Eurydome

Trådstartare
Jag funderar på att börja hyra ut ett rum i min lägenhet genom Airbnb för att få extra inkomster om något år när mina bolån löper ut och räntan blir högre.

Är det någon här som gör det och vill berätta om sina erfarenheter? Jag har försökt leta på nätet men hittar bara vad man ska tänka på när det gäller det juridiska och det är inte riktigt det jag undrar.

Jag funderar mer över praktiska saker att tänka på för att man ska vara en bra värd och för att det ska fungera bra, samt sådant att undvika eller vara försiktig med.

Typ bör det ingå en hylla i skafferi/kyl? Brukar folk vilja laga mat i köket? Ska det ingå duschtvål/handduk/sängkläder/snabbkaffe/te? Brukar folk vilja umgås eller hålla sig på rummet? (förstår såklart att det varierar men undrar över era erfarenheter).
 
Jag funderar på att börja hyra ut ett rum i min lägenhet genom Airbnb för att få extra inkomster om något år när mina bolån löper ut och räntan blir högre.

Är det någon här som gör det och vill berätta om sina erfarenheter? Jag har försökt leta på nätet men hittar bara vad man ska tänka på när det gäller det juridiska och det är inte riktigt det jag undrar.

Jag funderar mer över praktiska saker att tänka på för att man ska vara en bra värd och för att det ska fungera bra, samt sådant att undvika eller vara försiktig med.

Typ bör det ingå en hylla i skafferi/kyl? Brukar folk vilja laga mat i köket? Ska det ingå duschtvål/handduk/sängkläder/snabbkaffe/te? Brukar folk vilja umgås eller hålla sig på rummet? (förstår såklart att det varierar men undrar över era erfarenheter).

Värt att tänka på är att ganska få värdar/brf-er godkänner uthyrning via rbnb.
 
Finns praxis från hyresnämnden att uthyrning av rum via airbnb är att betrakta som hotellverksamhet av kommersiell natur och inget som en styrelse i en BRF behöver godkänna.
 
Finns praxis från hyresnämnden att uthyrning av rum via airbnb är att betrakta som hotellverksamhet av kommersiell natur och inget som en styrelse i en BRF behöver godkänna.
På vilket sätt skiljer det sig mellan att hyra ut till en mängd olika människor (oavsett om man använder sig av tjänsten Airbnb ellet inte) mot en andrahandsuthyrning för en längre tid?

Tillägg: Är det endast när det handlar om ett rum och inte hela lägenheten som man kan "override" föreningen?

Tänker att grannarna lär föredra det senare istället för ett konstant spring i huset med okända personer.
 
Tillgång till fullt kök, badrum och dusch bör ingå. En god värd låter även gästerna vistas i övriga utrymmen samt umgås lite om gästerna visar intresse för det. Vill gästerna vara för sig själv respekterar man det.

På rummet är det bra om det ingår sängkläder och handdukar. Vattenkokare, vattenkanna plus lämpliga glas och muggar, the och snabbkaffe är bra, ger lite hotellkänsla vilket brukar ge bra omdöme! Ha sängarna färdigbäddade snyggt och prydligt. Ha sopkorg på rummet.

Kunna tipsa om bra restauranger, sevärdheter och information om kollektivtrafiken är också bra.

Tillgång till wifi är ett absolut måste.
 
På vilket sätt skiljer det sig mellan att hyra ut till en mängd olika människor (oavsett om man använder sig av tjänsten Airbnb ellet inte) mot en andrahandsuthyrning för en längre tid?

Tillägg: Är det endast när det handlar om ett rum och inte hela lägenheten som man kan "override" föreningen?

Tänker att grannarna lär föredra det senare istället för ett konstant spring i huset med okända personer.
En andrahandsuthyrning är när någon hyr hela lägenheten, alltså har den istället för att du själv har den. (kräver alltid tillstånd i hyresrätt, i brf har man under vissa omständigheter rätt att få tillstånd i andra fall är det upp till föreningen att besluta som de vill)
En inneboende är någon som bor samtidigt med dig i lägenheten, alltså hyr endast en del av lägenheten/ett rum. (har man alltid rätt till i en HR, gissar samma i brf)

Att övernatta, dvs. sova där tillfälligt är något annat än att bo (ha sin bostad på adressen). Det kan man antingen låta folk göra gratis för att man vill ha dem där (typ släkt och vänner) eller för att man vill få in pengar (kommersiellt syfte).
För det första finns väl inte några direkta gränser så länge inte grannar störs eller man bryter några andra regler? Det andra är att använda lägenheten för annat syfte än boende, vilket kan strida mot avtalet med hyresvärd/brf.
 
Jag funderar på att börja hyra ut ett rum i min lägenhet genom Airbnb för att få extra inkomster om något år när mina bolån löper ut och räntan blir högre.

Är det någon här som gör det och vill berätta om sina erfarenheter? Jag har försökt leta på nätet men hittar bara vad man ska tänka på när det gäller det juridiska och det är inte riktigt det jag undrar.

Jag funderar mer över praktiska saker att tänka på för att man ska vara en bra värd och för att det ska fungera bra, samt sådant att undvika eller vara försiktig med.

Typ bör det ingå en hylla i skafferi/kyl? Brukar folk vilja laga mat i köket? Ska det ingå duschtvål/handduk/sängkläder/snabbkaffe/te? Brukar folk vilja umgås eller hålla sig på rummet? (förstår såklart att det varierar men undrar över era erfarenheter).
Jag har bott mycket på airbnb, både hyrt helt egen bostad men lika ofta hyrt rum i bostad där även hyresvärden bor. Att det är rent och städat är A och O. Så se till att du har tid emellan gäster att städa och tvätta, så att du inte bokar in gäster för tätt inpå.
Sängkläder, handdukar, tvål och toapapper osv bör ingå likaså tillgång till badrum och kök, gärna andra gemensamma utrymmen också. Möjlighet att göra kaffe och te brukar också vara uppskattat.

Sen är det viktigt att ta upp även negativa saker i annonsen, eller sådant som kan upplevas negativt eller störande. Det gör att du slipper tjafs eller dåliga betyg. Exempelvis om sängen är lite hård så skriv det, eller om det är lyhört, du bor på en trafikerad gata, du har barn eller djur i lägenheten, det är väldigt trångt, duschen har dålig stråle eller liknande.
 
Jag funderar på att börja hyra ut ett rum i min lägenhet genom Airbnb för att få extra inkomster om något år när mina bolån löper ut och räntan blir högre.

Är det någon här som gör det och vill berätta om sina erfarenheter? Jag har försökt leta på nätet men hittar bara vad man ska tänka på när det gäller det juridiska och det är inte riktigt det jag undrar.

Jag funderar mer över praktiska saker att tänka på för att man ska vara en bra värd och för att det ska fungera bra, samt sådant att undvika eller vara försiktig med.

Typ bör det ingå en hylla i skafferi/kyl? Brukar folk vilja laga mat i köket? Ska det ingå duschtvål/handduk/sängkläder/snabbkaffe/te? Brukar folk vilja umgås eller hålla sig på rummet? (förstår såklart att det varierar men undrar över era erfarenheter).
Angående juridiken så tror jag att man får väga in de faktiska omständigheterna och riskhantera utifrån dem. Bor man i ett stort hyreshus med flera hundra lägenheter och har några övernattningar i månaden så är läget ett annat än om man bor i ett litet hus med 3-4 lägenheter, med hyresvärden i våningen under, och har flera övernattningar i veckan.

Utifrån ett gästperspektiv så är mina krav/förväntningar rätt låga. Viktigt för mig är att presentationen av boendet är så ärlig och transparent som möjligt, som @Malibu_Stacy skriver. En annan högt prioriterad bit är att jag vill ha snabb och tydlig kommunikation. Lägger jag en förfrågan vid lunch så vill jag inte vänta till långt in på eftermiddagen på svar, utan väntar mig respons inom max en timme.
Bra att veta redan i presentationen är hur möjligheterna ser ut till bilparkering, cykelinlåsning, kollektivtrafik m m.

Matlagning och kök tror jag det finns väldigt olika preferenser kring. Själv är jag aldrig intresserad av att laga mat på Airbnb utan går ut och äter eller om möjligt köper hämtmat. Mina önskemål begränsar sig till tillgång till tallrikar och bestick och möjligen en kopp te eller kall apelsinjuice.

Jag vill absolut att det ingår sängkläder (färdigbäddat), duschhandduk och gärna duschtvål. Wifi goes without saying.

Sen värderar jag själv högt en trevlig och lyhörd värd med litet sociala känselspröt. Ibland vill jag inte vara social alls men andra gånger tycker jag att det är väldigt trevligt. Dels för allmänt sällskap och dels för att få litet inblick i lokala/regionala/nationella frågor. Jag tror inte att det är en absolut förutsättning för en Airbnb-värd att tycka om och vara nyfiken på andra människor, men jag tror att det ofta kan vara en fördel. :)
 
Finns praxis från hyresnämnden att uthyrning av rum via airbnb är att betrakta som hotellverksamhet av kommersiell natur och inget som en styrelse i en BRF behöver godkänna.
Det besöut jag gissar att du syftar på gällde uthyrning när innehavaren inte bodde kvar under uthyrningen.
Om det verkligen finns ny praxis om att ha korttidsinneboende är jag intresserad av mer info.
 
Angående juridiken så tror jag att man får väga in de faktiska omständigheterna och riskhantera utifrån dem. Bor man i ett stort hyreshus med flera hundra lägenheter och har några övernattningar i månaden så är läget ett annat än om man bor i ett litet hus med 3-4 lägenheter, med hyresvärden i våningen under, och har flera övernattningar i veckan.

Utifrån ett gästperspektiv så är mina krav/förväntningar rätt låga. Viktigt för mig är att presentationen av boendet är så ärlig och transparent som möjligt, som @Malibu_Stacy skriver. En annan högt prioriterad bit är att jag vill ha snabb och tydlig kommunikation. Lägger jag en förfrågan vid lunch så vill jag inte vänta till långt in på eftermiddagen på svar, utan väntar mig respons inom max en timme.
Bra att veta redan i presentationen är hur möjligheterna ser ut till bilparkering, cykelinlåsning, kollektivtrafik m m.

Matlagning och kök tror jag det finns väldigt olika preferenser kring. Själv är jag aldrig intresserad av att laga mat på Airbnb utan går ut och äter eller om möjligt köper hämtmat. Mina önskemål begränsar sig till tillgång till tallrikar och bestick och möjligen en kopp te eller kall apelsinjuice.

Jag vill absolut att det ingår sängkläder (färdigbäddat), duschhandduk och gärna duschtvål. Wifi goes without saying.

Sen värderar jag själv högt en trevlig och lyhörd värd med litet sociala känselspröt. Ibland vill jag inte vara social alls men andra gånger tycker jag att det är väldigt trevligt. Dels för allmänt sällskap och dels för att få litet inblick i lokala/regionala/nationella frågor. Jag tror inte att det är en absolut förutsättning för en Airbnb-värd att tycka om och vara nyfiken på andra människor, men jag tror att det ofta kan vara en fördel. :)

Lägger till angående mat, något jag uppskattat de få gånger vi bott via Airbnb är typ pizzeriameny till närmaste pizzerian, thaihaket och så om det finns sådant i närheten!

Vi har dock bara hyrt fristående stugor så jag kan inte uttala mig så mycket om resten, mer än att jag absolut inte vill behöva släpa med egna sängkläder och så om jag inte ska bo i många nätter, blir mycket packning om man bara ska vara borta någon natt liksom.
 
Saxat från hyresgästföreningen:

4. Du får inte bedriva hotellverksamhet

En hyresrätt skall användas som bostad. Använder du hyresrätten till att hyra ut bostaden eller rum i sådan omfattning att det är jämförbart med hotellverksamhet riskerar du att förlora din hyresrätt eftersom den kan innebära risk för olägenheter både för hyresvärden och dina grannar.


Jag tänker dock att du bör prata med din värd om detta. Enklast är väl att helt enkelt ta in en inneboende?
 
Saxat från hyresgästföreningen:

4. Du får inte bedriva hotellverksamhet

En hyresrätt skall användas som bostad. Använder du hyresrätten till att hyra ut bostaden eller rum i sådan omfattning att det är jämförbart med hotellverksamhet riskerar du att förlora din hyresrätt eftersom den kan innebära risk för olägenheter både för hyresvärden och dina grannar.


Jag tänker dock att du bör prata med din värd om detta. Enklast är väl att helt enkelt ta in en inneboende?

Den skrivningen avser hyresrätter. Jag har en bostadsrätt.

Inneboende fungerar inte, jag har mina barn på halvtid och tänkte i så fall hyra ut ett av barnens rum när han inte är där.
 
Den skrivningen avser hyresrätter. Jag har en bostadsrätt.

Inneboende fungerar inte, jag har mina barn på halvtid och tänkte i så fall hyra ut ett av barnens rum när han inte är där.

Aha! Har du en bostadsrätt bör du ju kontakta brfen. Vi tillåter inte uthyrning via rbnb hos oss. Svårt att tro att så många Brf-er gör det då det faller inom hotellverksamhet men kontakta din Brf
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 962
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 559
Senast: Reville
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 299
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp