Åk aldrig i bara "transportskydd"

Sv: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Hmmm, att ha dubbelt med lindor o trpskydd borgar ju ganska mycket för att man skall FÅ en häst som kan bli tokig...det kan bli lite väl varmt på benen och hästen reagerar med att få värmekoller.......jag tycker inte det är konstigt att din häst fick spel....
 
Sv: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Knapplån..

Apropå det här med skydd igen. I vintras så blev jag ögonvittne till en transportolycka. Ekipaget fick sladd, och föraren förlorade kontrollen, det slängde vilt över vägbanan och slutade med att transporten slängde ner i diket. Dock ståendes, när det hela stannade stod transporten i bakåtlut ner i ett djupt dike, uppbromsad av snövallen den plööööjt igenom med sidan först, dragbilen stod med nosen upp på vägen.

I släpet fanns en fullblodsvalack, oskodd bak, skodd och broddad fram. Inga skydd.

Han var HELT oskadad, däremot när vi skulle lasta ur honom så fick han ju panik när han klev av rampen och sjänk till magen i snö, och ville tillbaka in i transporten så vi fick putta av honom av rampen medan han kämpade för att ta sig upp, dvs det blev ganska våldsamt. Sen få honom att pulsa/plöja/hoppas sig fram genom snön upp på vägen. Under det fick han en broddskada på ena frambenet, inget allvarligt dock men rött blod på vit snö ser ganska effektfullt ut.

Jag tänkte först att 'jisses, hur vågar hon köra broddat utan skydd', men insåg sen att i den djupsnön hade inga skydd i världen hjälpt, de hade bara varit en nackdel och gjort det hela än värre, och hade inte skyddat mot skadan.

Sen rek jag fortfarande inte att transportera broddad häst utan skydd, men man inser att skydd inte alltid är den försäkring man tror den är.

Och som jag sagt förr så barfotahästar här åker utan skydd (även de som kan krångla vid lastning). Skodda hästar åker OFTAST med skydd men inte alltid, broddade hästar åker ALLTID med skydd. Oavsett hur långt vi åker (åker aldrig under en timmes väg enkel resa i princip, och ofta är det minst två timmar enkel väg).
 
Sv: Åk aldrig i bara "transportskydd"

jag har aldrig transportskydd.. utan jag kör med senskydd på alla 4 benen och boots på alla 4 benen ist!
Sen sätter jag påevanskappa då hon är så lång så har amn inte sånt på kommer hon ut med ett vackert hål på svansroten :crazy:
 
Sv: Åk aldrig i bara "transportskydd"

Jag har aldrig transport skydd på min häst när vi ska iväg, endast om det är väldigt långt att åka. Har haft på men han stampar och lever rövare inne i transporten så han får åka utan och då är han även broddad, står som ett ljus och man märker knappt att man har en häst i transporten.

En häst som dessutom "lastar sig själv". :banana:
 
Sv: Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Inte_Ung skrev:
Jag har kört hästar kors och tvärs genom landet i 17 år och aldrig använt transportskydd. Och under den tiden så har jag åkt MYCKET. Och de enda skador jag har haft är när hästar har hoppat över bommen och blivit hängande där. Och då så hade det inte hjälpt med transportskydd.

Jag har massor med halm i transporten. Det skyddar mot kron och balltramp genom att lägga sig runt fötterna på hästarna.

Skulle gärna köra den varianten, men törs inte riktigt! Dels har vi inte tillgång till halm i vårt stall men framförallt så vill pålle gärna gå på rampen från sidan och gärna av samma väg. Kanten blir ju då ganska skarp så jag är lite rädd att han ska skada sig ifall medhjälparna inte får honom rakt på/av från början så att säga....
 
Sv: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Men om man har en häst som INTE trampar pga lindor eller skydd och inte verkar besväras av dem, är det fortfarande till nackdel att ha skydd då? Jag har kamera i bussen, så jag ser hur hästen står. Hon kan trampa lite i början innan hon hittar balansen och då brukar hon trampa sig lite på kotorna. Det blir lite hål i lindorna. Men vilka är fördelarna och vilka är nackdelarna?

Lite rädd för att köra henne naken, för hon trampar JÄMT sönder sig överallt jämt och ständigt. Men hon trampar inte mer med skydd än utan. Har kört både långa och korta sträckor med damen. Däremot har hon trampat sönder skydd jag haft på och trampat sönder sig själv när jag inte haft skydd på.
 
Sv: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

problemet kommer ju förr EFTER träning och om man då sätter på skydd på ben som alstrar värme och som en del DUBBLA skydd så blir det alldeles för varmt för en del hästar är det skitjobbigt att ha dom på och dom börjar trampa av den anledningen, har man då dessutom ett täcke på hästen, eller dubbla täcken som man kan se ibland så är det mer ett under att hästen inte river transporten tycker jag.......
 
Sv: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Jag forsätter som jag alltid gjort då och lindar vanliga transportbandage, då hon står lugnt med dem, men ändå trampar sig ibland.
 
Sv: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Jag har en Nordsvensk bruks, åker i och för sig inte så ofta men jag har aldrig några skydd på henne. Halmar i stället ordentligt i transporten.
Hon har riktigt rejält hovskägg och tjock, sträv päls på benen så det blir hemskt varmt med lindor.
Hon tycker heller inte om att ha saker på benen.
Dessutom är det svårt att linda fast och bra eftersom all päls är i vägen, och det är ju en risk i sig med dåligt fastsatta lindor.

Varmblodstravaren har vi låga skydd på + halm i transporten.
 
Sv: Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Håller med på att det beror på individen. Har man en häst som stökar både me o utan skydd skulle ja nog föredra skydd.
Mina åker jättebra i transporten. kör ja kortare resor upp till en halvtimme har jag inga skydd på. kör jag med brodd så har dom transportskydd o ev boots. Måste ha brodd i hela vintern då hästarna inte ens kommer ut i stallet annars pågrund av isgata.
En vinter när jag inte broddat resulterade i en sträckning i ett bakben när hästen slant när den sakta men ej säkert klev ur transporten...

Tänkte köpa långa men ganska tunna transportskydd till ponnyn för några år sedan. vilket resulterade i att han sparkade tills alla transportskydden lossnade. Glad att jag inte lastade han me dom. Nä mina åker bara el me sina senskydd o det på.

jag tycker det är lite upp till var och en. :crazy:



Immaculate skrev:
Jag tycker att det beror så väldigt mycket på individen. En del hästar åker sämre med transportskydd för att det inte tycker om t.ex. att något sitter så långt upp över knäna/haserna som långa skydd gör. Andra bryr sig inte alls. Min ponny till exempel åker oftast helt utan skydd, för han står alltid som ett ljus när han får ha benen ifred. Ända gången han trampar runt är när jag har lindat benen med stora paddar och hela kittet. (Det finns ju inga bra skydd till de där små liven!) Visst, om transporten skulle välta eller nåt i den stilen så kanske skydd hade vart en bra idé, men det är inte ens säkert att det skulle göra en så värst stor skillnad.

En sak jag har uppmärksammat :idea: är att många sätter på transportskydden fel och därför gör hästarna sig illa när de trampar runt och bråkar i transporten. Antingen sitter skydden för högt upp och skyddar inte kronranden och hoven, eller så sätter folk de alldeles för löst (för att inte "besvära hästen") så att de glider ner och hamnar snett och till slut ramlar av, vilket många hästar får panik av och resultatet säger ju sig självt... :( Eller så gör folk både och! Jag drar mina skydd så tight det går och ser till att underkanten precis snuddar i marken så att precis hela benet OCH hoven är skyddat. Stelopererat, säger en del, men jag i alla fall aldrig haft en häst som kastar sig i transporten på grund av att skydden har halkat snett. :D
 
Sv: Åk aldrig i bara "transportskydd"

Vbl-korsningen går på från alla håll i sina försök att komma undan(framförallt nu när hon just fått smaka på betet har hon ingen lust att åka någonstans:)). Har inga skydd och hittills inga skador...när hon ska av kan hon också kliva vid sidan men inga skador har uppkommit.

Halvblodet har jag korta skydd på, hon åker bredbent och har svansskydd. Långa skydd blir hon galen av och resan blir allt annat än angenäm. :cool:
 
Sv: Åk aldrig i bara "transportskydd"

Har sett skydd som jag tyvärr inte vet var man kan köpa, men de var nog det bästa jag sett! Skydden var gjorda av tjock och lite halvhård/mjuk formpressad plast med filtfodring. Läderspännen på utsidan som gick att dra åt så att skyddet verkligen satt som gjutet på benet och ner över hoven. De är nog vansinnigt dyra kan jag tänka mig. De var ganska höga men inte upp över hasen eftersom de var ganska stela. Kanske någon mer som sett dessa? De var gula!
 
Sv: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

martha skrev:
Hmmm, att ha dubbelt med lindor o trpskydd borgar ju ganska mycket för att man skall FÅ en häst som kan bli tokig...det kan bli lite väl varmt på benen och hästen reagerar med att få värmekoller.......jag tycker inte det är konstigt att din häst fick spel....
:bow: :bow: :bow:
Precis sa tankte jag ocksa.

Dessutom vill jag se bevisen for att hasten faktiskt hade blivit skadad om den inte hade haft skydd pa sej!!
 
Sv: Åk aldrig i bara "transportskydd"

*knapplån*

Tkr iofs att bucas alltid haft tunna "struntskydd" till transportskydd :eek: Men där ser man... Tur att ni klarade er! Sätter bara extra skydd under om jag ex vet att en bredåkare ska åka med en annan häst. Lr klart om man har lindat/lerat efter tävling osv.
 
Sv: Åk aldrig i bara "transportskydd"

För övrigt så skrapade mammas häst som tvååring (oskodd utan skydd hem från betet) upp hela bakbenet, har fina stoora ärr än i dag. Dvs jag kör helt alls hästar med skydd runt om. Dock inget krav på höga om hästen inte kräver det men de ska vara rejäla och gå runt hela kronraden. Tycker hästen inte om dem så får de lära sig att bära dem, punkt slut. Det är såååå lätt hänt att de får trampa om om man tvingas bromsa för kraftigt/väja.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 939
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 464
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 869
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
2 839
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp