Åka 25 mil med häst (corona)?

cello

Trådstartare
Hur tänker ni med hästresor i "dessa tider"? Jag ha bokat hingst till mina två ston, men om jag åker iväg med dem håller jag mig inte inom 2-timmarszonen hemifrån. Det tar väl snarare drygt 3 timmar att åka dit med häst. Hingstägaren och andra jag pratat med förstår inte alls problemet och det gör mig lite fundersam. Bryr sig folk alls om reserestriktionerna? Hur gör ni?

Själv lutar jag väl åt att köra dem till "grannen" (40 min ca) i år igen, även om det inte känns lika roligt som den hingsten jag hade tittat ut.
 
Hur tänker ni med hästresor i "dessa tider"? Jag ha bokat hingst till mina två ston, men om jag åker iväg med dem håller jag mig inte inom 2-timmarszonen hemifrån. Det tar väl snarare drygt 3 timmar att åka dit med häst. Hingstägaren och andra jag pratat med förstår inte alls problemet och det gör mig lite fundersam. Bryr sig folk alls om reserestriktionerna? Hur gör ni?

Själv lutar jag väl åt att köra dem till "grannen" (40 min ca) i år igen, även om det inte känns lika roligt som den hingsten jag hade tittat ut.
Jag hade kört 3 timmar utan att blinka ärligt talat, under förutsättning att risknivån är likartad på platserna och att det bara är för att lämna av hästen och köra hem igen. Syftet är att du inte ska behöva utnyttja sjukvården på andra platser och så är det olika risknivå på smittspridningen i olika delar av landet.

Risken att du under blir sjuk under de 7 -8 timmar som resan varar så att du behöver söka vård är minimal om du känner dig helt frisk när du åker. Håll dig sen utomhus och håll avstånden.
 
Vi har tolkat det som @Lobelia
Att det är sjukvården som inte ska belastas och på en dag hinner man inte bli sjuk.

Vi åkte 50+ mil för att lämna hingst på station. Vi åkte över en dag och stannade bara om vi var tvungna att kissa. Detta gjordes på bensinstationerna när vi ändå tankade och vi spritade oss efter.

På plats höll vi avstånd till mottagaren, som vi ju känner och av densamma fick vi resemat i en kasse för hemfärden som "plåster på såren" att vi inte bjöds på fika. Det var givetvis inte nödvändigt av personen men mycket uppskattat av oss som kunde åka hela vägen hem utan att stanna och äta.

Jag tror ärligt talat att handla i affär uppnår åtminstone samma risk.
 
Skulle åka utan problem. Det är ju inte själva resan som är problemet utan belasta vården och inte sprida smitta. Så länge ni är i bilen samt håller avstånd till hingstägare osv. Visst teoretiskt kan ni krocka eller bli akut sjuka. Men jag skulle åka, ta med matsäck och undvika mer än absolut nödvändiga stopp, helst inte göra några stopp i bebyggelse alls. Dvs åka med full tank, matsäck osv.

Här är vad ministern sa kring resor 1-2 h med bil:

"Socialministern Lena Hallengren berättar att Folkhälsomyndigheten gjort bedömningen att resorna inrikes kan genomföras utan att belasta sjukvården.

– Om man reser ska det vara med familjen eller nära bekanta som man redan umgås med. Det är inte en signal från vår sida att faran är över, säger Lena Hallengren."
 
Skulle åka utan problem. Det är ju inte själva resan som är problemet utan belasta vården och inte sprida smitta. Så länge ni är i bilen samt håller avstånd till hingstägare osv. Visst teoretiskt kan ni krocka eller bli akut sjuka. Men jag skulle åka, ta med matsäck och undvika mer än absolut nödvändiga stopp, helst inte göra några stopp i bebyggelse alls. Dvs åka med full tank, matsäck osv.

Här är vad ministern sa kring resor 1-2 h med bil:

"Socialministern Lena Hallengren berättar att Folkhälsomyndigheten gjort bedömningen att resorna inrikes kan genomföras utan att belasta sjukvården.

– Om man reser ska det vara med familjen eller nära bekanta som man redan umgås med. Det är inte en signal från vår sida att faran är över, säger Lena Hallengren."
Det där hade jag missat. Låter ju rätt lugnt då. :)
 
Eller förresten är det ju lite luddigt. Menar hon att resorna som tar 1-2 timmar kan genomföras med folk man redan umgås med, eller alla även längre resor?

1-2 h resorna.

Men just att man kan resa med de man redan umgås med, och att resor med bil inom 1 - 2 h från hemmet kan göras utan att belasta sjukvården.

Tanken är att om du tex åker till sommarstugan 1-2 h bort och blir sjuk, så kan du åka hem. Du belastar inte vården på sommarstugeorten. Jmf med om sommarstugan är 5 h bort, då kan det vara svårt ta sig hem om man blir sjuk.

Så att "bara sitta i en bil och åka fram. Och tillbaka till ett ställe" spelar det ingen eg roll om det är 2 h eller 3 h rent så. Du smittar inte så länge du är i din bil. Och tar du med dig någon du redan umgås med som kan ta över körningen om du plötsligt skulle känna dig krasslig har du ju helgarderat.

Det man vill undvika är förutom då att folk rör sig mellan städer och sprider eller plockar hem smitta är att man blir sjuk på annan ort, inte kan ta sig hem och belastar den andra ortens sjukvård.
 
Jag sitter med samma funderingar. Jag skulle behöva åka till veterinären med en av mina hästar, dels som lite "återcheck" nu när han har varit fullt igång ett halvår efter senaste behandlingen och dels då han har fått en galla på ett framben. Veterinären jag brukar åka till känner hästen och historiken samt är fenomenal på hältor. Han finns dock 30 mil bort ( = 4 timmar med släp). Alternativet är att åka till en som finns ett par mil bort,sim dock inte känner till den gedigna historiken och som jag heller inte har riktigt samma förtroende för...

Hur skulle ni ha gjort?
 
Jag sitter med samma funderingar. Jag skulle behöva åka till veterinären med en av mina hästar, dels som lite "återcheck" nu när han har varit fullt igång ett halvår efter senaste behandlingen och dels då han har fått en galla på ett framben. Veterinären jag brukar åka till känner hästen och historiken samt är fenomenal på hältor. Han finns dock 30 mil bort ( = 4 timmar med släp). Alternativet är att åka till en som finns ett par mil bort,sim dock inte känner till den gedigna historiken och som jag heller inte har riktigt samma förtroende för...

Hur skulle ni ha gjort?

Skulle åkt till veterinären som har historiken så länge dom tycker det är ok.
 
Jag sitter med samma funderingar. Jag skulle behöva åka till veterinären med en av mina hästar, dels som lite "återcheck" nu när han har varit fullt igång ett halvår efter senaste behandlingen och dels då han har fått en galla på ett framben. Veterinären jag brukar åka till känner hästen och historiken samt är fenomenal på hältor. Han finns dock 30 mil bort ( = 4 timmar med släp). Alternativet är att åka till en som finns ett par mil bort,sim dock inte känner till den gedigna historiken och som jag heller inte har riktigt samma förtroende för...

Hur skulle ni ha gjort?

Jag skulle åka.
Din resa torde gå på en dag och således kommer du inte belasta någon sjukvård i annat län.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 213
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 665
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 250
Senast: Exile
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 689
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Ulvlek
  • Card Declined

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp