Aj, nervsmärta..

Askvind

Trådstartare
Någon mer här som lider av nervsmärta? Hur hanterar ni det? Har ni fått hjälp av någon medicin, träning? Jag hade bältros för 6 månader sedan som tyvärr lämnat efter nervsmärtor. Väldigt hämmande eftersom det är just höger sida av överkroppen, så höger sida av huvud/hals/nacke/skuldra/arm och hand. Jag hoppas verkligen de ger sig med tiden men just nu känns det rätt hopplöst. Använder TENS-maskin och äter låg dos av saroten men känner inte att detta hjälper tillräckligt. Ska ta kontakt med läkaren i veckan för se om det finns någon mer medicin som jag kan prova, verkar som gabapentin används. Men annars? Hur står man ut? Har förstått att det inte är jättelätt att behandla och bli symtomfri, så hur hanterar man smärtan?
 
Någon mer här som lider av nervsmärta? Hur hanterar ni det? Har ni fått hjälp av någon medicin, träning? Jag hade bältros för 6 månader sedan som tyvärr lämnat efter nervsmärtor. Väldigt hämmande eftersom det är just höger sida av överkroppen, så höger sida av huvud/hals/nacke/skuldra/arm och hand. Jag hoppas verkligen de ger sig med tiden men just nu känns det rätt hopplöst. Använder TENS-maskin och äter låg dos av saroten men känner inte att detta hjälper tillräckligt. Ska ta kontakt med läkaren i veckan för se om det finns någon mer medicin som jag kan prova, verkar som gabapentin används. Men annars? Hur står man ut? Har förstått att det inte är jättelätt att behandla och bli symtomfri, så hur hanterar man smärtan?
Nervskadade fötter. Jag har lite svårt att avgöra om smärtan avtagit eller om man vant sig vid den. Är inte många sorters skor jag kan gå i. Har valt att inte ta mediciner pga. biverkningarna. Jag kan inte gå eller stå långa stunder pga. smärtan.
 
Nervskadade fötter. Jag har lite svårt att avgöra om smärtan avtagit eller om man vant sig vid den. Är inte många sorters skor jag kan gå i. Har valt att inte ta mediciner pga. biverkningarna. Jag kan inte gå eller stå långa stunder pga. smärtan. Enda hjälpen jag fått är ortopediska skor.
 
Oj, ja de kan jag förstå känns. Har du bara ont när du går/står? Och du har inte provat medicin alls? Jag tror inte jag skulle klarat mig utan saroten, fick rationera lite när jag hade glömt fylla på receptet och de var några plågsamma dagar. Annars kan jag rekommendera TENS! Har du fått prova det? Jag fick låna av sjukgymnasten i 3 veckor och valde sen att köpa en egen. Hjälper speciellt i de västa stunderna.
 
3 diskbråck i ländryggen,nervsmärtor i båda benen men mest i vä, har fått utskrivit saroten då smärttillande inte hjälper, det funkar bra, nu äter jag dom bara vid behov (läs när det blir överjävligt) annars blir jag en julgris (biverkan viktuppgång)
 
3 diskbråck i ländryggen,nervsmärtor i båda benen men mest i vä, har fått utskrivit saroten då smärttillande inte hjälper, det funkar bra, nu äter jag dom bara vid behov (läs när det blir överjävligt) annars blir jag en julgris (biverkan viktuppgång)
Nej, vanligt smärtstillande funkar inte här heller. Hur hög dos saroten tar du då? Jag hade uppfattningen att man ska trappa ner och upp de? Alltså inget man bara kan ta vid behov. Vid behov har jag citodon som jag är tacksam att läkaren skrivit ut, men använder de sparsamt eftersom jag är osäker att jag kommer få det utskrivet igen
 
Någon mer här som lider av nervsmärta? Hur hanterar ni det? Har ni fått hjälp av någon medicin, träning? Jag hade bältros för 6 månader sedan som tyvärr lämnat efter nervsmärtor. Väldigt hämmande eftersom det är just höger sida av överkroppen, så höger sida av huvud/hals/nacke/skuldra/arm och hand. Jag hoppas verkligen de ger sig med tiden men just nu känns det rätt hopplöst. Använder TENS-maskin och äter låg dos av saroten men känner inte att detta hjälper tillräckligt. Ska ta kontakt med läkaren i veckan för se om det finns någon mer medicin som jag kan prova, verkar som gabapentin används. Men annars? Hur står man ut? Har förstått att det inte är jättelätt att behandla och bli symtomfri, så hur hanterar man smärtan?
Jag har levt de senaste 7 åren med stundtals ganska besvärlig nervsmärta pga av en tumör i ryggmärgskanalen som ger tryck på nervrötterna där. Har framförallt ont på utsidan av ena foten.

Jag har provat det mesta i medicinväg samt har också fått en ryggmärgsstimulator inopererad. Stimulatorn fungerar till en viss grad väl men periodvis räcker den inte utan jag behöver komplettera med medicin.
Jag tror att det är väldigt individuellt vad som funkar bäst men för min del är det Gabapentin i kombination med Ipren. Jag har inte behövt äta maxdos av Gabapentinet utan har klarat mig fint på 600 mg 3 ggr/dag. Då har biverkningarna knappt varit kännbara för min del.
Saroten hjälpte inte mig alls men har hört många som haft gott resultat av det. Jag blev mest bara ohyggligt trött av dem.

Hoppas att du hittar något som kan hjälpa dig. Nervsmärtor är fruktansvärt jobbigt😔.
 
Nej, vanligt smärtstillande funkar inte här heller. Hur hög dos saroten tar du då? Jag hade uppfattningen att man ska trappa ner och upp de? Alltså inget man bara kan ta vid behov. Vid behov har jag citodon som jag är tacksam att läkaren skrivit ut, men använder de sparsamt eftersom jag är osäker att jag kommer få det utskrivet igen
Jag har trappat upp o ner o ut, i samrådan med läkaren så får jag göra det som verkar passa mig bäst, har citodon,men det är som Tulo på nervsmärtan och dom andra jag har är ju rent knark så dom äts bara när jag grinar av smärta i ryggen,har inte provat om dom hjälper på den,
Dock verkar tens? funka ibland o jag har även en magnetmatta med värme som dämpar det hela, sen finns det dagar då jag gladeligen hade amputerat benet vid höften
 
Jag har levt de senaste 7 åren med stundtals ganska besvärlig nervsmärta pga av en tumör i ryggmärgskanalen som ger tryck på nervrötterna där. Har framförallt ont på utsidan av ena foten.

Jag har provat det mesta i medicinväg samt har också fått en ryggmärgsstimulator inopererad. Stimulatorn fungerar till en viss grad väl men periodvis räcker den inte utan jag behöver komplettera med medicin.
Jag tror att det är väldigt individuellt vad som funkar bäst men för min del är det Gabapentin i kombination med Ipren. Jag har inte behövt äta maxdos av Gabapentinet utan har klarat mig fint på 600 mg 3 ggr/dag. Då har biverkningarna knappt varit kännbara för min del.
Saroten hjälpte inte mig alls men har hört många som haft gott resultat av det. Jag blev mest bara ohyggligt trött av dem.

Hoppas att du hittar något som kan hjälpa dig. Nervsmärtor är fruktansvärt jobbigt😔.
Nackdelen med saroten, men äter man den tillräckligt länge så slutar man bli trött av den, jag fegade gabba, men ska prova den innan jag blir en julgris,har hört flera som är nöjda med den
 
Nackdelen med saroten, men äter man den tillräckligt länge så slutar man bli trött av den, jag fegade gabba, men ska prova den innan jag blir en julgris,har hört flera som är nöjda med den
En sak jag verkligen älskar med saroten, tröttheten. Dock kan jag lätt sova 12 timmar, minst 10 behöver jag. Vet dock inte om de är för medicinen eller smärtan.
 
En sak jag verkligen älskar med saroten, tröttheten. Dock kan jag lätt sova 12 timmar, minst 10 behöver jag. Vet dock inte om de är för medicinen eller smärtan.
Jag älskade den i början,äntligen fick jag sova mer än en tim i taget eller 4 totalt, jag var så trött.
 
Nackdelen med saroten, men äter man den tillräckligt länge så slutar man bli trött av den, jag fegade gabba, men ska prova den innan jag blir en julgris,har hört flera som är nöjda med den

Jag kanske inte gav Saroten tillräckligt lång tid då helt enkelt? Kanske värt att försöka igen. Sov ju gott iallafall så det var en fördel för mig men var såpass trött dagtid också att det ej var hållbart.

Jag tvekade väldigt länge innan jag vågade ge Gabapentinet en chans, mest på grund av fruktansvärda erfarenheter av Pregabalin (Lyrica) som jag testade under en kort period tidigt i mitt sjukdomsförlopp. Aldrig mer! Mådde fruktansvärt av den. Var rädd att få samma upplevelse av Gabapentinet men det har jag lyckligtvis sluppit och jag mår bra på den.
 
Någon mer här som lider av nervsmärta? Hur hanterar ni det? Har ni fått hjälp av någon medicin, träning? Jag hade bältros för 6 månader sedan som tyvärr lämnat efter nervsmärtor. Väldigt hämmande eftersom det är just höger sida av överkroppen, så höger sida av huvud/hals/nacke/skuldra/arm och hand. Jag hoppas verkligen de ger sig med tiden men just nu känns det rätt hopplöst. Använder TENS-maskin och äter låg dos av saroten men känner inte att detta hjälper tillräckligt. Ska ta kontakt med läkaren i veckan för se om det finns någon mer medicin som jag kan prova, verkar som gabapentin används. Men annars? Hur står man ut? Har förstått att det inte är jättelätt att behandla och bli symtomfri, så hur hanterar man smärtan?
Jag fick en svår whiplash med nervskador och ärrvävnad i ryggmärgskanalen som trycker och ger nervsmärtor.
Jag har provat det mesta. Ska smärtstillande hjälpa ngt måste de vara så otroligt starka att jag skulle bli ett kolli och det skulle vara väldigt osunt att ta så starkt ofta. Så jag använder typ aldrig smärtstillande. Just för att det iaf inte hjälper nog.
För mig fungerade Cymbalta så att jag fick lite mindre ont. Det gjorde att jag helt slapp Hortons-huvudvärken.
Har testat saroten, gabapenin och annat. Men det ger ingen effekt.
För mig hjälper kiropraktik. Jag fick också lite lindring av sjukgymnastik i varmvattensbassäng. Träning kan göra mkt ont. Men jag mår ändå generellt bättre när jag är vältränad. Så jag får pressa genom smärtan.
Tens ger ingen effekt.
 
Jag har levt de senaste 7 åren med stundtals ganska besvärlig nervsmärta pga av en tumör i ryggmärgskanalen som ger tryck på nervrötterna där. Har framförallt ont på utsidan av ena foten.

Jag har provat det mesta i medicinväg samt har också fått en ryggmärgsstimulator inopererad. Stimulatorn fungerar till en viss grad väl men periodvis räcker den inte utan jag behöver komplettera med medicin.
Jag tror att det är väldigt individuellt vad som funkar bäst men för min del är det Gabapentin i kombination med Ipren. Jag har inte behövt äta maxdos av Gabapentinet utan har klarat mig fint på 600 mg 3 ggr/dag. Då har biverkningarna knappt varit kännbara för min del.
Saroten hjälpte inte mig alls men har hört många som haft gott resultat av det. Jag blev mest bara ohyggligt trött av dem.

Hoppas att du hittar något som kan hjälpa dig. Nervsmärtor är fruktansvärt jobbigt😔.
Ja de är verkligen påfrestande. Fy hur hanterar du det psykiskt? Tycker den biten kan vara svårast ibland. Att även om jag rent fysiskt klarar att göra det mesta så påverkar smärtan ibland så pass att jag helst bara vill sova bort dagen, vilket jag tack och lov också kan ibland. Det funkar dock inte så bra med resten av livet :meh: Ska se om jag kan få prova gabapentin! Låter lovande. Kanske går att höja saroten men är som sagt redan rätt trött så vet inte hur det blir om jag höjer det.
 
Jag fick en svår whiplash med nervskador och ärrvävnad i ryggmärgskanalen som trycker och ger nervsmärtor.
Jag har provat det mesta. Ska smärtstillande hjälpa ngt måste de vara så otroligt starka att jag skulle bli ett kolli och det skulle vara väldigt osunt att ta så starkt ofta. Så jag använder typ aldrig smärtstillande. Just för att det iaf inte hjälper nog.
För mig fungerade Cymbalta så att jag fick lite mindre ont. Det gjorde att jag helt slapp Hortons-huvudvärken.
Har testat saroten, gabapenin och annat. Men det ger ingen effekt.
För mig hjälper kiropraktik. Jag fick också lite lindring av sjukgymnastik i varmvattensbassäng. Träning kan göra mkt ont. Men jag mår ändå generellt bättre när jag är vältränad. Så jag får pressa genom smärtan.
Tens ger ingen effekt.
Fy. Jag lider verkligen med dig (och alla andra som skrivit här). Har fått en helt ny syn på smärta sen detta startade. Ja jag antar att de gäller och träna hjärnan och bara köra över smärtan, blir verkligen inte bättre av vila. Har faktiskt en tanke att börja träna mer pulshöjande veckan och se om jag får någon effekt, med endorfiner och så.
 
Fy. Jag lider verkligen med dig (och alla andra som skrivit här). Har fått en helt ny syn på smärta sen detta startade. Ja jag antar att de gäller och träna hjärnan och bara köra över smärtan, blir verkligen inte bättre av vila. Har faktiskt en tanke att börja träna mer pulshöjande veckan och se om jag får någon effekt, med endorfiner och så.
Jag brukar förklara min nervsmärta med att det känns som att ha ständig tandvärk/öroninflamtion fast i ben,ankel,hålfot
Det tär som fan på psyket
 
Ja de är verkligen påfrestande. Fy hur hanterar du det psykiskt? Tycker den biten kan vara svårast ibland. Att även om jag rent fysiskt klarar att göra det mesta så påverkar smärtan ibland så pass att jag helst bara vill sova bort dagen, vilket jag tack och lov också kan ibland. Det funkar dock inte så bra med resten av livet :meh: Ska se om jag kan få prova gabapentin! Låter lovande. Kanske går att höja saroten men är som sagt redan rätt trött så vet inte hur det blir om jag höjer det.

Håller med dig om att den mentala biten absolut kan vara svårast.
För mig tog det ganska lång tid att acceptera att jag inte hade samma ork som tidigare. Det är oerhört tröttande att ha ständigt ont och under ganska lång tid körde jag på som vanligt och krävde av både kropp och knopp att de skulle fungera precis som tidigare.

Jag har nu (iaf delvis) lärt mig att vara lite snäll mot mig själv. På sämre dagar så tillåter jag mig att bara vara och att göra enbart saker som jag mår väl av. Jag planerar inte in saker på samma vis som tidigare utan har alltid en liten reservation för att jag kanske är lite ur form och behöver ligga i soffan och kolla serier istället för att träffa vänner eller vad det nu är jag skulle ha gjort.

Att acceptera att det är såhär mitt liv ser ut nu och tillåta smärtan vara en del av den jag är har hjälpt mig mycket. Såklart skall inte värk och ont fullständigt ta över ens liv och definiera vem man är men för min del blev det klart enklare att leva med detta när jag slutade leva som om inget hänt och som om jag var precis den samma som innan tumören fanns.

Lugna promenader i skogen och under bra perioder långsam jogging med efterföljande stretching hjälper mig också. Tror mer det hjälper mig psykiskt än fysiskt även om det som många redan skrivit absolut hjälper att vara i god form.

TENS som du också redan fått tips om av flera och ju redan använder är också väldigt bra. För min del fungerade den inte vissa peioder då jag upplevde huden och hela nervsystemet så uppretat att det gjorde för ont. Numera har jag ju en TENS inopererad, min ryggmärgsstimulator fungerar, om jag förstått det rätt, på samma vis. Den fungerar bättre för mig eftersom jag då slipper obehaget på huden när nerverna är som allra argast.

Jag brukar tänka på min nervsmärta som en nål eller spik. Jag vet att jag inte kan bli av med den utan det handlar om att med hjälp av tex medicin, linda in nålen i mjuk bomull så att inte spetsen gör lika ont. Den finns där liksom alltid lite i bakgrunden (ibland inte alls i bakgrunden utan väldigt framträdande) och man får göra det som är möjligt för att den ska bli allt för vass.
 
Senast ändrad:
3 diskbråck i ländryggen,nervsmärtor i båda benen men mest i vä, har fått utskrivit saroten då smärttillande inte hjälper, det funkar bra, nu äter jag dom bara vid behov (läs när det blir överjävligt) annars blir jag en julgris (biverkan viktuppgång)

Har det varit tal om att operera in en stimulator i ditt fall? Det jag har är tydligen ganska ovanligt och jag förstod det som att de allra flesta som har en sådan makapär som jag har, är diskbråckspatienter. Problematiken blir väl lite densamma men i mitt fall är det istället för ett bråck som klämmer nerverna, en tumör som tar allt för stor plats.

När jag fick den inopererad var det som att hamna i himmelriket. Omedelbart när jag reste mig upp (har mest besvär när jag står helt stilla) så kände jag en enorm skillnad. Jag gick ifrån att äta Oxycontin dagligen för att öht kunna vara uppe, till där jag är idag, dvs, behöva Gabapentinet periodvis.
Ett tips som kan vara värt att framföra till läkare om det inte diskuterats☺️
 
Har det varit tal om att operera in en stimulator i ditt fall? Det jag har är tydligen ganska ovanligt och jag förstod det som att de allra flesta som har en sådan makapär som jag har, är diskbråckspatienter. Problematiken blir väl lite densamma men i mitt fall är det istället för ett bråck som klämmer nerverna, en tumör som tar allt för stor plats.

När jag fick den inopererad var det som att hamna i himmelriket. Omedelbart när jag reste mig upp (har mest besvär när jag står helt stilla) så kände jag en enorm skillnad. Jag gick ifrån att äta Oxycontin dagligen för att öht kunna vara uppe, till där jag är idag, dvs, behöva Gabapentinet periodvis.
Ett tips som kan vara värt att framföra till läkare om det inte diskuterats☺️
Inget som har diskuterats, men det ska jag helt klart ta tag i ,tack för förslaget !
 
Jag brukar tänka på min nervsmärta som en nål eller spik. Jag vet att jag inte kan bli av med den utan det handlar om att med hjälp av tex medicin, linda in nålen i mjuk bomull så att inte spetsen gör lika ont. Den finns där liksom alltid lite i bakgrunden (ibland inte alls i bakgrunden utan väldigt framträdande) och man får göra det som är möjligt för att den ska bli allt för vass.
Tack för dina ord. Ska försöka ta till mig detta. Nu finns det (vad jag förstår) en chans att mina nervsmärtor kommer försvinna inom tid, även om de känns tveksamt idag. Jag har nog svårt rent allmänt och acceptera mina skavanker, och känner ofta att jag bara är klen/smärtkänslig/dålig mm. Så ja, de får jobbas på 💪
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Är det någon som har en dunderkur jag inte tänkt på? Sedan iförrgår kväll har jag så otroligt ont i och spända muskler i nacken...
2
Svar
38
· Visningar
2 459
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 377
Senast: Ms_Antrop
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp