Aj! jag kan inte gå!

D

diartistakasha

...specielllt inte efter jag ridit.. Det gör så för benat ont spciellt ovanför "musen"! Är det foglossningar? jag trodde inte jag skulle få en massa problem så tidigt är bara i vecka 14. Några tipps på vad jag kan göra för att underlätta lite? Jag känner verkligen inte för att sluta rida redan, har ju för sjutton en massa tävlingar inplanerade:crazy:
 
Sv: Aj! jag kan inte gå!

Det låter som foglossning. Bäst är att lugna dig med ridningen om du får så ont, annars kan det bli värre och du kanske inte ens kan sitta på hästen.

Det är inte säkert att du måste avstå all ridning, men att träna och tävla kan faktiskt bli omöjligt, ingen kan på förhand säga hur kroppen reagerar på en graviditet.

Att planera in en massa tävlingar är nog dumt...
 
Senast ändrad:
Sv: Aj! jag kan inte gå!

Låter som foglossningar. Har du ont ska du ta det lugnt. Det gäller att hitta den nivå på ansträngningarna som du klara., annars blir det bara värre.
jag har haft foglossning vid båda mina graviditeter. Vid den första klarade jag dock av att rida mycket stillsamt, ända till sex veckor före förlossningen. Då fixerades bebisens huvud, och det var ingen skönt att rida med ett huvud mellan benen.
Vid den andra graviditeten kom foglossningarna tidigare, redan i tredje månaden, och jag kunde inte ens skritta. Så min häst fick vila sig i form hela graviditeten. Det är lixom sånt som händer, och det är bara att lyssna på kroppen om det blir så. Annars riskerar du att bli helt handikappad under din graviditet, och du kan även på besvär som blir kvar efter graviditeten.

Jag hade en gång två små knatteelever, vars mamma gick på kryckor på grund av foglossningar. Yngsta barnet var då tre år. Med det i minnet har jag varit försiktig med mina foglossningar.
 
Sv: Aj! jag kan inte gå!

Låter som foglossningar och dra ner på ridandet.

Jag hade bara lite ont efter jag ridit, ibland så jag inte kunde röra mig. Och det blev säkert 1000 ggr värre efter förlossningen och nu är det 5 månader sen och nu har värken gått ner till så som det var när de var som värst under graviditeten.
 
Sv: Aj! jag kan inte gå!

Så irriterande att det lir värre efteråt. När man verkligen känner att man vill komma igång igen.
 
Sv: Aj! jag kan inte gå!

Som alla andra redan sagt, foglossning. För din egen skull bör du nog lägga ridningen på hyllan. Och det är inte säkert att det blir värre efter förlossningen, det är olika för alla. Somliga drabbas så fort de plussat, själv fick jag bara lite besvär i slutet. Alla graviditeter är olika, men man ska lyssna på sin kropp. :idea:
 
Sv: Aj! jag kan inte gå!

Verkligen, och inte fick man någon info om det unger graviditeten heller utan min bm varnade på efterkontrollen, då jag if förstod att foglossningarna inte försvinner så fort bebisen är ute, fogarna ska ju ihop igen också!

Men att det blev så himla mkt värre hade jag ingen aning om, och är bara glad över att sambon har full förståelse över att dela 50/50 på FP inte kommer fungera. Och tyvärr funkar det inte ekonomiskt att han är föräldraledig och jag sjukskriven, vilket hade vart otroligt mysigt.
 
Sv: Aj! jag kan inte gå!

Jag både dressyr och hopptränar ännu och är i vecka 23. Jag har upplevt att mina foglossningar kommer och går.. Jag tycker det är svårt att veta var gränsen går och hur länge man kan rida från gång till gång. Igår hade jag hur j-a ont som helst efter jag ridit o då hade jag mest bara galopperat på slingan (tog ca 40 min)... Häromdagen red jag dressyr 1 timme och kände ingenting..
 
Sv: Aj! jag kan inte gå!

Hej och tack för alla svar:)
Att sluta rida vet jag inte om jag tänker göra bara för att jag inte kan gå normalt efteråt;)
Jag menar, det går ju över efter ett tag och det jag jag lixom stå ut med. Det jag funderar på är om det liksom kan vara farligt och att jag gör det värre rent allmänt av att rida eller om det bara är så att det gör ont, och pallar man med det så är det ok.
Blir ju lite orolig över de pmm skriver ju och funderar på om ridningen kan vara delaktig i att det skulle gå så illa eller om det foglossningen blir lika illa vilket fall?

Jag upplever det som Labero beskriver det att det kommer och går och att det efter nåt pass är riktigt illa efter medans ett annat så gårt det fint (bara jag går lite bedbent;))
 
Sv: Aj! jag kan inte gå!

Hej och tack för alla svar:)
Att sluta rida vet jag inte om jag tänker göra bara för att jag inte kan gå normalt efteråt;)
Jag menar, det går ju över efter ett tag och det jag jag lixom stå ut med. Det jag funderar på är om det liksom kan vara farligt och att jag gör det värre rent allmänt av att rida eller om det bara är så att det gör ont, och pallar man med det så är det ok.
Blir ju lite orolig över de pmm skriver ju och funderar på om ridningen kan vara delaktig i att det skulle gå så illa eller om det foglossningen blir lika illa vilket fall?

Jag upplever det som Labero beskriver det att det kommer och går och att det efter nåt pass är riktigt illa efter medans ett annat så gårt det fint (bara jag går lite bedbent;))
Tro mig, jag vet allt som finns att veta om foglossning efter mina tre graviditeter. När man känner av det redan i tredje månaden är risken mycket stor att problemen håller i sig.
Att sätta sig med benen brett isär och tyngden på blygden och skumpa runt är ungefär det värsta du kan göra mot ditt bäcken och det är ju det som händer när du rider.
Man ska undvika ALLT som ger smärtor (som ofta kommer nästa dag). Jag blev helt sjukskriven i v 14 under sista graviditeten och väntade barn liggande i en soffa med en kudde mellan knäna. Absolut den värsta tiden i mitt liv. Jag var nära att bli deprimerad på riktigt.
Vad du gör, bit inte ihop! Sköt om dig!
 
Sv: Aj! jag kan inte gå!

Ja, du kan göra det värre genom att rida! Om det gör ont, ska du låta bli. Lyssna på kroppen.
Jag hade heller inte tänkt låta bli att rida under min graviditet, men med rejäla foglossningar är det liksom inte så mycket att välja på.
 
Sv: Aj! jag kan inte gå!

Jag var sjukskrivne på halvtid v.12-19 och jobbade halvtid v 24-25 och gick sen på HP i v.26! Då tyckte både läkare och försäkringskassan att jag väntat för länge.

Nästa gång kommer jag vara mycket försiktigare med ridningen, ta en tur kanske bara för att lindra absinensen och skritta ut.

Och mina foglossningar kom och gick de oxå. Jag drog av bakskorna på en megahäst som vägra hålla upp hovarna själv utan att känna nått under tiden och efteråt och andra dagar kunde jag inte ens gå ner för trappan hemma!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 001
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 553
Senast: hastflicka
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp