Åka tåg med katt?

C

CarolineRalf

Hej!

Jag ska hämta hem en brittisk korthårs kattunge 4 h hemifrån, och måste nog ta tåget. Är det någon som har erfarenhet av hur en katt som aldrig åkt tåg förrut kan reagera på det? Är rädd att han kommer skrika hela vägen hem.

Tacksam för svar :)
 
Sv: Åka tåg med katt?

Jag var tvungen att åka tåg med min katt en gång. När jag har honom i bilen skriker han konstant från man startar tills man stannar, och jag trodde han skulle göra samma på tåget. Men han var knäpp tyst hela vägen, hade buren på sätet jämte mig och gallret vänt mot mig, så han såg mig hela tiden.

Det kommer säkert gå jätte bra med en kattunge, se till att ha något i buren (filt tex) som luktar mamma och syskon så h*n känner sig trygg.
 
Sv: Åka tåg med katt?

Tycker också missarna brukar ta tågresor bättre än bilresor så det är nog inga problem. Ha med extra filtar till buren ifall att det skulle ske en olycka och gärna något att lägga över buren för att minska synintrycken lite så ska det inte vara några problem.
 
Sv: Åka tåg med katt?

Katter brukar vara lugnare på tåg än i buss eller bil, så jag tror nog att han kommer att somna efter en stund. Om du ska åka SJ-tåg måste du ha en särskild djurplats, och där kan det inte heller vara någon katastrof om djur ger ljud ifrån sig.
 
Sv: Åka tåg med katt?

Jag har åkt väldigt mycket tåg med katter, både kattungar och vuxna. Just kattungar brukar vara väldigt lätta att ha med, då de accepterar det snabbare. Mina har dock oftast uppskattat om de kunnat ha buren öppen när de varit på tåget. Min ena brukade ligga i buren nästan hela resan. Bara gå ut och kolla läget lite ibland. Min andra skulle promt ligga utanför buren, antingen i knäet på mig eller sätet bredvid om det var ledigt. Då la jag alltid något på sätet så att det inte skulle bli hårigt. Man brukar för övrigt få väldigt mycket nya bekantskaper när man har en liten nyfiken kisse med sig på tåget. : )
 
Sv: Åka tåg med katt?

Okej, det låter ju lovande! :)
Har någon av er använt feromoner i buren, under resan?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 845
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 659
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 363
Senast: monster1
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp