Bukefalos 28 år!

Åka tåg med stor hund?

Ainon

Trådstartare
Hur gör ni som har en stor hund när ni åker tåg?
Beställer ni en extra plats till hunden?

Tänker eftersom det brukar vara väldigt trångt när jag åker tåg, inte norrlandståget där de har fina djurkupéer men på ex x2000 mellan Köpenhamn och Stockholm så finns det inte mycket plats vid benen och ofta är det väldigt fullsatt.
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Jag åker visserligen mest norrlandståg när jag reser, men att säga att det är gott om plats där är.. mindre sanningsenligt. Helt vanliga vagnar med långa rader av säten där man kan få plats in mot fönstret trots att man kommer med två "stora" salukidamer och då får man omöjligt plats...

Jag bokar inte extraplats, trots att jag åker med två. Jag stuvar in dem under stolar och det brukar fungera utmärkt. Skulle någon behöva ligga med huvud/tassar/whatever ut under någon annan människa går det finfint sålänge människan inte har något emot det (vilket folk sällan har). Mina damer är otroligt resvana och finner sig i allt.
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Jag är jätteless på att åka tåg. Min kille är ju nästan 80 cm hög och han blir stressad om man försöker tvinga honom att ligga under ett säte. Oftast låter jag honom ligga i gången, det finns liksom ingen annan plats där han får plats och det är inte mitt fel att dom inte har lite extra plats över. Jag har ju bokat så att jag ska resa med hund. Han ligger dessutom hela tiden så folk kan kliva över honom utan att han bryr sig. Det är jobbigt dock för han blir stressad om jag måste ställa honom varje gång det kommer någon som ska gå förbi (vilket är många gånger eftersom hundvagnen på x2000 är precis bredvid bistron) och jag blir stressad över att känna att vi är ivägen hela tiden. :(

Är det folktomt så kan jag knöla in honom vid fötterna, men det är trångt, han blir lite stressad och han kan inte ligga där i flera timmar. Sitter någon bredvid oss får han inte plats. Att sitta vid bordsplats är det bästa men sitter det andra där så blir det också trångt. Han tar ju tyvärr en hel del plats och bryr sig dessutom inte om han råkar använda nån annans fötter som huvudkudde.

Så tja. Oftast får han ligga i gången helt enkelt. Vet inte riktigt vad annars jag kan göra. :crazy:
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Jag knökar in min under ett säte, hna finner sig i det mesta, och är resvan på både tåg och buss. :) Dock är det inte lika trevligt när folk trampar på honom, :crazy: Åker vi tåg äker vi alltid djurvagn, då kan man ju se sig för??
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Nu är ju inte min såå stor (60 cm hög/20 kg) men henne har jag i knät, där är hon tryggast och inte ivägen.
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Då åker du inte så länge va?

Mina är ju ungefär lika stora och jag tycker att de är skitjobbiga att ha i knät :p
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Jag har åkt 8h bilresor med Kirsty i knät. Tåg har vi "bara" åkt dryga fyra timmar dock. Visst blir det lite jobbigt men å andra sidan är det ju rätt jobbigt att sitta still rätt upp och ner utan hund också;)
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

öresundstågen under rusningstid kan vara ett helvete även utan hund men jag säger helt enkelt till folk att de får flytta på sig så de inte trampar på hunden. om det går så ber jag hunden att lägga sig mellan sätena, om det inte är upptaget av resväskor. om jag har tur och får en sittplats så knölar jag in hunden mellan mina ben och då går det lättare. båda mina är mycket resvana och slappnar av direkt. andras fötter brukar fungera bra som huvudkuddar ;)
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Nu åker jag med liten hund visserligen, men jag har ändå en synpunkt och det är att på X2000 boka plats så att man slipper att hamna vid någon av de platser som har stort bord och fyra säten mitt emot varandra. Det blir jättetrångt för hunden att klämma in sig bland alla ben. Risken är också stor att någon ytterligare hund ska klämma in sig där. Vid de "vanliga" sätena är det mycket mer plats och det är också mer avskärmat från andra hundar.
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Jag är student, så jag beställer aldrig en extra plats. Man måste hålla i pengarna. Min hund kan uppföra sig och sitta/ligga i gången/framför mina ben även om det ligger en hund i princip på honom. Är han i gången får han stå upp så fort det passerar folk så att dom inte trampar på svansen. Dock är det sällan jättefullt när jag åker och jag åker mycket kust till kust-tåg (samma vagnar som öresundstågen). Är man ute i god tid där får man platserna med "extrasäten" och då finns det gott om plats för hunden. x2000 är ju dock vidrigt att åka, ofta mycket hundar och alldeles för trångt. Sen är det alltid någon som åker tåg med en hund som inte klarar av att titta på andra hundar utan att bli förbannad...

Nu är min hund inte gigantisk, men väl stor (ca 67 cm och knappa 40 kg)
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

hihi kan inte låta bli att skriva i denna tråden ..
jag skulle ner till hässleholm (från s-holm nästan)och bokade inte 2 säten:confused:
på kvällen innan avresan kom jag på at jag skulle ta med sonen, till wowen jag skulle hämta hem, så jag ringde o kollade om det fanns plats ner med hund(då jag ej bokat hundplats) och joo då det fixar dom på tåget..vad snällt tyckte jag..
hmm så kommer då morgonen och jag väntar på tåget och jo det fanns plats för oss ner, och resan var ganska ok..trots en stressad vit schäfer kille på 11månader... men resan hem med 2 vita schäfrar.. va hysterisk..till att börja med så hade jag en plats vid ett bord ..brevid mej så skulle det setat en kille som var hyseriskt hundrädd:D
när jag gick ombord och skulle sätta mej brevid han, så flyger han ÖVER SÄTENA och i hastigheten glömmer han sin data väska, som han hämtar senare när jag gått av för att röka( blev ett ofrivilligt stop på tåget).
när vi väl kommer på plats så börjar båda hundarna att prata väldigt högt :crazy:( den ena för att han saknade husse och den andra för att göra lite sällskap) så att någon som hade ett marsvin elelr kanin?? fick be konduktören att flytta sig någon annan stanns:confused:.
hmm denna resa glömmer jag aldrig, och nästa gång så kommer jag garanterat att boka egen plats för hunden åxå...
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Jag beställer inte extra plats men vet de som beställer extra barnplats för att få mer (golv)yta till hunden till billigt pris. X2000 hatar jag att åka då det är så himla trångt, när det var som värst fick jag be hunden ligga på sida och sedan skjuta in henne under sätet så gott det gick för sätena sitter så lågt att hon inte kunde ligga vanligt under dem :crazy: Tur att de flesta medpassagerare är vänligt inställda och inte har något problem om ens hund trängs lite.

På andra tåg brukar det vara ganska gott om plats på golvet så att hon får plats ändå. Min hund är 58 cm och 25 kilo.
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Jag har alltid knökat ihop mina under mitt säte. Åkte till och med tåg när jag hade två goldens på ca 25-30kg var. Det gick det också, så superbekvämt var det väl kanske inte men mina resor är sällan längre än 1,5 timme.

Åkte X2000 till Skåne med ena hunden (4-5 timmar vill jag minnas att det tog) och då låg hon utsträckt under sätet nästan hela resan. Bryr sig inte så mycket om folk kliver runt eller ej.

Det hjälper ju mycket att ha glada skitar till hundar utan överdrivet mycket integritet om man säger så... :D
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

De gånger jag åker tåg så lägger jag hunden där det finns plats. Om det inte finns plats så har alltid hunden lyckats skapa plats. Förra hunden var en mes men dock ändå rottis så folk flyttade fötterna när hon kom. Nuvarande hund är rätt oberörd av allt och lägger sig på fötter om det är så.

Sitter man i en djurvagn får man räkna med att det kan ligga hundar här och var och ännu har ingen gnällt.
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Eftersom jag åkt natttåg = många timmar, så har jag alltid bokat extra platser. Har jag åkt själv har jag bokat 3 platser runt ett bord. Har vi åkt två har vi bokat alla fyra platser. Jag skulle aldrig utsätta mina hundar för hela Norrlandsresan och inte få ligga ordentligt. Förr låg alltid rökkupén precis jämte djurkupén och det var ett j*vla spring hela nätterna...

En gång fick jag bara en plats och hade då bara en hund, som fick ett EP-anfall och kissade på sig mitt i natten av all stress *suck*
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Jag beställer inte extra plats men vet de som beställer extra barnplats för att få mer (golv)yta till hunden till billigt pris. X2000 hatar jag att åka då det är så himla trångt, när det var som värst fick jag be hunden ligga på sida och sedan skjuta in henne under sätet så gott det gick för sätena sitter så lågt att hon inte kunde ligga vanligt under dem :crazy: Tur att de flesta medpassagerare är vänligt inställda och inte har något problem om ens hund trängs lite.

På andra tåg brukar det vara ganska gott om plats på golvet så att hon får plats ändå. Min hund är 58 cm och 25 kilo.

Åh, du räddade just min förestående tågresa med tre hundar och två människor! Nu har jag bokat till två extra barnsäten för 5 kr styck.:bump:
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Min hund är 70 cm hög ungefär men finner sig i allt vad gäller tåg, och är det riktigt dåligt med plats så att folk trampar på honom hela tiden får han ligga i mitt knä även om det blir jobbigt i längden. Men han brukar lägga sig ner vid mina fötter, och när han somnat brukar jag skjuta in honom under sätet :angel: :D
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Åh, du räddade just min förestående tågresa med tre hundar och två människor! Nu har jag bokat till två extra barnsäten för 5 kr styck.:bump:

Det insåg jag vid min senaste tågresa att man kan göra, helt perfekt! :idea: Innan har jag alltid bokat en egen ungdomsplats till vovven vilket kan bli dyyyrt om man har otur. Ofta när vi åkt (Sundsvall - Sthlm eller tvärtom) har vi varit i stort sett ensamma i djurvagnen och då känns det lagom surt att ha betalat kanske 500kr extra men jag vågar helt enkelt inte chansa när det rör sig om flera timmars resa. Min vovve är stor, får inte plats under sätet eller mellan mina ben och tycker dessutom det är riktigt otäckt med främmande människor.
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Jag stuvar ner min hund under ett säte, eller, om det finns platts, sätter jag honom på en filt i sätet brevid eller sitter han i mitt knä
 
Sv: Åka tåg med stor hund?

Det insåg jag vid min senaste tågresa att man kan göra, helt perfekt! :idea: Innan har jag alltid bokat en egen ungdomsplats till vovven vilket kan bli dyyyrt om man har otur. Ofta när vi åkt (Sundsvall - Sthlm eller tvärtom) har vi varit i stort sett ensamma i djurvagnen och då känns det lagom surt att ha betalat kanske 500kr extra men jag vågar helt enkelt inte chansa när det rör sig om flera timmars resa. Min vovve är stor, får inte plats under sätet eller mellan mina ben och tycker dessutom det är riktigt otäckt med främmande människor.

Ja, att man inte har tänkt på det innan. Får se vad konduktören säger bara. H*n kanske tycker att man tar upp onödigt mycket plats?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
2 060
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 780
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 246
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 622
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp