Bukefalos 28 år!

Aj, kan det vara allvarligt?

StandByMe

Trådstartare
Min pojkvän råkade (!) kasta en fjärrkontroll på min inre fotknöl nyss. Det med en himla kraft, då han var arg (inte på mig). Fjärrkontrollen flög i flera bitar så ni kan föreställa er kraften. Den hamnade rakt på min högra fotknöl och det blev ett ganska fult jack, men framförallt gör det så förbaskat "ont"! Ilar och känns obehagligt i hela området runtomkring knölen. Den känslan sitter inuti foten, det är inte ömt när jag trycker på området.

Kan man få en spricka på en fotknöl? Hur känns det? Ska jag avvakta eller gå iväg till något sjukhus? VC i morgon?

Hjälp! Känns som en så fånig liten skada men det känns obehagligt i foten :(
 
Sv: Aj, kan det vara allvarligt?

Ajdå, vilken otur!
Jag skulle nog mest blivit orolig om det känns lika illa imorgon eller har svullnat upp/blivit varmt. Då tycker jag du ska gå till vårdcentralen :)
 
Sv: Aj, kan det vara allvarligt?

Ja, jag får göra så. Det enda jag tänker är att såret nog egentligen skulle behöva sys något stygn, det är ganska djupt och glipar mycket. Men det är väl främst för estetiska skäl man syr igen?

Det är dessutom lite, lite svart i såret och jag inbillar mig att det kan ha lossnat några fragment av fjärrkontrollen. Men förmodligen överreaktion. Får avvakta tills i morgon och se.
 
Sv: Aj, kan det vara allvarligt?

Sårtejp kan funka istället för att sy, så jag gissar att om du inte vill åka in nu så kan du tejpa det hjälpligt hemma tills imorgon.
 
Sv: Aj, kan det vara allvarligt?

Ja, egentligen borde jag ringa men det känns som ett så fånigt problem. Det gör inte lika ont längre men obehagligt är det, särskilt när jag ska belasta foten. Kan man ha skadat en nerv, eller sitter de djupare?

Nejlica, Jag har ingen specifikt sårtejp hemma, bara vanlig kirugtejp. Går det? Är det verkligen bra att tejpa över såret, rycks inte sårkanterna med sen när man drar bort plåstret? :crazy:

Jag tror nästan det är för litet för att sy, det blir ju max något stygn. Och sedan sitter det ju på ett så osynligt ställe så det gör inget om ärret blir lite fult.
 
Sv: Aj, kan det vara allvarligt?

Jag fick en spricka på fotknölen efter en krogkväll då jag, bärandes höga klackar, fick en karatespark på fotleden och vek foten 90 grader. Gick hem, barfota, i -5 och däckade totalt. Vaknade sen klockan 6 (3 timmar efter att jag kommit hem) med feberfrossa, och en fot så ond och galet svullen att jag grät och spydde samtidigt. Har aldrig haft så ont i hela mitt liv, kunde inte röra mig alls, även armrörelser kändes i foten.

När övriga huset vaknat var det illfart in till sjukhuset där en spricka konstaterades samt traumatiserade ligament, leder och muskelfästen. Enligt läkaren är kraftig svullnad och blåmärke över fotleden/knölen vanlig vid sprickor på fotknölen, och det var precis så min fot såg ut.

Detta är ~18 timmar efter skadan
2012-01-08-01-25-30_183726739.jpg


Detta är 2-3 dagar efter olyckan (minns ej exakt), fortfarande svullet och missfärgat. Blåmärket över fotknölen syns dåligt, men är som ett streck på denna sidan och ett mer runt blåmärke på andra sidan av foten (över fotknölen).
2012-01-09-14-56-33_183728591.jpg


Åk och kolla upp det! Det tog ca 1 år innan min fot kändes helt bra (gick hos sjukgymnast) men kan fortfarande känna smärta och obehag... Man använder ju tyvärr fötterna (och fotlederna) ganska mycket så bättre att ta det säkra före det osäkra :)
 
Sv: Aj, kan det vara allvarligt?

Jag hoppas att du åkte in för ett sår som du beskriver det behöver dels göras rent ordentligt och dels behöver det förmodligen sys också. Nu minns jag inte hur många timmar det är man har på sig att sy men det är inte så där jättemånga. I vilket fall så tycker jag absolut att du ska söka vård i morgonbitti om du inte redan har gjort det.
 
Sv: Aj, kan det vara allvarligt?

Jävlar vilken svullnad! Så ser inte min ut (tack och lov) men jag kan inte stödja på foten, alls. Kan inte heller sträcka ut eller dra upp foten lika mycket som den andra foten om jag håller dem upp i luften och försöker. Skönt att du blivit bättre nu i alla fall.

TinyWiny, jag åkte aldrig in. Det tar emot så mycket att komma till akuten med en pyttelitet sår, även om det kanske behövs sys. Det är ungefär 6-8 timmar man har på sig att sy så den chansen är förbi. Jag ringde sjukvårdsrådgivningen nyss och de ville direkt att jag skulle in till vårdcentralen eftersom jag inte kan stödja på foten. PISSHELVETE! :( Sån jävla sjuk grej att få en skadad fot av, ledsen och arg på min pojkvän även om det såklart inte var meningen. Han får väl fan se sig för om han nu har sånt jäkla behov av att slänga fjärrkontrollen i soffan!

Suck och stön.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp