Åka till island

kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Jag ska åka till island men har en liten fundering. Är det mest värt att bo i reykjavik eller vid Keflavik nära flygplatsen?
Vi vill turista och se kulturen, men vi vill även åka till tex blå lagunen, gamla vulkanbrottet, samt vandra och se fin natur.
Självklart är det bara att hyra en bil och åka emellan. Men tänkte, är Keflavik någonting sevärt? I jämförelse med reykjavik?
 
Hej!
Jag ska åka till island men har en liten fundering. Är det mest värt att bo i reykjavik eller vid Keflavik nära flygplatsen?
Vi vill turista och se kulturen, men vi vill även åka till tex blå lagunen, gamla vulkanbrottet, samt vandra och se fin natur.
Självklart är det bara att hyra en bil och åka emellan. Men tänkte, är Keflavik någonting sevärt? I jämförelse med reykjavik?
Bo i Reykjavik. I Reykjavik finns det betydligt mer att göra och värt att ha gångavstånd till restauranger och annat om man t.ex vill ta en paus på hotellet innan man ger sig ut för att äta middag.
 
Hej!
Jag ska åka till island men har en liten fundering. Är det mest värt att bo i reykjavik eller vid Keflavik nära flygplatsen?
Vi vill turista och se kulturen, men vi vill även åka till tex blå lagunen, gamla vulkanbrottet, samt vandra och se fin natur.
Självklart är det bara att hyra en bil och åka emellan. Men tänkte, är Keflavik någonting sevärt? I jämförelse med reykjavik?

Definitivt Reykjavik! Eller någon annanstans.

Det sevärda som finns i Keflavik är väl flygplan om man har sådant intresse :D
 
Reykjavik! I Keflavik finns ingenting. Boka Blå lagunen antingen på väg till flygplatsen när ni ska hem, eller på väg från flygplatsen när ni anländer, för det är det enda "där ute". Vandring och annat vill ni inte göra i Keflavik-området.
 
Hej!
Jag ska åka till island men har en liten fundering. Är det mest värt att bo i reykjavik eller vid Keflavik nära flygplatsen?
Vi vill turista och se kulturen, men vi vill även åka till tex blå lagunen, gamla vulkanbrottet, samt vandra och se fin natur.
Självklart är det bara att hyra en bil och åka emellan. Men tänkte, är Keflavik någonting sevärt? I jämförelse med reykjavik?
Keflavík är typ "ingenting", dvs en extremt liten ort och det är i stort sett bara flygplatsen som finns där. Reyjkjanes-halvön, där Keflavík ligger, är väldigt "ny" geologiskt sett och ja där finns ju de senaste vulkanutbrotten samt Blå Lagunen (ligger typ mittemellan Keflafík och Reykjavík).

Om ni har några dagar på er och hyr en bil så rekommenderar jag att bo i Reykjavík och göra utflykter därifrån. Vi körde "gyllene cirkeln" - þingvellir, Geysir-området och Gullfoss på några timmar under en dag. Vill man bada varm källa utan att ta sig till Blå Lagunen finns Gamla Laugin (Secret Lagoon) i Flúðir som ett mindre "turistigt" alternativ och det ligger längs vägen om man kör "gyllene cirkeln" som en rundtur.
 
Man måste ju inte bo i Reykjavik heller. På en av mina resor bodde vi i en stuga söder om Reykjavik, innan Hveragerdi. Stugan hade alla faciliteter inklusive en egen "heitur pottur" på terassen. Det var ljuvligt att sjunka ner i en sådan på kvällen efter en heldag med utflykt, vandring eller turridning! Från området precis söder om Reykjavik är det lätt att ta sig till geotermiska naturbad, vandring, Golden circle osv. Gött också att kunna laga egen frukost och middag och packa matsäck om man är on a budget, men tillräckligt nära Reykjavik för att gå på restaurang också. Dock blir man ju bilbunden, men det blir man generellt på Island om man vill göra lite egna grejer ;)
 
Ett annat tips är att gå till de vanliga badhusen som finns i stan. Kostar inte mycket men har msssor av varma bad i olika temperaturers.
 
Ja men precis, om det man vill göra är att vandra och se natur finns ju ingen anledning att bo i Reykjavik heller egentligen. Vi bodde senast ca en timme utanför Reykjavik och var väldigt nöjda med det! Men vill man verkligen uppleva staden och äta på restaurang varje kväll är det ju en dum idé :)
 
Säger som övriga, satsa på Ngt annat än Keflavik om ni vill ha äventyret utanför dörren!

Om ni hyr bil hade jag kikat ut lite platser man vill besöka och eventuellt bo i olika guesthouses som ligger lämplig. De ägs ofta av isländska familjen som gärna pratar, rekommenderar och lär en ett och annat!
 
Just Blå lagunen tycker jag är överskattat. Har hellre mer naturliga varma bad. Om ni åker dit på sommaren så är ju Landmannalaugar fantastisk, både bad och färger. Skulle nog ta en bokad tur dit dock för att slippa köra där.
 
Just Blå lagunen tycker jag är överskattat. Har hellre mer naturliga varma bad. Om ni åker dit på sommaren så är ju Landmannalaugar fantastisk, både bad och färger. Skulle nog ta en bokad tur dit dock för att slippa köra där.
Tyckte jag med när jag var där som trettonåring för hundra år sedan (tjugo i allafall...). Blå lagunen stämde inte överens med min föreställning av den 😅.
 
Hej!
Jag ska åka till island men har en liten fundering. Är det mest värt att bo i reykjavik eller vid Keflavik nära flygplatsen?
Vi vill turista och se kulturen, men vi vill även åka till tex blå lagunen, gamla vulkanbrottet, samt vandra och se fin natur.
Självklart är det bara att hyra en bil och åka emellan. Men tänkte, är Keflavik någonting sevärt? I jämförelse med reykjavik?
Skulle rekommendera att åka bussturen Golden Circle på island, då får man se sevärdheterna, mysig passande musik. Var underbart.
Jag bodde i reykavik.

Om du badar i blå lagunen, doppa för all del inte håret.
 

Liknande trådar

Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 156
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
R
Äldre I år har jag och min bror lovat våra kids en solsemester efter alla resor till snön. Uppdraget att hitta "rätt" resmål föll på mig...
2
Svar
30
· Visningar
2 085
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp