Bukefalos 28 år!

Åka stadsbuss med 2 stora hundar

lady_vip

Trådstartare
Jag byter snart jobb, dit jag kan ta med mina voffs. Jag funderar på att ta bussen till jobbet och låta bilen stå, men tvekar eftersom jag kommer att åka när alla andra åker och bussen säkerligen är full, dvs 7.30 och vid 16-snåret.

Är det oförskämt att ta hundarna med på en fullproppad buss? Hur ska man som hundägare agera? Var sitter jag bäst?
 
Beror på hur bussen är byggd. Min personliga syn är att man inte sitter, utan står där det finns mest utrymme i bussen. De flesta bussar har ett utrymme i mitten som är gjort för barnvagnar, rullstolar osv. När jag åker buss med min borzoi är det där vi står. Om jag vill sitta måste han stå i mittgången, och är därmed ivägen för alla som vill passera, således föredrar jag att hålla mig till utrymmen som är gjorda för personer som har stora föremål med sig ombord. Dock vet jag att i Sverige är husdjur ofta förvisade till bakre delen av bussen, så i sådana fall finns det inte mycket att göra åt det.

Men i vilket fall, kan tycka att man ska försöka hålla sig så "åt sidan" man kan när man har stora hundar med sig, dels pga platsbrist, och dels pga att nog många resenärer kan känna sig osäkra i sällskap av stora främmande hundar.
 
Jag är osäker på om det är fram eller bak man ska vara, men detta är i Skåne, så det är de där opraktiska gröna bussarna.

Jag kan absolut stå där du menar, men om någon kommer med barnvagn får jag såklart flytta mig...

Gud, det verkar bökigt:p
 
Jag byter snart jobb, dit jag kan ta med mina voffs. Jag funderar på att ta bussen till jobbet och låta bilen stå, men tvekar eftersom jag kommer att åka när alla andra åker och bussen säkerligen är full, dvs 7.30 och vid 16-snåret.

Är det oförskämt att ta hundarna med på en fullproppad buss? Hur ska man som hundägare agera? Var sitter jag bäst?

Vet inte hur det är i Skåne, men det kan ju vara värt att tänka på att hundarna kan behöva biljett de också. Här har jag tex. för mig att hundar som är tillräckligt små för att sitta i knät inte behöver biljett medan större hundar behöver det.
 
Vet inte hur det är i Skåne, men det kan ju vara värt att tänka på att hundarna kan behöva biljett de också. Här har jag tex. för mig att hundar som är tillräckligt små för att sitta i knät inte behöver biljett medan större hundar behöver det.
De behöver ingen biljett. Däremot kan jag bli nekad att gå ombord om bussen är full, enligt kundtjänst.
 
De behöver ingen biljett. Däremot kan jag bli nekad att gå ombord om bussen är full, enligt kundtjänst.
Fast det kommer aldrig att hända. Absolut inte innan den punkten du själv inser att det inte är en bra idé.

Var är det du ska åka? I Malmö eller i en mindre stad? Jag hade nog inte försökt, för hundarnas skull. Människor är vingligare än vad de tror när de står i en buss och många vingliga människor plus två hundar i en buss i stadstrafik är inte en situation jag vill vara i, varken som hundägare eller vanlig passagerare.

Sen beror det förstås helt på var du ska åka. Du kan åka jättebekvämt i rusningstid även i Malmö, men det förutsätter lite att du inte behöver korsa innerstan.
 
Det är inte Malmö, mindre stad. Men jag kommer inte åka i stan, snarare förort till förort :D Resan är på 30 minuter.

Jag får kanske testa utan jyckar först och se hur mycket folk det är på bussen.
 
I Stockholm åker man med hund från mitten och bakåt i bussen :) Här är det vanligt med hundar som åker buss, och beroende på storlek åker dom lite överallt (men fortfarande från mitten och bakåt).
Min är ju en mellanstorlek, och ibland sätter jag mig ytterst på dubbelsätet och så får hon sitta innerst, på golvet. Men det är nog inte aktuellt för dig med två stora :p
 
I Stockholm åker man med hund från mitten och bakåt i bussen :) Här är det vanligt med hundar som åker buss, och beroende på storlek åker dom lite överallt (men fortfarande från mitten och bakåt).
Min är ju en mellanstorlek, och ibland sätter jag mig ytterst på dubbelsätet och så får hon sitta innerst, på golvet. Men det är nog inte aktuellt för dig med två stora :p
Känner jag min lilla (fortfarande 24 kg vovve) vill hon sitta i knät :D

De kunde väl haft nån schysst hundplats där bak i bussen!
 
Vilken stad? Jag har kuskat runt på buss i halva Skåne och det finns vissa linjer i Lund som jag inte hade åkt och alla i Malmö. En del busschaffisar är nämligen väldigt griniga och tycker att hundarna ska vara längst bak = där golvet lutar. Det funkar inte när det är för mycket folk. Är det typ Eslöv så går det bättre, det är inte så fullt på de bussarna (eller var, det är över 10 år sedan jag bodde där :o )
 
Dåså, vad är problemet? :D
En i knäet och en vid fötterna!

Ja, en del av stockholmsbussarna har sätena med ryggstöden mot kanterna längst bak, så då blir det ett ganska stort område där hunden kan sitta och folk kan ändå gå förbi utan att trampa på den :)
 
Jag byter snart jobb, dit jag kan ta med mina voffs. Jag funderar på att ta bussen till jobbet och låta bilen stå, men tvekar eftersom jag kommer att åka när alla andra åker och bussen säkerligen är full, dvs 7.30 och vid 16-snåret.

Är det oförskämt att ta hundarna med på en fullproppad buss? Hur ska man som hundägare agera? Var sitter jag bäst?

Hundarna ska vara i bakre delen av bussen. Jag har åkt i fullproppad grön buss med båda mina små hundar en gång. Det gör jag inte om för deras skull för folk höll på att trampa på den hunden som var på golvet hela tiden, jag stod upp så jag kunde bara ha en i famnen för jag var tvungen att hålla i mig med.
 

K-stad. Så det är ju inte superproppat, men det är den tiden när alla gymnasieungdomar ska till och från skolan, så det är nog mest det som gör att det är så mycket folk på bussen. Vad jag antar, det var ganska längesen jag åkte buss.
 
Tycker det låter smart att teståka utan hund först :)
Här så måste hundar över en viss storlek åka på barnbiljett. Jag frågade busschauffören vars jag skulle sitta och jag fick sätta mig var jag ville, men helst så lång bak det gick. Satt ungefär i mitten ena gången (och då låg vovve under sätet) så det var ingen som kunde trampa på honom.
Här så åkte jag helst mitt på dan så det inte var så mycket folk!
 
Åker en hel del med min, och har du socialt trygga hundar hade jag satt mig i fyrsätet, för där är det ganska bra plats för hundarna. Dessutom kan någon främling sitta där med, om de inte är hundrädda ;)

Jag sitter alltid ner, och har Plex ståendes vid mina fötter. Tar då upp 2 sittplatser men är inte ivägen för folk som ska röra sig, hittils har folk haft förståeslse, även på fullproppade stadsbussar här i Lund.
 
650_147935_pbei_large.jpg


;)
 
Åkte mycket buss med min förra schäfer då jag gick på gymnasiet. Inga stadsbussar men 10mil med "skolbuss" ( vanlig buss men anpassat till skolans tider för alla pendlande tonåringar) bussen va alltid proppfull med tonåringar och ja det är inte alltid jätte bekvämt direkt att ha med sig stor hund. Hälften av passagerarna är livrädda och andra hälften respektlösa och beter sig som att hunden ska straffas för att den tar upp plats som passageraren inte anser att hunden har rätt till. Är det mindre med folk gick det dock alltid jätte bra och hunden åkte mer än gärna buss bara för att få vara nära matte (förstå vilken lyx med närmare 2 timmars egentid med matte :p ).

Som det redan har skrivits är det bussens bakre halva som gäller och ibland får man kliva på genom bakdörren för att inte behövs passera hela gången.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 630
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 771
Senast: Niyama
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 585
Senast: Sel
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 434
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Dressyrsnack 17
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp