Åk 2 matematik typ, hjälp

Seabaz

Trådstartare
Ja, skratta ni men jag är förbryllad.
Vet att buke är fullt av mattesnillen.

10 + 10 - 5 x 0 + 1 + 1 = ?

Jag trodde att om man inte skriver ut paranteser så går plus och minus före gånger?

Så mitt slut-svar på detta är 2. (10+10-5=15. 15x0=0. 1+1=2)

Min vän pratar om a, b och c-tal
A 10 + 10 = 20
B 5 x 0 = 0
C 1 + 1 = 2

20+2 = 22


:angel:
 
Ja, skratta ni men jag är förbryllad.
Vet att buke är fullt av mattesnillen.

10 + 10 - 5 x 0 + 1 + 1 = ?

Jag trodde att om man inte skriver ut paranteser så går plus och minus före gånger?

Så mitt slut-svar på detta är 2. (10+10-5=15. 15x0=0. 1+1=2)

Min vän pratar om a, b och c-tal
A 10 + 10 = 20
B 5 x 0 = 0
C 1 + 1 = 2

20+2 = 22


:angel:
Det är gånger och division som går före plus och minus om det inte finns parenteser.
10+10-5x0+1+1=10+10-0+1+1=22
 
Jag bara måste, men varför skulle någon skratta för att man inte är mattesmart?
Jag är skitkass på matte och det är helt okej men superbra på annat och likaså gäller det de som är bra på matte. Alla kan inte vara bra på allt :)
 
Jag bara måste, men varför skulle någon skratta för att man inte är mattesmart?
Jag är skitkass på matte och det är helt okej men superbra på annat och likaså gäller det de som är bra på matte. Alla kan inte vara bra på allt :)

Jag har sett några fula kommentarer här på buke tidigare, tex i stil med "det här är ju sånt man lär sig i lågstadiet" när nån annan frågat om matte-hjälp. Tyvärr
 
Jag har sett några fula kommentarer här på buke tidigare, tex i stil med "det här är ju sånt man lär sig i lågstadiet" när nån annan frågat om matte-hjälp. Tyvärr
Enda anledningen till att jag klarade matten på högstadiet och gymnasiet var att jag hade en snäll och bra lärare. Hade samma lärare högstadie och gymnasie. Han uppgraderade sig :D jag hade aldrig godkänt på ett enda prov på gymnasiet som handlade om matte ( gick Handel = mycket matte ). Hängde med hyfsat på arbeten och jobbade ikapp hemma när jag var efter. Har dyskalkyli och nada intresse för matte. Skulle aldrig klara lågstadiematten i dagens läge.
 
Jag har sett några fula kommentarer här på buke tidigare, tex i stil med "det här är ju sånt man lär sig i lågstadiet" när nån annan frågat om matte-hjälp. Tyvärr

Det är tråkigt när det är så att folk ska klanka ner på andra för att de besitter en kunskap någon annan inte har. Det är en konst att räkna och jag prisar miniräknaren. Den som sa att man aldrig skulle gå runt med en miniräknare på sig hela tiden hade sååååå fel och det tackar jag för :D
Min make är ett sånt där mattesnille. Han kan räkna ut vad som helst på en sekund och han kan skämta med mig ibland om mitt dåliga mattesinne. Han driver dock aldrig med mig eller säger något nedvärderande. Han hjälpte mig när jag läste upp matten förra året. Bästa läraren jag någonsin haft!
 
Det är tråkigt när det är så att folk ska klanka ner på andra för att de besitter en kunskap någon annan inte har. Det är en konst att räkna och jag prisar miniräknaren. Den som sa att man aldrig skulle gå runt med en miniräknare på sig hela tiden hade sååååå fel och det tackar jag för :D
Min make är ett sånt där mattesnille. Han kan räkna ut vad som helst på en sekund och han kan skämta med mig ibland om mitt dåliga mattesinne. Han driver dock aldrig med mig eller säger något nedvärderande. Han hjälpte mig när jag läste upp matten förra året. Bästa läraren jag någonsin haft!
Farsan är bra på att räkna. Men han blev bara arg när jag inte fatta. Morsan skröt alltid om hur hon tränade upp sig och blev bäst i klassen för att hon inte tålde att hennes klasskompis var bäst. Hon tjatade hela tiden på mej att jag skulle göra likadant. För det var bara träning som behövdes. Jag kände mej på riktigt dum i huvet som aldrig fatta. Och då tappar man ju intresse åxå. Önskar att jag hade fått mina diagnoser när jag var yngre istället för i vuxen ålder. Då hade utgångsläget varit ett annat.
 
Ja, skratta ni men jag är förbryllad.
Vet att buke är fullt av mattesnillen.

10 + 10 - 5 x 0 + 1 + 1 = ?

Jag trodde att om man inte skriver ut paranteser så går plus och minus före gånger?

Så mitt slut-svar på detta är 2. (10+10-5=15. 15x0=0. 1+1=2)

Min vän pratar om a, b och c-tal
A 10 + 10 = 20
B 5 x 0 = 0
C 1 + 1 = 2

20+2 = 22


:angel:
Egentligen finns det redan en osynlig parantes här den mellan 5 x 0

Räkna alltid ut multiplikationen och divisionerna först när ett tal ser ut såhär.
 
Jag har sett några fula kommentarer här på buke tidigare, tex i stil med "det här är ju sånt man lär sig i lågstadiet" när nån annan frågat om matte-hjälp. Tyvärr
Rätt trist inställning. Ofta finns det något man kanske inte har 100 koll på. I mitt fall är det svensk grammatik som jag tror vi iofs hade i skolan men har noll minne om det, vad olika saker heter och vilja regler som gäller när och när undantag efter undantag efter undantag sker.
Mycket därför jag tycker att den senaste tidens språktrådar är intressanta att följa. Något man redan vet allt om ger inte lika mycket att vara delaktig i.
 
Nu när jag är vuxen (35) tycker jag att det är tragiskt att så många aldrig fått chansen att lära sig räkna på riktigt. Jag är en av dem. Har alltid haft svårt för matte, har det fortfarande och har aldrig lärt mig att tänka i ett system som gör det enkelt. Så istället har jag fått lära mig saker utantill utan att ha förståelse för dem.
De få ggr jag haft en bra lärare har det alltid varit så korta perioder att jag aldrig riktigt befäst sättet att tänka. Tyvärr. Jag lärde mig tex gångertabellen först när jag skulle börja högstadiet, och jag räknar fortfarande på fingrarna. Inget i matten är självklart för mig som det är för andra som fått lära sig. Och jag är övertygad om att det endast beror på dåliga lärare eller brist på resurser för oss lite "mattetröga". För bevisligen har jag inte svårt för siffrorna i sig, utan bara systemet. Jag har aldrig haft svårt för fysik och kemi tex, vilket jag borde ha då jag är kass på att räkna...

När jag pluggade i vuxen ålder tog jag mig igenom matten i den utbildningen enbart tack vare min sambo som var mattesnille. Först då trillade det ner polletter, men för mig kräver det att jag endast ägnar mig åt matte en längre tid för att det ska funka. Nu när det gått några år är det kört igen.
 
Nu när jag är vuxen (35) tycker jag att det är tragiskt att så många aldrig fått chansen att lära sig räkna på riktigt. Jag är en av dem. Har alltid haft svårt för matte, har det fortfarande och har aldrig lärt mig att tänka i ett system som gör det enkelt. Så istället har jag fått lära mig saker utantill utan att ha förståelse för dem.
De få ggr jag haft en bra lärare har det alltid varit så korta perioder att jag aldrig riktigt befäst sättet att tänka. Tyvärr. Jag lärde mig tex gångertabellen först när jag skulle börja högstadiet, och jag räknar fortfarande på fingrarna. Inget i matten är självklart för mig som det är för andra som fått lära sig. Och jag är övertygad om att det endast beror på dåliga lärare eller brist på resurser för oss lite "mattetröga". För bevisligen har jag inte svårt för siffrorna i sig, utan bara systemet. Jag har aldrig haft svårt för fysik och kemi tex, vilket jag borde ha då jag är kass på att räkna...

När jag pluggade i vuxen ålder tog jag mig igenom matten i den utbildningen enbart tack vare min sambo som var mattesnille. Först då trillade det ner polletter, men för mig kräver det att jag endast ägnar mig åt matte en längre tid för att det ska funka. Nu när det gått några år är det kört igen.
Just matte är ju enkelt på så vis att man slipper lära sig saker utantill utan bara man har ett system så löser det sig.
Skillnad på språk och svensk stavning där mycket måste läras innantill.

Jag tänker att om du vill bli bättre på matte ta nån enkel bok och läs lite i den varje dag och lös något tal då och då :)
 
22

För att man multipicerar och dividerar först (5*0=0)
Sena adderar man och suptraherar ([10+10=20])([1+1])=22
och som bekant 0+1 är 1
 
@_Taggis_: Jag upplever att matte är väldigt mycket färskvara. Jag har inte hållit på med högre matte på åratal och skulle aldrig klara den matte jag läste på Komvux (har upp till Matematik E, med mycket goda betyg).

Så det är inte bara de som har det lite jobbigare som behöver öva/upprätthålla matten :) Att se ner på någon som inte kan det man själv kan är givetvis alltid oacceptabelt...
 
@_Taggis_: Jag upplever att matte är väldigt mycket färskvara. Jag har inte hållit på med högre matte på åratal och skulle aldrig klara den matte jag läste på Komvux (har upp till Matematik E, med mycket goda betyg).

Så det är inte bara de som har det lite jobbigare som behöver öva/upprätthålla matten :) Att se ner på någon som inte kan det man själv kan är givetvis alltid oacceptabelt...
Känner så igen mig. Gjordevett par delar på högskoleprovets matte på min kurs. Jag vet att jag har hållt på med x y med flera bokstäver, men jag kom inte ihåg ett dug av det :D

Å matte är sjukt svårt med fel lärare. Fel lärare så fuck jag IG för jag fattade ingenting. Rätt mattelärare VG inga problem pluggade inget för det betyget utöver mattelektionerna.
 
Just matte är ju enkelt på så vis att man slipper lära sig saker utantill utan bara man har ett system så löser det sig.
Skillnad på språk och svensk stavning där mycket måste läras innantill.

Jag tänker att om du vill bli bättre på matte ta nån enkel bok och läs lite i den varje dag och lös något tal då och då :)

Ja precis, det sägs så ;) Därför tycker jag att det är ett slöseri att så många inte får lära sig att räkna ens i grundskolan. För jag är knappast ensam, just matte verkar vara en sån sak som många har svårt för. Jag kan inte förstå hur skolväsendet inte kan komma tillrätta med det. Poängen med en läroplan kan ju inte vara att en ska sitta och läsa på sin fritid, 20 år efter att en gick ut nian...
 
Jag kan känna tvärtom. Det har blivit på mode att köra med ”jag gillar inte matte” / jag är dålig på matte som ett slags statement.

Att lära sig räkna är basal livskunskap precis som att läsa, så det är synd om de som inte får eller tar möjligheten.

Sedan är räknereglerna en promille av matematikens värld, och själva mekaniska räkningen kan maskiner göra.

Egentligen är det inte så viktiga regler, för i ett praktiskt problem ställer man själv upp parenteserna efter vilket resultat man är intresserad av.

Ska man bli en jäkel på att räkna fort o rätt på miniräknare ska man ställa om hjärnan till RPN (omvänd polsk notation )
 
Jag ser att du redan har fått hjälp men tänkte att jag kunde dela med mig av en "ramsa" som mina lärare lärde mig för att komma ihåg vilket räknesätt som ska räknas först, nämligen: Pappa och Mamma Dricker Alltid Saft. Parenteser, Multiplikation, Division, Addition och Subtraktion.
 

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 219
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 307
Senast: Rie
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 634
Senast: Hedinn
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp