Åk 2 matematik typ, hjälp

På många sätt är läsning och skrivande (språk) extremt mycket mer komplicerat än matematik. Tusentals regler utan sammanhang istället för ett lugnt logiskt byggande från ett fåtal axiom och regler.

Hela min poäng utgörs dock av att det är olika för olika personer och att påstå att något ämne är väldigt lätt att lära sig behärska är en slags kränkning mot de som har svårigheter, oavsett om det handlar om läsning, matematik, idrott eller engelska.

Jag fastnade på en 3:a i idrotten, trots god karriär inom fotboll och basket på halvhög nivå - för att jag inte kunde göra ordentliga kullerbyttor. Det är möjligtvis inte objektivt det svåraste man kan göra, men för mig var det ett oöverstigligt hinder trots hjälp och övning.
Precis. Det som är så fascinerande med lärande. Att vissa lär sig språk på löpande band trots krångliga och många (ologiska) regler medan matte är toksvårt.

Jag är hopplös på att analysera texter (dvs jag tycker det är svårt att läsa, på ett sätt) vilket lämnade mig med 3: or i alla "läsämnen" medan jag fick högre i de matematiska ämnena såsom matte, fysik och kemi.

Jag ser mig dock inte som korkad eller dum för att jag inte kan se bakom det skrivna ordet och hitta nya infallsvinklar att analysera. Det är inte min hjärna skapt för bara. Logik är jag dock bra på och då jobbar jag med det istället.
 
Men varför tror folk att man ger upp och att man tar så lätt på saken? Tihi? Nej, det har varit blod svett och tårar och fortfarande så svårt att jag bara vill gråta.
Det finns i vissa grupper ett koketterande med bristande mattekunskaper som gör mig förbannad, för att det rättfärdigar en attityd där man inte hjälper dem som har en uppförsbacke men faktiskt VILL. Eller ett förakt för dem som aldrig knäcker koden och som därmed får svårt att t.ex. hantera pengar.

Sedan tror jag att koketterandet ofta är falskt - att det är en försvarsmekanism.
 
Trist.

Jag menar att en positiv syn på fysisk aktivitet , idrott och dess betydelse för vår hälsa inte automatiskt medför att man ser ned på fysiskt handikappade och de som inte är intresserade eller har begränsad förmåga av andra orsaker.
Japp, men så funkar det när inte läraren ser till att folk uppför sig under lektionerna. Folk blir valda sist med kommentarer som öh måste vi ha hen i vårt lag. För att inte tala om brännboll fy fan snacka om vånda över kommentarerna när det är ens egen tur att slå bollen. Vidriga minnen. Hade dwt inte varit för gymnasiet hade jag hatat lag sporter till förbannelse.
 
Det finns i vissa grupper ett koketterande med bristande mattekunskaper som gör mig förbannad, för att det rättfärdigar en attityd där man inte hjälper dem som har en uppförsbacke men faktiskt VILL. Eller ett förakt för dem som aldrig knäcker koden och som därmed får svårt att t.ex. hantera pengar.

Sedan tror jag att koketterandet ofta är falskt - att det är en försvarsmekanism.
Finns det? Var? Hur vet du det?
 
Jag stöter på dem IRL och i sociala medier. Typkommentaren är att "man behöver inte lära sig, det finns miniräknare" eller att det är svårt med matte eller att man inte gillar matte.
Problemet med miniräknare är att de kan räkna (i bästa fall, ekvationer som den i trådstarten klarar de inte alltid att räkna korrekt) men de kan ju inte hjälpa en med matematiken. Den måste man klara själv för att veta vad man ska mata in i miniräknaren.
 

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 153
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 257
Senast: Rie
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 311
Senast: Hedinn
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp