Bukefalos 28 år!

Åka buss/tåg med katten

pimy

Trådstartare
Hur gör ni när ni åker buss/tåg med era katter. Har mina föräldrar ca 3 timmars tåg/bussresa bort och vill ju ta med katten när jag åker dit över helgen ibland. Jag har sett folk som åkt med katt/liten hund i en sån där hård plastbur, men den är ju så stor och får inte plats på golvet under bordet på tåget. Har någon gång sett någon som hade sin katt i en bag med nät (nylon) vilket såg mycket smidigare ut. Var kan man köpa sådana? Finns det olika modeller som är olika bra? Pris på ett ungefär?
Nåt annat man ska tänka på när man reser med djur förutom att boka plats i djurkupén?
 
Sv: Åka buss/tåg med katten

Under bordet ;)..Nä, man ställer ju katten på hatthyllan på tåget. Absolut bästa stället. 3 timmar är ju en kort restid, själv har min katt fått följa med till Norrland ibland...12 timmars tågresa...Jag har en transportbur i plast och den ställs på hatthyllan...och där får den stå.
 
Sv: Åka buss/tåg med katten

Det finns olika "bagar" och väskor hos din närmaste zoobutik.
 
Sv: Åka buss/tåg med katten

va? men jag vill ju kunna prata med min kisse när jag åker tåg ju! Sitter han på hatthyllan (katthyllan!!) är han ju helt ensam ju!! Tänk om tåget kränger till och kisse flyger i backen?
 
Sv: Åka buss/tåg med katten

får ta en sväng in till stan ikväll då och titta!
 
Sv: Åka buss/tåg med katten

Va ? Varför ska den flyga i backen för ?? Det finns ju kanter på en hatthylla samt den lutar bakåt så bagaget inte ska flyga ned i huvudet på folk. Så mycket kränger inte tåg. Inte dör den väl av att stå däruppe inte..men ok..krångla till det då och ha den i knäet. Varför göra det besvärligare än det kan vara ??
 
Sv: Åka buss/tåg med katten

varför så otrevlig ton? Jag är väl en besvärlig person då, för jag har mycket sällan något av mitt bagage på hatthyllan, då jag vill ha det under uppsikt, coh därför så jag har inte studerat hyllans konstruktion i detalj... Jag har faktiskt varit med om att saker på hatthyllan trillat ner, kanske inte bara pga att tåget krängt utan pga det varit dåligt uppställt eller i kassar som vält. Men tåg kan faktiskt behöva bromsa kraftigt tex om det kolliderar med ett djur eller så och då känns det säkrast att ha "levande bagage" så lågt i vagnen som möjligt så det inte kan fara iväg.

När det gäller att åka långfärdsbuss, tex Swebus, finns det knappt några hatthyllor pga man förväntas ha det mesta av sitt bagage i bagageutrymmet under bussen, (och där vill jag inte stoppa in min kisse!!) så då är det bara knäet som finns att välja på om det inte finns ett ledigt säte brevid (i enlighet med deras regler). Krångligt eller ej, det återstår väl att se...
 
Sv: Åka buss/tåg med katten

Men snälla sluta..jag är inte otrevlig bara för jag skriver ett rakt svar utan en massa utsvävningar. endera: sätt katten på hatthyllan där den står absolut säkert eller ha den i knäet...Är detta otrevligt..ja då vette tusan hur man ska skriva utan en massa missförstånd. Det går INTE jämföra en kasse/påse med en stabil transportbur. Och slutligen skrev jag ENBART om tåg..inte om bussar...det får någon annan svara på. Jag har åkt så himla mycket tåg med min katt så jag anser jag vet vad jag pratar om...
 
Senast ändrad:
Sv: Åka buss/tåg med katten

De flesta långfärdsbussar tillåter INTE djur på dem, så enda sättet att få med katten är endera tåg eller flyg.

Själv har jag två katter och åker alltid tåg med dem, den ena står på hatthyllan hela resan och den andra har jag framför fötterna - visst det blri trångt men det är "smällar" man får ta. Han behöver lugnas lite då o då och då är det bra att bara sträcka ner handen o ge honom en smekning....

Jag föredrar hårdplast-burar framför dessa nylonväskor. Tänk bara på att köpa en tillräckligt stor bur från början annars får du byta bur ju mer katten växer.........
 
Sv: Åka buss/tåg med katten

okey då vet jag det... kan ju bero på att Swebus inte trafikerar den sträcka som jag brukar åka med mina katter........
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Jag ska på söndag för första gången åka tåg med 2 katter (ca 2 år gamla) själv. Den ena katten har åkt förut, och är numera rätt...
2
Svar
25
· Visningar
7 025
Senast: Nakeri
·
Samhälle Imorgon är det dags för mig och katten att resa med tåg. För att försäkra mig om att vi får plats på tåget (och i djurkupén) så har jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 758
Senast: hrafn
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 098
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Funderar på hur jag ska få hem de små odjuren. När de var kattungar köpte jag en stor bur åt dem, som de får plats i båda två. När vi...
Svar
12
· Visningar
1 825
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp