Åka färja när det blåser

Jag gissar på att det dessutom inte bara är en person i en klass som har lättare att bli sjösjuk. Så om det är så får väl lektionen avbrytas bara.
 
Visst kan man bli trött av Postafen. Men hellre trött än illamående.
Risken är att de inte kan titta på horisonten eftersom de ska ha lektioner under resan.

Ska tipsa dottern om plåster över naveln. Hur sätter man det?
Vi har även såna där armband som trycker på nån punkt, som kan funka.
jag tror att hon kommer testa alla tips som går, för att minimera illamående.

Tack, jag tar med det tipset också!

Nuvarande prognos för Karlskrona säger i runda slängar 10-13 m/s, med vindbyar på 19-26 m/s, under den tid färjan ska vara på havet.
Jag vet inte hur man hittar sjöväderprognos för ett par dagar framåt. Men ovanstående ger ju åtminstone en fingervisning. Idag är vindstyrkorna i Karlskrona ungefär hälften av ovanstående och då är det klass 1-varning för kuling på södra och sydöstra östersjön...
Vet inte hur man sätter på plåster över naveln, aldrig testat.

Armbanden är definitivt värda att skicka med, om det blåser för mycket för att de ska hjälpa är de i alla fall inte i vägen. Jag väljer också trött av postafen framför sjösjuk alla dagar i veckan! Tips, se till att ta postafen någon timma innan avgång för att den ska ha börjat verka!
 
Jag gissar på att det dessutom inte bara är en person i en klass som har lättare att bli sjösjuk. Så om det är så får väl lektionen avbrytas bara.
det är 4 klasser som åker samtidigt och jag är enig om din bedömning, frågan är väl bara om skolan är det... Undervisningen är väl i viss mån nödvändig för det kommande studiebesöket på koncentrationslägret.
 
det är 4 klasser som åker samtidigt och jag är enig om din bedömning, frågan är väl bara om skolan är det... Undervisningen är väl i viss mån nödvändig för det kommande studiebesöket på koncentrationslägret.
Säkert, men antagligen lär ju nån/några lärare också känna av det. Vore konstigt annars med tanke på vinden och att det är sidvind.
 
Hur stor skillnad är det i storlek - och gung - mellan en Gotlandsfärja och en Stena Line-båt?

(Jag själv stod ute på däck och mådde pyton hela vägen från Gotland förra hösten - och då var det ändå bara 3 m vågor... )

Det går inte riktigt att jämföra med Gotlandsfärjorna. De är inte särskilt djupgående för att klara av Visbys grunda hamn och det gör att de rullar ganska kraftigt när det blåser. Det är också skälet till varför Gotlandsfärjorna ställer in avgångar jämförelsevis ofta.

Jag åkte i December förra året till Helsingfors när det blåste strax över 20 m/s. Det gungade så att det var svårt att gå och på natten när vi var ute på helt öppet hav så vaknade jag av att jag höll på att rulla ur sängen. På vägen hem blåste det 24 m/s, men då var vindriktningen mer förlåtande sätt, så det kändes faktiskt inte lika illa som på ditvägen. Så som @svea säger så beror det mycket på vindriktningen hur kraftigt det känns.
 
Det här låter superlöjligt... I somras råkade jag ut för en ofrivillig tur i ambulans. Fastspänd på bår, åkande baklänges - det är ju upplagt för åksjuka! Jag sa att jag tänkte sova, men det fick jag inte. ”Vi sätter ett plåster över din navel, så klarar du dig!” sa den trevliga sjuksköterskan som var med. Jag gapskrattade, men jag blev inte åksjuk ett dugg! Har testat sen också, suttit långt bak i bussar, läst i baksätet på bil etc, och jag blir inte åksjuk om jag har ett plåster över naveln. Fråga mig inte vad som gör det. Jag klarar normalt inte att sitta i baksätet på bil eller bak i bussar och blir sjösjuk på båtar om det inte är kav lugnt. Testa!
Den berömda placeboeffekten. ;)
 
Rejäl byvind är mer problem på land (träd knäcks osv) än på ett större fartyg till havs. Det ska väldigt mycket till innan Östersjöfärjorna ställs, det är en helt annan båttyp än Gotlandsbåtarna. Det kan vara värre sjöhävning när det är lugnt faktiskt, om det blåst tidigare (framförallt på större hav än Östersjön, på Östersjön hinner sällan någon riktig hävning byggas upp utan det blir mer krabb sjö som färjorna inte berörs lika mycket av pga sin storlek).

För att hålla sjösjukan stången gäller det att ta hand om sig: utvilad och aldrig tom mage. Äta mindre portioner lättäten mat, ofta. Ligga ner är ofta bättre än att stå upp. Stress och förväntan om sjösjuka är att be om att må dåligt. Calma hjälper fort om man börjar känna sig dålig, postafen är mest förebyggande eftersom det är svårare att häva när det tar ett par timmar för full effekt. Jag tycker det kan hjälpa att gå och lägga mig med en ljudbok eller något annat som distraherar lite om sjösjuka börjar komma krypande, efter en macka och ett par timmar liggande i mörker brukar kroppen vänja sig så är jag arbetsför igen.

Gungar det så är det ofta bra att hålla sig i mitten av fartyget, så långt ner man kan komma. Där gungar det minst. Ute på däck är skönt om man mår illa men det går liksom inte att stå där hela natten och det gungar mycket mer högre upp och längre mot för och akter (där restauranger med fri sikt mot horisonten brukar ligga).
 
Fast de polenfärjor jag åkt (dock inte från Karlskrona) är ju inte direkt några finlandsfärjor... De är små och omoderna, absolut inte större än gotlandsbåtarna och betydligt mer slitna. Men det kanske är annorlunda från Karlskrona, det vet jag inget om.
 
Fast de polenfärjor jag åkt (dock inte från Karlskrona) är ju inte direkt några finlandsfärjor... De är små och omoderna, absolut inte större än gotlandsbåtarna och betydligt mer slitna. Men det kanske är annorlunda från Karlskrona, det vet jag inget om.

De "små" Gotlandsbåtarna (110-120 meter) har ett djupgående på ca 3-4 m. Det är ingen rolig upplevelse för den som är sjösjuk. Dessutom går de i vatten med grunda områden, där gungar det ofta mer pga påverkan från botten.

Polen-båtarna (åtminstone de jag känner till, Stena & TT-line) har ett djupgående på 6-7 meter vilket i sig gör dem mycket mer stabila. Dessutom får de lugnare gång av att de är tyngre.

De större av Gotlandsbåtarna borde vara jämförbara med Polenfärjorna.
 
De "små" Gotlandsbåtarna (110-120 meter) har ett djupgående på ca 3-4 m. Det är ingen rolig upplevelse för den som är sjösjuk. Dessutom går de i vatten med grunda områden, där gungar det ofta mer pga påverkan från botten.

Polen-båtarna (åtminstone de jag känner till, Stena & TT-line) har ett djupgående på 6-7 meter vilket i sig gör dem mycket mer stabila. Dessutom får de lugnare gång av att de är tyngre.

De större av Gotlandsbåtarna borde vara jämförbara med Polenfärjorna.
Jag har bara åkt Polferries och Unity Line till Polen. Det är inte särskilt glamouröst :-D Har inte koll på hur djupgående de är, men jag åker mycket gotlandsbåt, och det är betydligt trevligare än att åka till Polen. Men det beror ju en hel del på att komforten överlag är bättre.
 
Jag har bara åkt Polferries och Unity Line till Polen. Det är inte särskilt glamouröst :-D Har inte koll på hur djupgående de är, men jag åker mycket gotlandsbåt, och det är betydligt trevligare än att åka till Polen. Men det beror ju en hel del på att komforten överlag är bättre.

Är de så trista alltså? Ser ut att ha normala underhållscykler men det kan ju vara värt att veta om man kan välja rutt på jobbresorna.

Intressant om du upplevt dem som små. Jag har aldrig varit ombord själv, men både Polferries och Unity line har normalstora ro-pax-färjor, i klass med dem TT-line har. Några meter mindre än M/S Gotland & Visby, men betydligt större än Gotlandica I & II. Sen handlar väl komfort om så mycket mer än rena sjöegenskaper.

Jag brukar boka hytter så nära fartygets tyngdpunkt som möjligt om det finns risk för jobbig sjö, men det har ju nackdelen att det brukar vara de billiga hytterna med mycket festande omkring :banghead: Båt är ju annars ett väldigt tilltalande sätt att resa. :)
 
Är de så trista alltså? Ser ut att ha normala underhållscykler men det kan ju vara värt att veta om man kan välja rutt på jobbresorna.

Intressant om du upplevt dem som små. Jag har aldrig varit ombord själv, men både Polferries och Unity line har normalstora ro-pax-färjor, i klass med dem TT-line har. Några meter mindre än M/S Gotland & Visby, men betydligt större än Gotlandica I & II. Sen handlar väl komfort om så mycket mer än rena sjöegenskaper.

Jag brukar boka hytter så nära fartygets tyngdpunkt som möjligt om det finns risk för jobbig sjö, men det har ju nackdelen att det brukar vara de billiga hytterna med mycket festande omkring :banghead: Båt är ju annars ett väldigt tilltalande sätt att resa. :)
Det kan vara så att jag uppfattar dem som små eftersom det är rätt begränsade utrymmen du har till förfogande som passagerare. Och jag har inte åkt dem när det blåser rejält, så min upplevda brist på komfort handlar mer om att de är slitna och trista tror jag :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp