Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Kaba

Trådstartare
Hur löser man det med en häst som ska åka från snöfattiga Skåne upp till snörika Norrland?
Vad jag förstår så finns det varken snö eller is nere i Skåne samtidigt som vi här i Norrland har 2 meter snö.

Hästen är skodd med ohålat nu, hade ni vågat lasta ur och lasta OM en häst på snö med sådana skor? Eller ska man be dem dra av skorna innan den lastas nere i Skåne? Har aldrig stött på ett problem som detta tidigare, är lite rådvill? Vad är bäst, tror ni?
Vågar man be dem sko om den med hålade skor och lasta av och brodda på här uppe?
 
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Om hästen i fråga har hovar som klarar av det skulle jag bett om att få den barfota eftersom hästen ändå ska skos om när den kommer fram.
Har den väldigt hög stråle eller andra skäl att gå med skor hade jag låtit den åka med sommarskor.
 
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Jag hade valt barfota, ingen häst har väl så dåliga hovar att den inte klarar att stå i en transport. Men du bör nog se till att ha en tid bokad med hovis redan innan ni åker så att du kan sko så snart som möjligt. Inte kul att behöva vänta flera dagar eller veckor på hovis om det nu är så att den skulle ha dåliga hovar:)
 
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Är den skodd, hade jag bett att få den skodd med borrade skor.
 
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Hade bett dem dra av skorna. Barfota är inte lika halt som skor utan brodd och har svårt att tänka mig att hästen är så öm att den inte kan stå i en transport barfota ens.
 
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Skorna måste iallafall bytas.

ta av skorna inför färd o boka redan nu däruppe med ny hovis.
 
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Hur halt är det där hästen skall lastas av?

Har varit med om två hästar som åkt barfota och lastats av där det är halt.
Den ena åker bakbenen åt olika håll (avlivad efter det) den andra en fölunge som åkt lastbil hoppar ut och åker på ända var på den bryter svansen (vet inte om den lever eller inte)

Kram
 
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Skulle be dom ta av skorna innan, och sen se till att man kan lasta av där det är välsandat.
Skor utan brodd är ju värre än barfota oftast.
 
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Hur halt det är brukar vara omöjligt att veta, såvida man inte lastar av rätt in i stallet eller in i ett ridhus. Det kan växla väldigt mycket från dag till dag där jag bor iaf. (lite norr om Östersund.)

Och åker den från Skåne så kan man inte veta säkert innan hästen är lastad.
 
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Där sa du något, de borde kunna lasta av inne i ridhuset! :)
Men de mellanlandar i sthlm över natten också, där lär det väl finnas snö/is också antar jag? Eller hur har ni det där nere?
 
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Ska du köra själv eller?

Om det är proffs som kör lastar de väl ur där det är sandat eller sandar själva.

Det är snö o is i sthlm.
 
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Hästen kommer att lastas av på en ridklubb, och jag tror inte att de kommer att sanda specifikt för att en häst som inte tillhör dem ska lastas ur där. Och jag tror knappast att det ingår sandning i priset av transportören ;) Men ridhuset blir nog bra.

Den åker med Grens hästtransporter.
 
Senast ändrad:
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Jag förmodar att du är med när den ska åka o det är bara att säga till chauffören att den ska lastas ut på säker mark.

De vet nog... i o m att de ansvarar för hästens säkerhet.

Ridklubbar brukar sanda. dels för sina elever o dels för hästarna som sällan är broddade om de går mest i ridhus.
 
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Ring och fråga transportören vad de anser är bäst. Det är väl knappast första eller sista hästen som har detta problem.

Kan lastbilen köra så nära ridhuset att urlastning kan ske där?
 
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Det är lite skillnad på underlag och underlag. Is sandas, snö sandas inte.
Och här går inga hästar obroddade, inte heller ridskolehästarna som självklart går ute på dagarna och inte enbart inne i ett ridhus.

Har kontaktat Grens och väntar på svar. Självklart lär de har bäst koll. Men jag tror inte att de står som ansvariga för hästens säkerhet vid i och urlastning, enbart under färden. För de kan ju inte påverka underlaget eller den som sköter det på alla ställen de lämnar och hämtar hästar.

Tack för alla svar.
 
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Det är fullt möjligt att backa och t.o.m. köra in i ridhuset för avlastning, så jag hoppas på att det går att lösa så.
 
Sv: Åka från skåne till norrland, barfota eller obroddade skor?

Min häst levererades av Grens förra veckan. De kräver brodd vid vinterföre. Jag hade inte velat ha obroddad häst. Rampen är ganska brant och har man en häst som kliver på ganska snabbt tar den i marken rätt snabbt och har den då ingen brodd finns stor risk att den fläker sig.

Grens är si och så på att svara på mejl. Fick vänta flera dagar ibland. Ring dem istället.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
959
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 473
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 614
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp