Bukefalos 28 år!

Åka bil med katter

Flipp

Trådstartare
Är det bäst att ha katten i en transportbur när man åker bil med den? Är väl en trafikfara att åka med den lös. Finns det någon lag/regel?
 
Sv: Åka bil med katter

Flipp skrev:
Är det bäst att ha katten i en transportbur när man åker bil med den? Är väl en trafikfara att åka med den lös. Finns det någon lag/regel?

Mina katter åker i bur. Den ena kan man ha lös för hon ligger bara och sover medans den andra är livrädd och jamar nästan hela tiden.

Dom åker båda i bur med en handuk över så de inte ser ut. För då skriker den ena oavbrutet tills man är framme!"
 
Sv: Åka bil med katter

Jag har mina katter lösa. För den ena får panik och försöker klösa sig ut om han är instängd. Sist rök 3 klor.. Sedan är han åksjuk också, och det är bättre om han får vara lös. De håller sig relativt lugna i bilen. Den ena ligger längst bak vid bakrutan och den lilla i passagerarsätet brevid mig. Men helst vill hon ligga i mitt knä när jag kör.. Mindre bra kanske.. :angel: :o
 
Sv: Åka bil med katter

Ja, det är en trafikfara. Får katten ett spel tappar du koncentrationen. Worst case scenario: den klämmer in sig under bromspedalen.
 
Sv: Åka bil med katter

Tack för svaren! Vi har haft våra lösa i bilen.. (Eller vi har försökt ha dem i kartong men dem tar sig ut då.) Och det är väl inte så bra egentligen. Om man skulle krocka eller så menar jag..? Den ena sitter nästan alltid i framsätet eller nånstans därikring men den andra vill helst sitta upp på nackstödet (eller hur man ska förklara) och det är ju mindre bra. :s Så är väl bäst att införskaffa en transportbur. Kan man ha båda två i samma om det är nån större modell eller "ska" man ha en varsin? Mina kissar lär nog inte gilla att behöva åka i bur, men hellre det än att riskera svåra skador vid en krock.

//Flipp
 
Sv: Åka bil med katter

Jag har mina i samma. I varsinn skriker och härjar de hela resan, tillsammans sover de. Det är ju olika, vissa katter blir stressade av att ha kompisen så tätt inpå, andra finner trygghet i det.
 
Sv: Åka bil med katter

Det är nog bäst att ha den i bur...när vår katt rymde från buren i bilen kissade hon ner hela passagerarsätet :crazy:
 
Sv: Åka bil med katter

Det handlar inte bara om trafikfaran, utan om kattenssäkerhet med. Jag sticker inte under stol med att mina åker lösa långa sträckor. Yoga åkte lös till Linköping (13 mil), för risken är i princip noll att hon kommer ner under pedalerna. Hon sov i framsätet mest hela tiden, men visst gjorde hon några försök att hoppa upp på instrumentpanelen.
Fia åkte lös jämt, hon gick inte att ha i bur. Men hon hade koppel och sele som satt fast i bältet bak och hon låg mest på hatthyllan.

Riskerna förutom det som tagits upp är också att om du krockar så kommer katten antingen att fara rakt genom rutan och kanske bli väldigt skadad. Eller också hoppar den ur bilen efter krocken och då är det inte direkt några bra odds att hitta den igen.

Jag har planer på att skaffa en stor hundbur att ha i bakluckan eller baksätet. Den kan man ju inreda med hylla, bädd och låda samt mat om katten inte är åksjuk. Mina vill gärna titta ut, och då kan man ju sätta en hylla i bra höjd så dom ser.

Numera blir det bara korta turer och då är det alltid bur som gäller. Dock skulle jag aldrig sätta ihop mina, men jag har en hona som är extremt het i humöret.
 
Sv: Åka bil med katter

våran åkte alltid lös men han satt alltid bak med nosen mot fönstret o jamade när vi svängde. han tyckte inte om att åka bil.
 
Sv: Åka bil med katter

Vår åker lös, sitter hon i sin bur klagar hon oavbrutet. Hon brukar klamra sig fast vid det ena nackstödet och sitta däruppe hela tiden. Eftersom vi är två i bilen så får medpassageraren se till att misse inte stör den som kör.
 
Sv: Åka bil med katter

Korta sträckor sitter mina två ihop i en liten bur, de trivs bra tillsammans.
Längre sträckor får den stora kissen komma ut. Han sitter då helst i mattes knä eller på passagerarsätet fram. Han åkte ofta bil som ettåring och tycker det är kul - hoppar gärna in i bilen om jag låter honom...

Imorgon ska de båda ut och åka, för då ska de få sin årliga spruta! :)
 
Sv: Åka bil med katter

Tänker faktiskt åka med mina katter i hundarnas Primekbur till Nässjö över helgen. Vet att Agria har ingen självrisk vid krock om du har din hund i Primekbur, om det även gäller katt vet jag faktiskt inte men det går ju att ta reda på. ;)
 
Sv: Åka bil med katter

:idea: gud vilken smart ide :bow:
Fast faan, jag har ju en 3dörrars med hatthylla... ingen större plats mao.
Fast man kanske kan fälla sätena bak och trixa lite :cool:
 
Sv: Åka bil med katter

Jag tänkte eventuellt ställa min i baksätet. Man får väl bygga nått så den står rakt, men ändå. Och sen nått så man kan spänna fast den i bältet så den står still. Perfekt med 2 dörrar, en som man kan öppna via bildörren och en inåt bilen om nått händer.
 
Sv: Åka bil med katter

Den buren du visade på länken har jag köpt en liknande på Harald Nyborg för under 400:-, den jag syftar på är en riktig Primekbur som täcker hela skuffen i min gamla men trogna 245:a.
 
Sv: Åka bil med katter

Ja, jag förstod det. Men Primekburarna är alldeles för dyra. Därför satsar jag på en mindre och framförallt smidigare som är lättare att ta ur när man inte åker med katt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
414
Senast: ufot
·
Övr. Katt Min katt ska få en egen transportbur, men vilken är egnetligen den bästa? Det viktigaste är att katten kan åka säkert i bilen.
Svar
15
· Visningar
1 008
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
563
Senast: ufot
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp