Åk rädd häst (och det skulle jag vara jag med)

Shaggy

Trådstartare
Jag har länge undrat över varför min häst inte vill åka transport. Det har inte hänt någonting särskilt exceptionellt när vi har varit iväg nånstans och hon har alltid verkat åka bra (nu vet jag att hon inte åker bra men mer om det längre ner). Det som hänt är väl gropar i vägen och kanske någon gång en lite förhäftig inbromsning. Efter varje gång vi har åkt så blir det svårare att lasta och vi får försöka lura in henne på olika sätt varje gång. Nu har hon åkt 15 enkelresor sedan jag köpte henne för två år sedan och mina uppslag om hur man ska lura in hästen i transporten börjar ta slut. Hon är inte dum när hon inte vill gå in utan hon tycker att det är obehagligt att åka, men ibland måste man ju iväg.
De knep vi använt är muta in henne, parkera nära vägg och lyft upp en lina så det blir en gång, använd en lina till att dra in henne, använd två linor, dra in henne med hjälp av grimskaft, övertala henne till att gå in, få henne att trampa in en hink så hon hoppar i rena förskräckelsen (nej det var inte planerat) osv.
Igår var vi iväg till klinik och det var samma visa som vanligt. Vi höll på och lastade i ungefär 1 timme, slutligen tröttnade vi (höll på att frysa ihjäl) och sparkade lite grus i ändan på henne, jag vet det kanske inte var så lämpligt men just då var det det ända vi lyckades med. Upp med luckan fort som tusan, hästen fick panik jag kastade mig till framdörren och skulle lugna henne och en tredje medhjälpare smällde igen överluckan :smirk: :crazy: det tog en kvart att lugna ner henne så mycket så att hon inte riskerade att skada sig själv. Så fort jag gick mer än 50 cm från framdörren så stressade hon upp sig igen så jag fick åka med henne i transporten dom första kilometrarna. Nu förstår jag varför hon är rädd och inte vill åka.
Nummer ett hon är bakskygg (har jag aldrig märkt tidigare eller egentligen har jag det men jag har inte kopplat eftersom hon bara reagerat på att någon kommer gående igången om hon står uppbunden). Bakskyggheten märktes väldigt tydligt igår då vi stängde luckorna.
Nummer två det studsar så för :devil:. Tänderna höll ju på att skaka ur käften på en när man stod i transporten dessutom så reagerar inte tranporten på samma sätt som bilen utan allting förstärktes ca 100 ggr innan vi kände det varje växling blev ett rejält ryck (och nej det var inga ryckiga växlingar) varje inbromsning var en tvärnit (nej inga skarpa inbromsningar) osv hon höll på att stå på näsan varje gång det hände minsta lilla.
Nummer tre det låter så himla mycket. Det viner och far runt transporten, det smäller och knakar i den hela tiden. Stackars Novan växlade mellan att vara helt paralyserad och att steppa runt när vi åkte :cry:.
När vi varit på kliniken så bad vi om att få bomull att stoppa i öronen på henne och så lastade vi henne medans hon fortfarande var mycket drogad och väntade tills hon var riktigt stadig på benen innan vi åkte hem. Hon var mycket lugnare på hemvägen när ljuden försvann ända tills hon lyckades skaka ur bomullen ur ena örat då började hon steppa runt panikslaget och blev sen paralyserad. På hemvägen lastade vi ur precis i början på grusvägen för att slippa ifrån en massa gupp men asfaltvägarna är ju så dåliga så dom guppen slipper man ju inte ifrån och vid dom steppade hon också runt på vägen hem.
Jag har åkt hästtransport förut men det var inte alls såhär skumpigt (trots att den vägen var sämre) vad är det som gör att den här transporten var så skumpig. Den transport vi hade nu är rätt ny enkelaxlad (den jag åkt i förut var också enkelaxlad) och det är nästan alltid såna här transporter jag använder eftersom det är nära och bra att hyra dom.
Att ta ut någon och få hjälp med lastträning är ju rätt meningslöst eftersom själva lastningen inte är det stora problemet (förutom bakskyggheten men den kan man ju börja jobba med på andra sätt) utan resan är det som är problem. Vad hittar man på? Just nu känns det som om det inte är fråga om om jag inte får in henne en dag utan det är fråga om när, och ibland måste man ju åka (vet) och så vill ju jag kunna åka iväg på träningar,läger, beten och liknande.
 
Ett lite 'okonventionellt' förslag: Prova åk med lilla luckan ÖPPEN.

Min herre är inte bakskygg (men har varit) i ordets rätta mening, men tycker inte om när lilla luckan fälls. Dock som sagt inte bakskygg annars, så jag började klura om det inte alls var bakskygghet utan läksigt att bli instängd i lådan. Han åkte ungefär lika illa som din.

Med luckan nere står han med huvudet så han kan se ut bakåt, åker lugnt och stilla och är helt avslappnad. Samma sak (att de mot allt vad man tror/tycker de borde åker bättre med öppen lucka) har jag sett hos flera andra hästar. Inte ens när långtradarna kommer upp 'i häcken' och sen dundrar om har bekymrat. Stängd lucka och det är betydligt läskigare.

Jag har dragit slutsatsen att SER de vad det är som LÅTER så är de lugnare (gäller både trafiksäkra äldre och icke trafiksäkra unghästar) och att de känner sig mindre instängda med luckan nere.

När jag körde Vision i nya Henran i höstas förvånade han mig med att tycka den var helt okej att gå in i (!!). Däremot så höll han på att (lät det som) sparka sönder den redan efter 25 meter. Jag stannade och han stod uppstressad och HOPPADE i släpet. Jag fattade inte varför tills jag insåg att jag stängt lilla luckan eftersom ventilationen är optimerad för stängd lucka. Ner med lilla luckan och hästen stod snällt resten av vägen.

Nu är det inte ALLA hästar som vill åka öppet bak, men det kan ju vara något att prova, på en liten grusväg eller så?

Nuförtiden åker valacken utan problem med stängd lucka iaf i kompisens stoora släp (extra högt bland annat).

Så, något okonventionellt men jag har haft tillräckligt med hästar där det gjort hela skillnaden för att rek dig att prova det =)
 
Glömde visst skriva det det blev ju lite långt :o.
Är jag på en liten väg utan lastbilar så kör jag med lilla luckan nere då åker hon bättre men hon är lika omöjlig att få in vid nästa lastning. Har jag lilla luckan nere på större vägar och vi blir omkörda av en buss eller lastbil så får hon totalpanik och slår omkring sig för att ta sig ut. Iofs är hon inte lastbilsrädd längre men det är ju skillnad på att se en på stora vägen och att hålla på att bli överkörd av en bakifrån.
Sen framgick det nog inte att det var inte trafiken hon var rädd för utan alla andra ljud. Trafiken gjorde varken till eller ifrån för stressnivån.
 
Skumpningarna och oljudet kan man slippa.
Vissa kärror låter mer än andra, och vissa skumpar mer än andra.
Boggiesläp tex skumpar och kränger mkt mindre än enaxlade.
Vill man få ner ljudnivån i kärran för hästen, kan man "plugga" öronen med bomull, så får de ljuddämpning.

Själv så har jag valt att ha en Fautraskärra, då slipper pålle både kränga och bli döv under transporten...
 
Skaffa ett bättre släp (boggie) och en JÄTTEförsiktig chaufför som planerar sin körning.

Min häst VÄGRAR åka om hon ser min kära morfar för han kör inte häst så bra. (Och han får inte köra henne ngt mer).

När pappa kör och vi inte har morfars bil så knatar hon snällt på transporten.
 
Ingen fara, lätt hänt att glömma detaljer. Nu fungerar det ju inte på din, men jag menade att de 'står ut' med mer oljud när de kan se. De kan ju inte se ALLA oljud, men de verkar bry sig mindre.

Men om den låter så mycket som du beskriver, och det inte blir bättre av lilla luckan nere så tror jag du får försöka hitta en som går tyyyyst, alla transporter skramlar inte sådär =)

(Sen, ang lastning - De behöver inte vara lättare att lasta nästa gång för de åkte bra gången innan. TYvärr =/)

jag håller tummarna!
 
Skulle rekommendera att byta transport till en boogi, mycket stabilare. Har själv åkt med häst i transport (hästen är mycket resvan och lugn, stod i princip och sov), men jag upplevde det inte alls som någon större "katastrof" (hade iof en jättefin boogie :love:). Det är ju stor skillnad på att sitta i en bil och stå i en transport, så jag rekommenderar alla att någon gång prova att åka i en transport! Väldigt nyttigt och intressant faktiskt!

Ang. att hon är rädd för ljud etc, så rekommenderar jag inte att ha bomull i öronen. Det är inte alltid man får ut allt... ;) Ha sådana "öronproppar" i skumgummi som travfolket använder, de finns i de flesta travshopar. Sen har jag också sett en slags huva som man sätter fast runt ganaschen, som är något slags bullerskydd för öronen. Vet ej hur bra den fungerar.

Sen har jag ett tips till - har flera exempel på lugna, resvana hästar som blir mkt rädda och oroliga om det inte finns lampa i transporten. (Gäller då särskilt körning på kväll/natt). De har ju bättre mörkerseende än vi, men jag tror att ljus från passerande/mötande bilar etc blir mkt skarpare och bländande om det inte är någorlunda ljust i transporten. Sen för trivselns skull så är det väl också trevligt... ;) :D

Sen, angående lastningen, så skulle jag nog åtgärda en del. Du kan ju försöka göra resan mer bekväm, åtgärda en del saker som skrivits i den här tråden, men jag skulle ändå ta hjälp med lastning om jag var som du. Jag skulle kanske lastträna med henne (?) hemma först, men inte åka någonstans, utan bara stå lugnt och stilla i transporten i några minuter innan lastade av igen. Skulle göra så några gånger och sedan kanske börja köra lite (ett varv runt stallplanen, två varv, en bit till, fem minuter, tio minuter etc.) Inte på samma gång, utan kanske 1-2 ggr i veckan.

Lycka till!

Mvh Huntress
 
Kan nog tyvärr inte få tag i bättre chauför. Pappa kör bättre men han bor en bra bit bort och kan inte så ofta. Den här tjejen som körde igår kör enligt mig helt ok men det är inte så lätt när lastbilar kastar sig in framför (nästan i bilen) och folk i största almänhet inte inser att man har en lååång bromssträcka med transport bakpå.
Boogie behöver man väl BE körkort till?? Jag har inget sånt och inte min kompis heller. Har funderat på att skaffa men har ingen bil som får dra tillräckligt för att det ska fungera (vilken bil ska man ha letar faktiskt ny).
 
Har tyvärr inte råd att köpa egen transport just nu. Vad ska man ha för transport?? Man kanske kan hitta nåt begagnat till vettigt pris.
 
Har tyvärr inte träffat den som jag tänker be om hjälp med lastträningen på länge. Ska nästa gång jag träffar honom diskutera problemet med honom.
 
Tänkte om du kunde hyra? Det är jättestor skillnad från transport till transport hur mycket det skramlar.

et finns boogiesläp för B-kort så det beror lite på hur mycket bilen får dra, men det finns boogie med totalvikt på 1300 - 1400 kg (sen finns det ända ner till 1200 men de är inte så lätta att bara hyra). Men börja med en annan enkelaxlad var min tanke? Jag har en urgammal trane (73) som är - konstigt nog - rätt tyst, om man åker på gropig väg skramlar fjädern till luckan lite bara. KOmpisen har en Ume från samma år och den skramlar hysteriskt.

Ett annat sätt är att ta rätt på VAD som skramlar. OFTA är det skötardörren och lilla luckan. Då kan man som en nödlösning sätta tvättsvampar i kläm när man stänger så finns det inte så mycket 'skrammelutrymme'. Men de där två brukar vara de största skrammelbovarna.

Annars, köp en sån där mössa med öronproppar som travhästar har, så hon inte kan skaka ur bomullen? (Om det nu är stor skillnad med tilltäppta öron).

Nu har jag nog slut på ideer, men tanken var alltså bara att prova ett annat släp - vilket som helst (dvs säg närmsta hyrsläp) och se, inte du skulle köpa nytt (full förståelse för att man inte bara har råd sådär att köpa nytt).

Ett annat vilt förslag är att försöka 'störa bort' skramlet genom att utjämna det med t ex en radio i släpet? Det fungerar ju för att dämpa effekten av raketer och så så prova går ju?

Det går nog inte säga att 'en sån transport' ska du ha. Diskuterade trane på en annan sida nyss, och där tyckte vissa att det hoppade och skramlade något förjävligt, och andra (jag inkluderad) hade rakt motsatt erfarenhet. Så det är väldigt individuellt.
 
Får försöka hyra nåt annat men det är svårt att få hyra också. Dessutom har väldigt många häromkring just den här transporttypen (kanske kan bero på att man bor där man gör) och tyvärr får man ju då ta vad som bjuds.
Skrammlet i transporten kom framförallt från överluckan och sen var det något konstigt knakande långt upp långt fram på sidan ut mot trafiken.
 
Eftersom du bor där du gör så kan jag snabbt lista ut vilket märke på transport du lånat/hyrt.!
Jag hade själv en likadan, och den skramlade lite, mest var det faktiskt sprintarna och bommarna som skramlade..eftersom det blev järn mot järn. Jag tejpade alla sprintar och alla ställen där det var järn mot järn med eltejp..Ska inte säga att det blev knäpptyst men näst intill. Skötardörren är ju viktig också att den inte skramlar. Lika så lilla luckan ibak skramlade på min, den justerade vi till också..Var så himla bra..stor skillnad faktiskt.
Har du fönster ???
Jag hade satt i extrafönster i min, förra hästen älskade dom men min nuvarande fick nästan totalpanik med fönster. Så jag målade över allihopa till och med det lilla i fram. Då först vart han lugn.
Sen har jag skaffat kamera med ljud också som jag monterat i transporten. Om man sätter på ljudet så hör man om det skramlar eller ej...nu hör jag inget skrammel längre..om jag inte råkar köra i en jättegrop försås.
Det kan jag rekomendera, det finns rätt billiga såna att köpa.
 
Fast som jag fattade det har hon ingen EGEN transport utan lånar/hyr och då är det ju knivigt att modifiera den?

Dock går det få tyst på en hel del med tvättsvampar/skumgummi som sagt och det är ju lätt att ta bort inför återlämnandet?
 
Tyvärr var det dåligt med fönster i den jag hyrde nu eftersom det var sadelskåp på den. Det kan ha varit ett av problemen med åkningen.
Har nu bestämt mig för att börja med lastträning och så ska hon få åka med örontussar (och givetvis ska jag försöka hyra annan transport också). Hon borde tycka om att åka transport eftersom hon älskar att undersöka nya ställen och när hon kommer ur transporten så lyser det om henne och hon vill dra runt och titta på allt :love:.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp