Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är det inte skönt, inte på något vis alls. Men lektionen gick bra även om pilotens kondition och styrka är under all kritik.

Det jag märkte först var att Z faktiskt hade ovanligt fyrtaktig skritt när vi värmde upp. Sist jag red honom i höstas så var den mer åt passgång.
Valde också att inte spänna in honom med Tideman-tygeln (jag gillar inte rida med Tideman, känns så låst) utan att vi kunde avvakta.

Lektionen gick ut på mycket grund-ridning och repetitioner. Jag stod över galoppen dock. Kände mig lite för osäker och även övergångarna till trav var lite katastrofala. Tror jag ska ta med ett kort ridspö nästa vecka.
Det krävs mycket ben på herren i fråga, inte så att han är trög å nej, men han har ingen direkt framåtbjudning. Dessutom krävs även mycket ytterskänkel för att hålla honom på plats, annars hamnar man lätt någon annan stans i ridhuset än man tänkt :angel:
Just det med ytterskänkel kanske kan vara bra träning för piloten, vars ytterskänkel gärna hamnar fladdrande en bit från hästen. Samma sak med händerna. krävs ett fast grepp i tygeln utan att bli låst och dragig

Min intruktör tyckte det såg riktigt bra ut, och det sa även tjejen som tog över. Det tycker jag var snällt sagt av de bägge två.
Intruktören sa även att "du har ju bra balans" men då såg jag ut :confused: Själv kände jag mig som Bambi på hal is :laugh:

Är faktiskt lite mer taggad på att fortsätta rida Z. Tror det kan vara nyttigt för mig, mitt självförtroende när det gäller rida lite svårare hästar är inte direkt på topp. Men jag kanske inte är så dålig ryttare som jag tror.
Det största hindren sitter nog bara i mitt huvud, det gäller bara våga.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 992
Senast: valy
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 370
Senast: Enya
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej. Dethär är en sak som jag har tänkt på om jag skulle skriva här för det är ganska känsliga saker och många kanske inte delar om...
Svar
19
· Visningar
2 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp