Wille

Trådstartare
Jag skulle vilja veta lite mer om hur det funkar när man hyr ut rum via airbnb. Checkar man in på kvällen och ut på morgonen? Eller när checkar man ut om man stannar flera nätter?

Om gästerna stannar flera nätter, är det då alltid någon hemma och håller koll på gästerna så de inte rör sig där de inte ska vara? Eller har folk dörrar i huset som låses?

Jag skulle vilja hyra ut via airbnb men känner mig väldigt osäker på om det är görbart, då jag saknar dörr mellan hall och kök. Och jag kan inte sitta hemma och hålla koll hela tiden.
 
Om du tänker att du ska sitta och ha koll på gästerna tycker jag att du ska låta bli att ha air bnb, det bygger på tillit och att gästerna känner sig välkomna. Nu undviker jag att hyra där man delar med någon annan, men tanken är ju att man ska kunna röra sig fritt. Är det vissa delar som man inte får vara i så bör de låsas.
 
Jag ställde lite frågor här om Airbnb innan jag började hjälpa till att hyra ut en stuga den vägen. Inget fel på svaren eller så men det fanns inte så många andra värdar här, så jag tror att du hittar bättre information i t.ex. grupper för svenska Airbnb-värdar på Facebook. (Det finns internationella grupper också men de jag har hittat domineras av folk som håller en helt annan nivå - köper hus endast för att hyra ut och lägger massor av tid och pengar på inredning, välkomstpresenter etc. Sverige känns lite mer rimligt på det sättet.)
 
Om du tänker att du ska sitta och ha koll på gästerna tycker jag att du ska låta bli att ha air bnb, det bygger på tillit och att gästerna känner sig välkomna. Nu undviker jag att hyra där man delar med någon annan, men tanken är ju att man ska kunna röra sig fritt. Är det vissa delar som man inte får vara i så bör de låsas.
Jag har inget av värde förutom datorn (som jag kan ta undan), men vet inte om man törs släppa in okända i sitt hus när man själv inte är där. Jag vet inte vad som skulle kunna hända men det är väl inte riskfritt antar jag.

Och så undrar jag hur man kan ha tillit till främmande människor? Kanske bara är jag som är onödigt rädd.
 
Jag tror att efterfrågan på att bo i nåns hus under övervakning ute i ingenstans är nästan obefintlig. Men jag vet inte , kanske fångar airbnb andra än de andra sajterna.
Ute i ingenstans? Här finns vacker natur att njuta av året runt och en skidbacke inte så långt ifrån. M.m.

Och det där med övervakning var mer en fråga om hur andra gör. Törs man ge folk tillträde till hela ens hem? Det känns så läskigt.
 
Jag hyr inte ut själv, men har bott en del på Airbnb. Dock nästan uteslutande utomlands. I jobbet hyr vi en del via Airbnb och då är det alltid i Sverige.

In/utcheckning brukar vara olika från boende till boende. Jag har också mött stor flexibilitet från värdarnas sida där. En gång anlände vi mitt i natten och fick hämta nyckeln på en kvarterskrog. När jag har behövt ha kvar bagaget har det ofta gått att fixa och vid något tillfälle även sen utcheckning utan extra kostnad. Har man fast utcheckning brukar det vara samma tid oavsett om gästen bott en eller flera nätter.

De gånger jag hyrt rum i någons hem har vi haft full tillgång till huset. En gång var det ett rum i en lägenhet och där hängde vi en del med värdarna. Men de var inte hemma så mycket. En annan gång hyrde vi en svit eller vad man ska kalla det i ett hus. Då bodde ägaren på något annat ställe och vi delade kök med övriga hyresgäster som var en blandning av studenter som bodde länge (detta var i en universitetsstad) och Airbnb-gäster.

I jobbet hyr vi ofta lantliga boenden, men då är det hela hus eller lägenheter med möjlighet till att laga mat som är av intresse.

Som ovan nämnts bygger Airbnb på tillit. Ingen vill känna sig övervakad. Nu får både gäster och värdar omdömen, så du kan ju välja att bara ta in gäster som har omdömen sedan tidigare.
 
Jag skulle vilja veta lite mer om hur det funkar när man hyr ut rum via airbnb. Checkar man in på kvällen och ut på morgonen? Eller när checkar man ut om man stannar flera nätter?

Om gästerna stannar flera nätter, är det då alltid någon hemma och håller koll på gästerna så de inte rör sig där de inte ska vara? Eller har folk dörrar i huset som låses?

Jag skulle vilja hyra ut via airbnb men känner mig väldigt osäker på om det är görbart, då jag saknar dörr mellan hall och kök. Och jag kan inte sitta hemma och hålla koll hela tiden.
Sök på airbnb och kolla hur andra verkar ha lagt upp det.
Och där borde du kunna ta kontakt med andra uthyrare och be om tips och råd
 
Jag har inget av värde förutom datorn (som jag kan ta undan), men vet inte om man törs släppa in okända i sitt hus när man själv inte är där. Jag vet inte vad som skulle kunna hända men det är väl inte riskfritt antar jag.

Och så undrar jag hur man kan ha tillit till främmande människor? Kanske bara är jag som är onödigt rädd.
Det är tilliten som är grejen med airbnb, att man är beredd att släppa in okända människor i ditt liv och hem om du har tänkt hyra ut där du själv bor. Om det inte känns som något för dig så låt bli, det skapar bara stress för dig.

Jag är inte bekväm i att ha människor omkring mig så i hemmet, alltså låter jag bli att hyra ut även om vi har utrymmet.
 
Ute i ingenstans? Här finns vacker natur att njuta av året runt och en skidbacke inte så långt ifrån. M.m.

Och det där med övervakning var mer en fråga om hur andra gör. Törs man ge folk tillträde till hela ens hem? Det känns så läskigt.
Som sagt, jag vet inte. Vacker natur funkar ”sådär”. Skidbacke kanske bättre?

Jag ser inte någon anledning att inte prova om det går att lösa frågan, men det finns anledning att inte förvänta sig en viss nivå på inkomst.
 
Vi har ibland bott på airbnb på resor, men alltid bara på ställen där vi har varit själva i lägenheten, aldrig enstaka rum hos en värd som varit hemma.

Incheckning har vi kommit överens om med värden, ibland så att hen har väntat på oss i lägenheten, eller kommit till platsen då vi meddelat att vi anlänt, ibland så att vi hämtat nyckel hos en granne. Jag har försökt meddela planerad ankomsttid så exakt som möjligt, t.ex. mellan 17 och 18, och vi har fått checka in allt mellan tidig eftermiddag till sen kväll.

Utcheckning har alltid gått till så att vi har lämnat nycklarna i lägenheten utan att träffa värden nåt mer.

Jag har lekt med tanken att hyra ut vårt hem medan vi är bortresta, men kommit till att jag inte vill göra det. Hade jag varit i stort behov av pengar hade jag däremot kanske tänkt annorlunda.

Men som det är nu hade jag gått och nojat hela semestern över ifall folk har sönder mitt fina porslin eller dränker mina krukväxter i något missriktat försök att vara hjälpsamma. Jag vill inte heller sätta upp hundra skyltar om att det är förbjudet att vattna blommorna och att man ska göra si och inte får göra så, jag är aldeles för noga med mitt hem, mina ägodelar, och speciellt min trädgård och mina växter, för att kunna låta folk bo här.

Därav har jag kommit fram till att det inte passar mig att vara värd.

Hade jag ändå hyrt ett rum någonstans där värden är hemma hade det känts märkligt om hen är hemma hela tiden för att hålla koll. Om jag nu av ekonomiska orsaker varit tvungen att hyra ut mitt hem, medan jag var hemma, så hade jag absolut inte hållit koll på dem som övernattat där, utan helt enkelt packat undan finporslinet och flyttat krukväxterna.
 
Har bott på Airbnb när jag haft problem med att få tag på hotellrum till vettigt pris.

Har inte haft rum i någons bostad, men tillbyggnader osv, så det varit separata ingångar, badrum osv.

Skulle känna mig extremt obekväm om värden satt och väntade/övervakade mig för att jag övernattade. Systemet bygger på att man kommer överens om saker som nycklar och sånt.

Värden städar och så, man ska inte räkna med att gästerna t.ex byter lakan. (Jag brukar alltid städa väldigt noga efter mig men byter inte lakan).

Håller man på med sånt här ska man nog ha tolerans för att folk är lite som de är (dvs folks vanor kan vara andra än ens egna, uppfattning om städningen kan vara olika osv osv). Och så är det nog bra att ha en omfattande hemförsäkring ifall olyckan är framme.
 
Jag skulle vilja veta lite mer om hur det funkar när man hyr ut rum via airbnb. Checkar man in på kvällen och ut på morgonen? Eller när checkar man ut om man stannar flera nätter?

Om gästerna stannar flera nätter, är det då alltid någon hemma och håller koll på gästerna så de inte rör sig där de inte ska vara? Eller har folk dörrar i huset som låses?

Jag skulle vilja hyra ut via airbnb men känner mig väldigt osäker på om det är görbart, då jag saknar dörr mellan hall och kök. Och jag kan inte sitta hemma och hålla koll hela tiden.
Hur kommer det sig att du så ofta kommer tillbaka till den här idén eller liknande? Jag inser såklart att du delvis vill tjäna pengar, såklart - men är det något annat som lockar också? (jag tycker det låter hemskt och skulle stressa ihjäl mig av att ha andra hemma :D så det är därför jag frågar vad som låter tilltalande).
 
Hur kommer det sig att du så ofta kommer tillbaka till den här idén eller liknande? Jag inser såklart att du delvis vill tjäna pengar, såklart - men är det något annat som lockar också? (jag tycker det låter hemskt och skulle stressa ihjäl mig av att ha andra hemma :D så det är därför jag frågar vad som låter tilltalande).
Jag behöver pengarna. Och det minskar behovet att lönearbeta.
 
Jag behöver pengarna. Och det minskar behovet att lönearbeta.
Det är det som oroar mig. Att förväntan om just det ekonomiska och efterfrågan ställer till det. Jag tror att det är skitsvårt och osannolikt att göra signifikant positivt netto utanför storstäderna på det. Om man däremot ser andra bra saker med det, kanske det väger över. Som att träffa lite fler främlingar och att få veta hur mycket ekonomi det finns i det, även om det är marginellt.

Sen inträffar även osannolika saker ibland för de som har tålamod och lite flyt.
 
Det är det som oroar mig. Att förväntan om just det ekonomiska och efterfrågan ställer till det. Jag tror att det är skitsvårt och osannolikt att göra signifikant positivt netto utanför storstäderna på det. Om man däremot ser andra bra saker med det, kanske det väger över. Som att träffa lite fler främlingar och att få veta hur mycket ekonomi det finns i det.

Sen inträffar även osannolika saker ibland för de som har tålamod och lite flyt.
Ändå finns det andra i närheten som hyr ut.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Läs inte om du inte vill slösa din tid. Jag hittar inga bra jobb att söka. Jag har bokmärkt 3 jobb på af just nu, men jag vill inte ha...
2
Svar
20
· Visningar
1 955
Senast: Wille
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 973
Senast: Otherside
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp