Men har iof mejlat henne nu om detta, så får se vad hon tycker o säger..
Jag skrev även att om katten inte lider av detta så är det självklart inga problem för mig o behålla honom då...men för att veta helt säkert att han inte lider o har ont borde det ju göras en koll hos vet... vilket kanske o förhoppningsvis hon vill bekosta (om det inte redan är gjort) så jag sen kan ha kvar honom med gott samvete
 
Sv: Åhnej... :( vad ska jag göra....

Om du redan nu känner att du inte vill lägga pengar på veterinärvård så föreslår jag att du lämnar tillbaka och inte skaffar nån ny katt faktiskt.

Skulle du köpa en sjuk/skadad katt??
Alla (förhoppningsvis) som skaffar djur vet att det kostar och att det kan komma plötsliga utgifter....

Katten är inte ens min än, har honom på prov...
O skulle detta hänt i ett senare skede skulle denna diskussion självklart inte existera, utan det skulle vara ett sjävklart fall :crazy:
 
Sv: Åhnej... :( vad ska jag göra....

Det första du bör ha gjort (och alltid ska göra när man skaffar djur) är att försäkra det
Så om du kan vänta ett par dagar, och sen åka till vet. så blir det inte lika dyrt
om det skulle visa sig vara ngt..

Och som du själv skrev, har du inte råd så skaffa inte fler djur

Katten är inte min än, står på henne...

O vart exakt i min text står det att jag inte har råd o ha djur?
Att inte vilja lägga pengar på ett djur i ett sådant här fall, när jag haft en katt i en vecka som inte är min än o visar sig vara sjuk/skadad, innebär inte att jag inte har råd o ha djur....
 
Sv: Åhnej... :( vad ska jag göra....

Jag hade meddelat säljaren och hört vad denna hade att säga.
Sen, iom att du hunnit fästa dig vid katten dessutom, gå till veterinären och betala själv om inte säljaren vill.
 
Sv: Åhnej... :( vad ska jag göra....

Jag hade meddelat säljaren och hört vad denna hade att säga.
Sen, iom att du hunnit fästa dig vid katten dessutom, gå till veterinären och betala själv om inte säljaren vill.

Ja detta är nu gjort, så väntar på svar.
Och ja..det är tanken att jag kommer göra så ändå...
 
Sv: Åhnej... :( vad ska jag göra....

Nu frågade du inte mig,men jag skulle kunna köpa skadad/sjuk katt och har gjort det rätt många gånger. Fast det är ju bara jag de;)
 
Sv: Åhnej... :( vad ska jag göra....

:bow: eloge till dig..... själv vill jag köpa friska djur!
Men har självklart fått ta hand om sjuka/skadade djur med åren en väldigt massa gånger, som bara råkat hamna där jag är o då kan jag inte bara låta djuret va o har själv bekostat både veterinärvård och andra nödvändigheter...


Men i den här situationen så har allt löst sig nu...så fortsätt diskutera ni som vill, själv har jag sagt mitt!



O tack Swat för ditt svar, kontaktade säljaren o sa så precis som du skrev, och ja det visade sig att katten blev besiktad vid kastrationen, o benet var förmodligen en gammal skada som läkt lite snett men som inte påverkar honom på nått sätt varken nu eller i framtiden sa vet o han friskförklarades.
Jag har fortfarande katten på prov till den 8e jan, o efter det får jag alla hans vet-papper, o kan först då försäkra honom. Jag får även lämna tillbaka katten när jag vill sa säljaren. Och skulle jag märka något fel o han behöver veterinärvård så sköter säljaren det fram tills katten blir min.
 
Sv: Åhnej... :( vad ska jag göra....

Så bra!!

I dina kläder hade jag dock bokat in en vet.tid och gjort en koll av benet - efter samtal med säljaren!
Bara för att ha ordentligt med info om benet och skadan. Även om hältan finns noterad på bes.protokollet så görs där ju ingen ordentlig undersökning.

/Swat
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 427
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp