Åka till Paris nu?

R

Raderad medlem 68338

Planen är att jag ska befinna mig i Paris nästa vecka. Jag tänker att det är chill ur säkerhetssynpunkt och att de säkert har förhöjd polisiär närvaro. Tänker också att risken för att det ska hända ngt igen där lär vara statistiskt mindre än att isis slår till tex på Sthlm Central.
Nu börjar dock folk omkring mig förfasa sig över att jag ska dit och det verkar vara en allmän åsikt att det är idiotiskt att dra till Paris i nuläget.

Hade ni åkt dit som läget är nu?
 
@tornblomma: Jag hade inte tvekat en sekund. Du kan ju lika gärna bli mosad av en lastbil utanför NK imorgon om man ska tänka så (jag tror iofs att risken för att bli mosad utanför NK är betydligt högre än att bli utsatt för en terroristattack i Paris).

Terroristerna vill skrämma oss att inte göra det vi vill. Hade jag råd att åka till Paris själv nu skulle jag göra det för att symboliskt ge terroristerna fingret.

#notafraid
 
Emotionellt sett tänker jag att man kan visa sitt deltagande.
Absolut. Om man mäktar med. Jag gör det inte.

Mitt svar var inte menat som moraliserande eller nånting. Jag ville bara svara helt och hållet på frågan, från de båda aspekterna som jag skulle ha i åtanke vid ett beslut om att åka eller ej.
 
Tack för era svar!
På nåt sätt känns det lite konstigt att åka dit just nu å andra sidan är det kanske just det man ska göra (om man som ni säger orkar med).
Det blir på ngt sätt ett ställningstagande att sitta på ett cafe och dricka vin med sina vänner (Parisbor från världens alla hörn).
 
Terroristerna vill skrämma oss att inte göra det vi vill. Hade jag råd att åka till Paris själv nu skulle jag göra det för att symboliskt ge terroristerna fingret.

#notafraid
Oj, vad modigt. Jag blir faktiskt påverkad, även om jag förstår logiken i det du skriver. En gång när jag var i Dakar var det ökad hotbild exempelvis, bombhot från Al-Qaida, och stämningen i staden var helt annorlunda mot de andra gångerna jag varit där. Jag satt inte alls säkert på ett café och kände mig tuff och fuck you-pekande, utan snarare kändes det otryggt och lite obehagligt. När man promenerar genom stan och ser mycket mer militär och polis än vanligt, gator som är avstängda, vänner som kommer hem mitt på dagen då deras kontor är stängda.
 
Det blir på ngt sätt ett ställningstagande att sitta på ett cafe och dricka vin med sina vänner (Parisbor från världens alla hörn).
Om du inte tycker det känns obehagligt själv tycker jag att du ska åka. Särskilt om du har vänner där!

Säkerhetspådraget är ju alla gånger större i Paris just nu än nån annanstans där det faktiskt också kan ske obehagligheter.
 
Oj, vad modigt. Jag blir faktiskt påverkad, även om jag förstår logiken i det du skriver. En gång när jag var i Dakar var det ökad hotbild exempelvis, bombhot från Al-Qaida, och stämningen i staden var helt annorlunda mot de andra gångerna jag var där. Jag satt inte alls säkert på ett café och kände mig tuff och fuck you-pekande, utan snarare kändes det otryggt och lite obehagligt. När man promenerar genom stan och ser mycket mer militär och polis än vanligt, gator som är avstängda, vänner som kommer hem mitt på dagen då deras kontor är stängda.

Min kollega var där under attentaten och hon var märkbart chockad idag när jag träffade henne. Hon hade klarat sig helt oskadd men var riktigt rädd. Hennes franska kompis hade blivit skjuten två gånger framför henne.
 
Herregud så fruktansvärt.

Ja alltså fattar inte varför hon var på jobbet. Hon bara stod och skakade vid kaffemaskinen. Men kanske bra att ta sig ut bland folk lite osv. Hennes kompis var lyckligtvis bara lindrigt skadad, hade blivit skjuten i armen. Men som sagt... "änglavakt" är nog ett bra ord (även om jag inte tror på sånt egentligen)
 
Tack för era svar!
På nåt sätt känns det lite konstigt att åka dit just nu å andra sidan är det kanske just det man ska göra (om man som ni säger orkar med).
Det blir på ngt sätt ett ställningstagande att sitta på ett cafe och dricka vin med sina vänner (Parisbor från världens alla hörn).
Tänk att sitta på ett café och dricka vin med vänner blir ett viktigt ställningstagande. :D

Att man skall stanna hemma och gömma sig av rädsla är ju vad terroristerna vill så det bästa är ju att bara fortsätta att leva sitt liv som vanligt men jag förstår att folk är försiktiga :)
 
Planen är att jag ska befinna mig i Paris nästa vecka. Jag tänker att det är chill ur säkerhetssynpunkt och att de säkert har förhöjd polisiär närvaro. Tänker också att risken för att det ska hända ngt igen där lär vara statistiskt mindre än att isis slår till tex på Sthlm Central.
Nu börjar dock folk omkring mig förfasa sig över att jag ska dit och det verkar vara en allmän åsikt att det är idiotiskt att dra till Paris i nuläget.

Hade ni åkt dit som läget är nu?

Ja, absolut. Paris är en stor stad, och min gissning är att det till 90% är business as usual, hur det nu är så har folk ändå sin vardag, jobb att sköta och vardagsbestyr att ta hand om, så om man inte åker precis dit dåden skedde så gissar jag att man kanske inte märker så mycket. Dock skulle jag vara beredd på att säkerheten på flygplatser etc förmodligen är extra hård just nu.

Ur säkerhetssynpunkt tror jag inte det är nån fara alls, övervakningen lär ligga på absolut max just nu.
 
Jag tycker det känns lite olustigt att prata om att "ge terrorister fingret". Lite som att man bagatelliserar rädslan hos de som faktiskt varit med om något så fruktansvärt horribelt. En sådan grej är ju inte som någon dryg kommentar, utan handlar om massvis med människor på olika ställen som fått sätta livet till på grund av att de befann sig i det offentliga.

Är säkert ingen som vill att det ska vara så, men usch. Jag tycker det låter lite läbbigt.
 
Ja, absolut. Paris är en stor stad, och min gissning är att det till 90% är business as usual, hur det nu är så har folk ändå sin vardag, jobb att sköta och vardagsbestyr att ta hand om, så om man inte åker precis dit dåden skedde så gissar jag att man kanske inte märker så mycket. Dock skulle jag vara beredd på att säkerheten på flygplatser etc förmodligen är extra hård just nu.

Ur säkerhetssynpunkt tror jag inte det är nån fara alls, övervakningen lär ligga på absolut max just nu.

Jag bor alltid i Marais (nära där attentaten skedde). Förra gången jag var där var jag på teatern där skjutningen skedde. Jag tror dock att risken att det sker ngt på samma plats är väldigt liten.
 
Jag säger som de andra, åk om du känner att det är en bra sak att göra.

Rent säkerhetsmässigt tänker jag att nu har det ju redan varit attacker där, alltså lär de slå till på något annat ställe nästa gång, för att verkligen överraska... Kort sagt borde det vara säkert att åka dit.
 
Oj, vad modigt. Jag blir faktiskt påverkad, även om jag förstår logiken i det du skriver. En gång när jag var i Dakar var det ökad hotbild exempelvis, bombhot från Al-Qaida, och stämningen i staden var helt annorlunda mot de andra gångerna jag varit där. Jag satt inte alls säkert på ett café och kände mig tuff och fuck you-pekande, utan snarare kändes det otryggt och lite obehagligt. När man promenerar genom stan och ser mycket mer militär och polis än vanligt, gator som är avstängda, vänner som kommer hem mitt på dagen då deras kontor är stängda.

Det är inte en fråga om mod men jag accepterade min egen död för länge sedan även om jag inte längre rusar mot den. Jag har överlevt flera bilolyckor (den senaste kunde ha blivit den sista) så jag har ganska god koll på hur jag reagerar och agerar i livshotande situationer (och nog sjutton får jag en reaktion men jag vet numera hur jag ska hantera den).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 183
Senast: ptr
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·
Avel En kort sammanfattning av läget för lilleman. Den 8:e mars vid morgonfodringarna låg det helt oväntat ett litet föl i boxen när det...
2
Svar
38
· Visningar
2 857
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp