Åk aldrig i bara "transportskydd"

Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Faktiskt är det ju så att de proffesionella transportörerna inte vill att man ska ha någonting på hästen i princip.
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Mitt ena sto hatar transportskydd och hade det ändå för några år sen. Jag var ju försiktig med henne så hon var tvungen att ha det ändå. Provade dock flera olika för att kanske hitta ett par hon gillade.

En dag sparkade hon sönder mellanväggen i ilska över skydden så vi fick stanna på e4:an och försöka få av henne dem, för hon sparkade vilt omkring sig. När de väl var av så stod hon kolugnt, och efter det har jag aldrig haft skydd på mina hästar vid transport. Hon skadade sig ganska ordentligt den dagen hon hade skydden, eftersom hon gjorde ett hål i mellanväggen där hon fastnade med hoven och slet av transportskyddet. :(
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

jag kör heller aldrig med skydd.... Inte för att det finns som passar på min häst.. Men efter en mycket otäck incident som till största delen berodde på skydden för många år sen så slutade jag använda skydd helt.....
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

så som många säger att de inte kör pga. olycka som hänt i samband med lindor/skydd.

Min häst får aldrig ha grimma på sig i transporten. Han står helt lös för det hände en olycka för två år sedan som inte skulle ha hänt om han inte suttit fast.

Transportskydd har han aldrig heller haft på sig men ett svansskydd ska jag sätta på honom då han skrapar upp svansern till blodiga sår :(
Han kommer nog få ha transportskydd på sig också. Kanske får stå i boxen ett par timmar med dom på först så han får vänja sig! :cool:
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Min häst har alltid transportskydd då hon åker. Kraftiga höga saker o jag har väldans svårt o tro att dom skulle gå upp då det är kraftigt kardborre längs med hela skyddet!!!
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Ingen kardborre i väggen håller för när 4-600 kg häst med en hov trampar på bakdelen av skyddet och sliter upp det andra benet och blir rädd/arg när det sitter fast och rycker till. Det blir sopor av skydden.

Sen får folk köra med/utan skydd bäst de vill. Men det är en risk att köra MED skydd, och en risk att köra UTAN skydd, så där får man avväga själv. Men som sagt, det finns nästan inga skydd som håller. Filtskydd med läderskoning och rejäla knäppen gör det, men frågan är vilket som är "bäst", att skyddet går sönder eller att hästen till varje pris försöker få av skyddet om något händer? Som med allt annat är det en avvägningsfråga. Hästar är finurliga saker och de kan skada sig på precis vad som helst, hur mycket man än försökt eliminera skaderisker så finns det ALLTID andra sätt att skada sig. En del som man inte kan skydda sig från, och en del för att man försökt skydda sig och skyddet i sig gör att de skadar sig.

Man kan nog hitta lika många som skadat sig PÅ GRUND AV skydd som de som skadat sig på grund av AVSAKNAD av skydd. Så det är upp till var och en anser jag-. Sålänge man är medveten om hur det blir emd risker etc, och att skydd i sig ÄR en risk. Likväl som nakna ben ÄR en risk.

(Jmf med att om de står i boxen ist för att gå i hage kan de skada sig allvarligt i boxen, är det i hage istället för box kan de skada sig allvarligt i hagen. Man kan aldrig skydda sig helt, precis som förr oss människor finns det ALLTID risker med allting)
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Jag har aldrig litat på transportskydden med kardborrknäppning utan alltid lindat ÖVER dem för att vara säker på att de stannar på plats hela resan.
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Som sagt så finns det ju även en risk att köra utan skydd...har sett en häst utan skydd trampa sönder sig TOTALT o sedan dess skulle jag aldrig transportera min utan skydd. Har aldrig ens tänkt tanken att ett par transportskydd skulle ställa till skada... :confused: Men man måste väl uppleva det innan man förstår det antar jag...
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Jag tycker att jag kommit fram till en bra kompromiss när det gäller transportering och olika skydd. Jag använder lindor och paddar. Helst av allt yllelindor som inte korvar sig som fleece kan göra. Jag lindar alltid ner över hoven.

Tycker att höga transportskydd blir väldigt klumpigt, en del vill ju inte ens gå med dem på. Lindorna följer benet lite bättre tycker jag. Och till dig som varit med om en olycka vid lindning, jag har lugna hästar som är vana (men man kan ju aldrig vara 100% säker).

Helt utan vill jag ändå inte vara eftersom båda hästarna kan tjorva vid lastning, den ena gör det alltid. Jag vill inte att de ska trampa sig redan innan vi åkt. Är hästen inte van vid lindor kan man ju under en period för att vänja den ha stallbandage på nätterna.

Skulle jag köpa transportskydd så skulle det bli sådana i filt med spännen eftersom de inte är så höga att de stör.
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Jag har jättebra av bucas transportskydd, hade en häst som gick omkull i transporten (pga av att förra ägaren inte upplyst mig om att hästen var bredåkare). Hon kom ut därifrån med hela benen, och skydden satt där dom satt.
Jag har de svarta "elastiska" med grå text på karborrbanden.
Utan fleece inuti. Dom glider aldrig när man satt dom som dom ska sitta. :)
/A
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Min skulle bara stå och slå pga transportskydden så hon får åka naken så länge hon är oskodd. Hon står stilla snällt och fint och kliver fint av.

Men visst kan olyckan vara framme så jag ska vänja in henne på transportskydd men det lär inte gå innan jag ens kan linda bakbenen utan protest.
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

en fråga till ALLA:
om man kör med boots+lindor i transporten, men även vill ha skydd på hasspetsen, vad gör man då???

Jag har boots + transportskydd när vi åker, hon är en lugn/stabil häst. Skulle inte vilja ha transportskydd på en unghäst eller "sprättig", det verkar alldeles för stelt. Ingen häst kan ju gå normalt med transportskydden på sig!!!
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

till alexandra w. Filtskydd med läderskoning håller definitivt inte i alla lägen..... Nu är det visserligen tio år sen jag använde såna, och fick dom förvandlade till trasor, men jag tror inte dom har förändrats särskilt mycket sen dess.....
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Ja, det är nån typ av hasskydd som jag letar efter. Hur ser sånna ut?? kan hästen gå riktigt i dom?
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

jag använder aldrig skydd. på sin höjd boots om dom ska åka med broddar på. dom skyddar inte nåt vid olyckor iaf. sparkar kan det ju skydda vid om dom står o gör det, men oftast tycker jag dom sparkar för att bli av med skydden! eller för att transporten står stilla o dom vill iväg...
 
Sv: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

ojj vad läskigt! tur att hon var oskadd! Min häst vägrar gå in med sådana höga transportskydd, så hon måsste ha vanliga, rätt kassa transportskydd, så jag lindar alltid eller har alltid skydd under =)
 
Sv: Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

X_tremless skrev:
Ja, det är nån typ av hasskydd som jag letar efter. Hur ser sånna ut?? kan hästen gå riktigt i dom?

Det finns annars paddar att ha under lindor, som går upp över hasen (eller knäet om det är fram) som är till för just när man vill transportera lindat.

Annars finns det hasskydd i typ noprene att köpa, men så himla mycket sydd är det inte och brukar vara mickligt få dem att sitta kvar.
 
Sv: Åk aldrig i bara "transportskydd"

*lånar knapp*

Vet att vi diskuterat skydd vs inga skydd i transporten förr...

Den enda gången jag har skydd är om jag ska tävla och vill ha VITA bakben även när jag kommit till tävlingsplatsen men som sagt inte för att skydda "benen" utan färgen på benen ;)

Annars åker jag inte med skydd alls (om jag inte ska en kort sträcka å åker med hästen "ridklar")
 
Sv: Åk aldrig i bara "transportskydd"

Vi har nordsvensk och våran granne har ardenner och på dessa hästar passar tyvärr inte färdiggjorda transportskydd så bra om man nu skulle vilja ha det. men jag känner inte att det behövs.
kör man lugnt, har bra ventilation och det inte är en orolig häst så finns det ingen anledning, de besvärar nog mest när hästen vill flytta sig lite.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 592
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 835
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
2 817
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp