Åk aldrig i bara "transportskydd"

K

kakan79

Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

I söndags hände det,var på väg hem från en tävling.När jag just är på väg in på stallplanen lägger sig min häst i transport av någon anledning och fastnar såklart efter mkt om och men så kommer hon näst intill oskadd.Ville bara säga att transportskydden satt allt annat än på!(bucas),som tur var hon lindad under + boots.Vågar inte tänka på vad som hade hänt om hon inte hade haft "extra" skydd under.Kan även tillägga att hon har åkt transport i 6 år minst 2 dagar i veckan så jag vet inte vad som flög i henne.Jag lärde mig iallafall ngt.
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Jag har Proffessionals choice boots eller lindor under, samt boots. Folk tkr ju jag är fånig, men där ser man!!
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Har ännu inte köpt mig några trasportskydd utan har alltid haft vanligabenskydd samt boots på min pålle de få gånger jag åkt med honom. ska införskaffa mig transportskydd om ett tag då jag vet att jag kommer åka mer än vad jag gjort tidigare! Tur att du var så noga med att skydda din pålle...såna där olyckor är läskiga!
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Oj vilken TUR din häst hade det som inte skadade sig mer än vad den gjorde!!!!

Ja jag har alltid bara haft transportskydd men nu efter att ha läst ditt inlägg ska jag börja linda också!!!
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Men vad rek. ni, ska man ha transportskydd på en oskodd häst eller ??
Ska snart ta hem min pålle från sommarbetet och det är ca 10 mils resa :confused:
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

det spelar väl ingen roll om hästen är skodd elelr okodd=) man kan ha samma transportslydd vilket som=)
Men jag komme rnu iaf att linda med tjocka lindor under och sedan ha på mina skinntransportslydd och sedan boots=)
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Jag tycker att det beror så väldigt mycket på individen. En del hästar åker sämre med transportskydd för att det inte tycker om t.ex. att något sitter så långt upp över knäna/haserna som långa skydd gör. Andra bryr sig inte alls. Min ponny till exempel åker oftast helt utan skydd, för han står alltid som ett ljus när han får ha benen ifred. Ända gången han trampar runt är när jag har lindat benen med stora paddar och hela kittet. (Det finns ju inga bra skydd till de där små liven!) Visst, om transporten skulle välta eller nåt i den stilen så kanske skydd hade vart en bra idé, men det är inte ens säkert att det skulle göra en så värst stor skillnad.

En sak jag har uppmärksammat :idea: är att många sätter på transportskydden fel och därför gör hästarna sig illa när de trampar runt och bråkar i transporten. Antingen sitter skydden för högt upp och skyddar inte kronranden och hoven, eller så sätter folk de alldeles för löst (för att inte "besvära hästen") så att de glider ner och hamnar snett och till slut ramlar av, vilket många hästar får panik av och resultatet säger ju sig självt... :( Eller så gör folk både och! Jag drar mina skydd så tight det går och ser till att underkanten precis snuddar i marken så att precis hela benet OCH hoven är skyddat. Stelopererat, säger en del, men jag i alla fall aldrig haft en häst som kastar sig i transporten på grund av att skydden har halkat snett. :D
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Tur att din häst inte skadade sig!

Jag har aldrig gillat sådanan där transportskydd typ Bucas, för jag har alltid trott de inte skulle sitta kvar om ngt liknande hände.
Så tyvärr hade jag ju då rätt... :(
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

ja men nä jag skulle inte åka utan någonting även den snällaste hästen KAN trampa fel å skada sig.Benskydd kan man ju ha då iaf och botts=)

Min ena häst är en gammal hopphäst och tävlades nästan varje helg som ung och åkte iväg på träningar flera gånger i veckan så transportskydd på henne är inga problem.
Unghästen satte jag på skydd redan som 6 månader just för att träna :)=)
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Du skriver att dina bucasskydd inte var bra - men vad rekommenderar du istället?

Jag har precis gjort av med mina gamla skydd som inte passade och ligger i startgroparna att köpa nya så jag skulle vilja veta.
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Jag har inga transportskydd alls. Har sett hemska olyckor där lindor och transportskydd har varit inblandade... Så tänk er för vad det är ni sätter på era hästar.
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

:bow: :bow:
Håller helt med dig.
Jag kör aldrig med transportskydd och det har aldrig varit några problem. Däremot har jag också sett en otäck insident pga transportskyddet.

Åsa
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

De stora hästtransportfirmorna föredrar faktiskt att hästarna åker UTAN skydd om man inte vet att de normalt lever en hel jävla rövare i släpet.

För det blir varmt under skydden och börjar klia efter ett tag, och då börjar hästarna trampa runt och joxa mer, och risken för att de ska gå omkull eller skada sig ÖKAR... Och transportskydd som glider irriterar och hästarna blir störda av det och så ökar skaderisken än mer. Det är också lätt att trampa på nederkanten av heltäckande skydd och då blir det också bök. (Min valack slet sönder ett par transportskydd så. Inte för jag märkte något när jag köprde, men de var sönderslitna i nederkanten när jag kom fram).

Jag är lite olika med olika hästar om jag använder skydd. generellt så åker oskodda, lugan hästar UTAN skydd. Aldrig haft minsta problem. Kan ha skodda hästar med skydd med, men där vill jag HELST ha skydd. Broddade hästar åker med rejäla skydd samt lindor + boots under). Och innan ni ylar om att transportera broddade hästar så betänk att det är isgata när man lastar på, och isgata när man lastar av, så det fungerar inte att åka obroddat.

Men jag har faktiskt inte haft en enda skada på de som åkt utan skydd. Unghästen åkte först 60 mil upp till mig utan skydd, sen 15 mil till premiering och sen till betet, hem från betet, 15 mil till veterinären (enkel resa) två gånger - allt utan skydd och allt utan en skråma på benen.

Valacken kan trassla vid lastning så han åker med rejäla skydd (Bucas), men det är mer för lastning på och av än för i själva transporten.

Stoet jag har på lån åker också utan skydd, hon åkte med skydd upp hit (60 mil), men har åkt till och från hingst etc utan skydd utan problem. Hon är oskodd. Fölis åker såklart utan skydd och kommer göra så tills hon skos.

Så, man kan faktiskt som det påpekats ÖKA skaderisken med skydd!
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Till Bangsi också... :D
Där ser man.... några som håller med mig :eek:!
Jag brukar annars få försvara mitt sätt att transportera hästarna med näbbar och klor...(Ja, hästarna har inte näbbar och klor, men ni fattar.. :o).
Så... :bow: :bow: på er!
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

jo,jag tycker att bucas skydden är bra ,men jag kommer aldrig att åka utan ngt "under" typ lindor eller senskydd.
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Min häst är barfota och jag kör henne nuförtiden utan transportskydd

Har tidigare alltid lindat, haft skydd , ibland boots, vilket reulterade i en häst som inte ville röra sig framåt och sedan stod och stampade i transporten när vi väl fått på henne
Nu utan skydd är hon lugn och fin

och ATÖS det spelar faktiskt in en del om hästen är skodd eller ej, med skor kan större skada bli
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

jag vet en häst som la sig ner i transporten varje gång de skulle köra den.
Den fastnade varje gång också så de fick plocka isär hela vagnen inuti varje gång...
Lite roligt, var bara tvungen att skriva det :rofl:
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Jag använder aldrig några skydd vid transport. Inte ens på skodda hästar eftersom jag upplever att hästarna stökar runt mer pga att det kliar osv under skydden.
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

Jag har kört hästar kors och tvärs genom landet i 17 år och aldrig använt transportskydd. Och under den tiden så har jag åkt MYCKET. Och de enda skador jag har haft är när hästar har hoppat över bommen och blivit hängande där. Och då så hade det inte hjälpt med transportskydd.

Jag har massor med halm i transporten. Det skyddar mot kron och balltramp genom att lägga sig runt fötterna på hästarna.
 
Re: Åk aldrig i bara \"transportskydd\"

jag förstår att du vill rekommendera lindor under, tur att det gick bra med din häst

Jag har dock lite svårt för detta med lindor sedan jag var med om en allvarlig olycka i samband med själva lindningen för några år sedan. Ska man linda så bör man se till att man har ett bra ställe att linda av och på.

Vår voltigehäst fick panik i samband med lindningen, han är vanligtvis lugn och sansad. Har både tävlings- och resvana. Hade även varit på den tävlingsplats vi var på flera gånger. Trots detta fick han panik och det resulterade i att jag hamnade under honom och han trampade mig i magen med båda bak. Tack och lov fick jag inga inre skador, läkarna var förvånade över att jag klarade mig så bra.

Därför föredrar jag skydd som är enkla att ta av och på och går snabbt och smidigt. Jag väljer alltid en undanskymd plats för att ta av och på för att minimera risken att det händer igen.

Jag vill ha rejäla skydd som täcker kronrand, ballar och inte vrider sig så jag föredrar faktiskt filtskydd med "läderskoning* Drar man åt dessa så flyttar de sig inte .
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 835
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
2 817
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp