Åka färja när det blåser

ameo

Trådstartare
Moderator
En av mina döttrar ska, enligt planen, åka färja till Polen (Karlskrona-Gdynia) kommande vecka (besök på koncentrationsläger, med skolan) och SMHI hotar med friska vindar, åtminstone i byarna...
Nu funderar vi lite på hur olika vindstyrka påverkar färjorna? När börjar det gunga ordentligt?
Och, vid vilken vindstyrka blåser det så mycket att färjorna ställs in?

(Mest bara för att vi ska kunna förbereda oss, vi som är tämligen ovana båtresenärer - och jag själv blir väldigt lätt sjösjuk... :yuck:)
 
Jag åkte till England en gång när det blåste 28 m/s. Då fick man inte gå ut på däck och det var extremt många sjösjuka.

Jag är glad att vi flög hem, annars hade jag nog fått emigrera där och då :D.
 
En av mina döttrar ska, enligt planen, åka färja till Polen (Karlskrona-Gdynia) kommande vecka (besök på koncentrationsläger, med skolan) och SMHI hotar med friska vindar, åtminstone i byarna...
Nu funderar vi lite på hur olika vindstyrka påverkar färjorna? När börjar det gunga ordentligt?
Och, vid vilken vindstyrka blåser det så mycket att färjorna ställs in?

(Mest bara för att vi ska kunna förbereda oss, vi som är tämligen ovana båtresenärer - och jag själv blir väldigt lätt sjösjuk... :yuck:)
De stora färjorna gungar mindre än de små (de små utan köl ska vi bara inte prata om...) men ta sjösjukepiller innan resan så går det bra! Apoteket har jättebra sjösjukemedel.

Jag tror det ska till mycket innan färjorna ställs in.
 
De stora färjorna gungar mindre än de små (de små utan köl ska vi bara inte prata om...) men ta sjösjukepiller innan resan så går det bra! Apoteket har jättebra sjösjukemedel.

Jag tror det ska till mycket innan färjorna ställs in.
Postafen är redan inhandlat och planerat att använda oavsett vind.
Det intressanta är att det är planerat lektioner under båtresan och det kanske inte blir så lätt om det gungar lite... Blir nog några som inte kan följa de lektionerna...
 
Hur stor skillnad är det i storlek - och gung - mellan en Gotlandsfärja och en Stena Line-båt?

(Jag själv stod ute på däck och mådde pyton hela vägen från Gotland förra hösten - och då var det ändå bara 3 m vågor... )
 
Tänk på att man kan bli rejält trött av Postafen. Det brukar kännas bättre att titta mot horisonten om man är sjösjuk.
 
Det här låter superlöjligt... I somras råkade jag ut för en ofrivillig tur i ambulans. Fastspänd på bår, åkande baklänges - det är ju upplagt för åksjuka! Jag sa att jag tänkte sova, men det fick jag inte. ”Vi sätter ett plåster över din navel, så klarar du dig!” sa den trevliga sjuksköterskan som var med. Jag gapskrattade, men jag blev inte åksjuk ett dugg! Har testat sen också, suttit långt bak i bussar, läst i baksätet på bil etc, och jag blir inte åksjuk om jag har ett plåster över naveln. Fråga mig inte vad som gör det. Jag klarar normalt inte att sitta i baksätet på bil eller bak i bussar och blir sjösjuk på båtar om det inte är kav lugnt. Testa!
 
En av mina döttrar ska, enligt planen, åka färja till Polen (Karlskrona-Gdynia) kommande vecka (besök på koncentrationsläger, med skolan) och SMHI hotar med friska vindar, åtminstone i byarna...
Nu funderar vi lite på hur olika vindstyrka påverkar färjorna? När börjar det gunga ordentligt?
Och, vid vilken vindstyrka blåser det så mycket att färjorna ställs in?

(Mest bara för att vi ska kunna förbereda oss, vi som är tämligen ovana båtresenärer - och jag själv blir väldigt lätt sjösjuk... :yuck:)
Friska vindar är lugnt. Är man inte känslig så är det inga problem alls. Det är en stooor båt och det känns inte så mycket. Blir mer stötigt än gungigt.
 
Ingen aning om vindstyrka men har ett minne av att ramla omkull på dansgolvet pga gung på den frågan... (Nykter!).
 
Det här låter superlöjligt... I somras råkade jag ut för en ofrivillig tur i ambulans. Fastspänd på bår, åkande baklänges - det är ju upplagt för åksjuka! Jag sa att jag tänkte sova, men det fick jag inte. ”Vi sätter ett plåster över din navel, så klarar du dig!” sa den trevliga sjuksköterskan som var med. Jag gapskrattade, men jag blev inte åksjuk ett dugg! Har testat sen också, suttit långt bak i bussar, läst i baksätet på bil etc, och jag blir inte åksjuk om jag har ett plåster över naveln. Fråga mig inte vad som gör det. Jag klarar normalt inte att sitta i baksätet på bil eller bak i bussar och blir sjösjuk på båtar om det inte är kav lugnt. Testa!
Det är inte löjligt. Ett vanligt tips vid åksjuka barn 😊
 
Det här låter superlöjligt... I somras råkade jag ut för en ofrivillig tur i ambulans. Fastspänd på bår, åkande baklänges - det är ju upplagt för åksjuka! Jag sa att jag tänkte sova, men det fick jag inte. ”Vi sätter ett plåster över din navel, så klarar du dig!” sa den trevliga sjuksköterskan som var med. Jag gapskrattade, men jag blev inte åksjuk ett dugg! Har testat sen också, suttit långt bak i bussar, läst i baksätet på bil etc, och jag blir inte åksjuk om jag har ett plåster över naveln. Fråga mig inte vad som gör det. Jag klarar normalt inte att sitta i baksätet på bil eller bak i bussar och blir sjösjuk på båtar om det inte är kav lugnt. Testa!

För mig fungerar det inte alls
 
Jag har åkt med en stor färja till Tallinn när det blåste ungefär 20 m/s ute på havet. Det var definitivt gungigt, och jag kan förstå om andra blev sjösjuka, men jag som väldigt ofta brukar bli åksjuk på bussen till exempel klarade mig utan problem och kom fram totalt oskadd :)
 
Hur stor skillnad är det i storlek - och gung - mellan en Gotlandsfärja och en Stena Line-båt?

(Jag själv stod ute på däck och mådde pyton hela vägen från Gotland förra hösten - och då var det ändå bara 3 m vågor... )
Det är stor skillnad mellan de ”små” färjorna som går mellan fastlandet och Gotland och de ”stora” när det gäller hur vågkänsliga de är. Vet inte vilken storlek de är som ditt barn ska åka, men jag vill minnas att den som går Nynäshamn-Gdansk är större än den stora Gotlandsfärjan och därmed mer tålig :)
 
Jag brukar kombinera åksjuketabletter och åksjuketuggummin (Calma) när det är riktigt illa. Tuggummina känns lite konstiga i munnen, jag brukar liksom känna mig bedövad, men det känns som att de hjälper. Risken är förstås att lektionerna blir lidande som du säger för att barnen är åksjuka och möjligen också trötta av postafen ...

Jag tror också det ska mycket till innan färjorna ställs in men som många har sagt så gungar stora mindre än små och jag tror polenfärjorna är rejäla! När det börjar kännas att det gungar är väldigt individuellt så det går nog inte att svara på, jag har legat och kräkts på gotlandsfärjor när ingen annan ens märkt att det börjat gunga ...
 
Tänk på att man kan bli rejält trött av Postafen. Det brukar kännas bättre att titta mot horisonten om man är sjösjuk.
Visst kan man bli trött av Postafen. Men hellre trött än illamående.
Risken är att de inte kan titta på horisonten eftersom de ska ha lektioner under resan.

Ska tipsa dottern om plåster över naveln. Hur sätter man det?
Vi har även såna där armband som trycker på nån punkt, som kan funka.
jag tror att hon kommer testa alla tips som går, för att minimera illamående.
Jag brukar kombinera åksjuketabletter och åksjuketuggummin (Calma) när det är riktigt illa.
Tack, jag tar med det tipset också!

Nuvarande prognos för Karlskrona säger i runda slängar 10-13 m/s, med vindbyar på 19-26 m/s, under den tid färjan ska vara på havet.
Jag vet inte hur man hittar sjöväderprognos för ett par dagar framåt. Men ovanstående ger ju åtminstone en fingervisning. Idag är vindstyrkorna i Karlskrona ungefär hälften av ovanstående och då är det klass 1-varning för kuling på södra och sydöstra östersjön...
 
Senast ändrad:
Visst kan man bli trött av Postafen. Men hellre trött än illamående.
Risken är att de inte kan titta på horisonten eftersom de ska ha lektioner under resan.

Ska tipsa dottern om plåster över naveln. Hur sätter man det?
Vi har även såna där armband som trycker på nån punkt, som kan funka.
jag tror att hon kommer testa alla tips som går, för att minimera illamående.

Tack, jag tar med det tipset också!

Nuvarande prognos för Karlskrona säger i runda slängar 10-13 m/s, med vindbyar på 19-26 m/s, under den tid färjan ska vara på havet.
Jag vet inte hur man hittar sjöväderprognos för ett par dagar framåt. Men ovanstående ger ju åtminstone en fingervisning. Idag är vindstyrkorna i Karlskrona ungefär hälften av ovanstående och då är det klass 1-varning för kuling på södra och sydöstra östersjön...

Det är ju inte supermycket vind, men kan bli gungigt beroende på vilket håll vågorna kommer ifrån. När jag bodde på Gotland försökte jag hålla mig mitt i båtens längdaxel när det gungade.
 
Det är ju inte supermycket vind, men kan bli gungigt beroende på vilket håll vågorna kommer ifrån. När jag bodde på Gotland försökte jag hålla mig mitt i båtens längdaxel när det gungade.
OM jag fattat saken rätt så blir det vind från sidan.

Och de kommer ju, tyvärr, inte kunna välja plats på båten eftersom de ska ha undervisning - gissningsvis i nåt konferensrum eller så.
 
OM jag fattat saken rätt så blir det vind från sidan.

Och de kommer ju, tyvärr, inte kunna välja plats på båten eftersom de ska ha undervisning - gissningsvis i nåt konferensrum eller så.

Blir hon illamående får hon väl ursäkta sig och förklara varför och gå någon annanstans på båten. Prata med läraren innan så hen är förvarnad.
 
Urk. Köp åksjukegrejer! :eek:
gissa en gång varför jag startade den här tråden... :p

Så här ungefär går färjerutten.
Och jag har lagt in SMHIs prognos för Karlskrona uppe till höger och Gdynia nere till vänster.

1537786456809.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp