Bukefalos 28 år!

Airbag och barn på platser med det!

T

Tokmaja

Vet att den här kanske ska ligga på barn, men det känns som att jag vill ha den här :).
Har köpt "ny" bil idag och det är airbag i den.
Att lilltjejen som sitter bakåtvänd inte får sitta fram, det vet jag.
Men hur är det med större barn som sitter framåt?
Sonen är ju 5 år och sitter på bälteskudde, får han sitta där?
Eller rättare sagt den viktigaste frågan, är det säkert för barn i hans ålder/storlek att sitta fram på airbagplats eller hur stor/gammal ska man vara för det?
Han är ofta åksjuk, därför undrar jag, inte kul att behöva ge honom åksjuketabletter jämt, så om han inte får kan vi ju kanske koppla ur den istället! Fast det blir ju en säkrare bil om han får sitta vid den! :bow:
 
Sv: Airbag och barn på platser med det!

Man måste väl vara över 130 cm eller något sådant (140?) för att sitta säkert där det finns airbag. Annars knäcks väl nacken om den löser ut. Jaghar hört något sådant iaf.
 
Sv: Airbag och barn på platser med det!

Tack!
Kopierar in deras svar från den sidan här ifall nån mer är intresserad av att veta:
Vi rekommenderar dock att barnet även då sitter i baksätet. Ska ditt barn sitta i framsätet där det finns en krockkudde ska framsätet vara maximalt tillbakaskjutet. Följ alltid bältesstolens eller bälteskuddens bruksanvisning. Har du ingen kan du beställa en från tillverkaren.


Ska tillägga att det stod så på "bälteskudde" som jag läste om!

Annars verkar det stämma med 140 cm om de sitter utan kudde!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Airbag och barn på platser med det!

När min svärmor köpte sin bil sa bilförsäljaren åt henne att inte låta min son sitta fram och då var han 6 år för att deras nacke inte klarar av airbagen, om det stämmer vet jag inte men jag vågar inte testa heller.....

Han får inte sitta fram i hennes bil idag heller och nu är ändå 7 år gammal och är 130 cm lång, han får sitta i mitten bak istället.
 
Sv: Airbag och barn på platser med det!

Din sons ålder har ingenting med detta att göra! Min äldsta är 5 år och inte ens 1 m ännu! Så, han sitter bakåtvänt i baksätet ännu.

Är det 130 utan eller med bälteskudde? Är han itne 130 minst så hade jag inte satt honom där utan valt att ha honom bak i mitten. Jag blir själv lätt åksjuk och om jag sitter i mitten klarar jag mig betydlgit bättre än annanrs.
 
Sv: Airbag och barn på platser med det!

Som jag fattade det ska man vara minst 140 cm lång utan kudde, personen ska alltså vara så lång.

Ja mitten bak skulle han kunna sitta, är inte van att det är trepunktsbälte där. Har haft alldeles för gamla bilar förut :D!
Det enda är då att han kommer att sitta nästan på syrran (som ju sitter bakåtvänd och kommer alltså att sitta bak)... risk för slagsmål tror jag... :smirk:
 
Sv: Airbag och barn på platser med det!

Sätt syrran fram (eller sonen) men koppla ur och plocka bort airbagen först! Så har vi gjort och det fungerar ypperligt!
 
Sv: Airbag och barn på platser med det!

Jag har kopplat ur airbagen på vår bil (okej då, inte jag men ärkesverksta´n) bara för att kunna ha min dotter (15 månader) bredvid mig även när jag kör själv. Ang rekomendationer med airbag så är det 140 cm som gäller (enligt NTF.se)
 
Sv: Airbag och barn på platser med det!

Ni som har nya bilar med en knapp för att koppla bort airbagen så använd inte den utan ta bort airbagen helt för man vet aldrig vad som händer och kan gå snett när man krockar, den kan lika gärna lösa ut ändå. Bra att tänka på.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 982
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 577
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 325
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 877
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp