Åka till solen som ensamstående

ufot

Trådstartare
Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor.

Men var ska jag åka?

Enda kravet är att flygresan inte är längre än ca 6 timmar och att det är garanterat sol och helst mellan 20-25 grader varmt. Jag tål inte värme, så inte ute efter varma temperaturer. Det är solen jag vill ha…

Resemålet får gärna vara relativt billigt. Gärna ha kultur att se och uppleva. Jag är ingen som gillar att ligga på stranden en hel dag.

Men framförallt vill jag slippa barnfamiljer. Jag tål inte ljud, utan söker tystnad och gärna avskildhet.

Kloster funderar jag på, eller en trädkoja (är nog tyvärr över min budget…) Vilda djur hade varit trevligt att se i sin naturliga miljö.

Jag gillar att vandra ute i naturen och uppleva nya kulturer och miljöer. Är egentligen ingen storstadsmänniska, föredrar en semester där det är lugnt, tyst och vacker natur att titta på.

Jag föredrar skogen framför havet, men vill inte ha spindlar, ormar, skorpioner och andra insekter/djur att oroa mig för…

Så var ska jag åka? Alla tips mottages tacksamt!
 
Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor.

Men var ska jag åka?

Enda kravet är att flygresan inte är längre än ca 6 timmar och att det är garanterat sol och helst mellan 20-25 grader varmt. Jag tål inte värme, så inte ute efter varma temperaturer. Det är solen jag vill ha…

Resemålet får gärna vara relativt billigt. Gärna ha kultur att se och uppleva. Jag är ingen som gillar att ligga på stranden en hel dag.

Men framförallt vill jag slippa barnfamiljer. Jag tål inte ljud, utan söker tystnad och gärna avskildhet.

Kloster funderar jag på, eller en trädkoja (är nog tyvärr över min budget…) Vilda djur hade varit trevligt att se i sin naturliga miljö.

Jag gillar att vandra ute i naturen och uppleva nya kulturer och miljöer. Är egentligen ingen storstadsmänniska, föredrar en semester där det är lugnt, tyst och vacker natur att titta på.

Jag föredrar skogen framför havet, men vill inte ha spindlar, ormar, skorpioner och andra insekter/djur att oroa mig för…

Så var ska jag åka? Alla tips mottages tacksamt!


På norra delen av Teneriffa finns många fina vandringsleder. Norra Teneriffa är dessutom inte lika turisttätt som i söder. Teneriffa har sommarklimat året runt. 20-23 grader den perioden skulle jag tippa på.
Boende har jag tyvärr inga tips om med de kraven men finns en del som har hotell där bara vuxna är välkomna men låter inte riktigt som att du är ute efter ett turisthotell på det sättet.Här kan du läsa lite om vandring på Teneriffa.


https://clubcanary.com/sv/tenerife-blog-hiking-guide/
 
Svårt att få ihop allt med 6 timmars resa.
Jag vet inte hur lång tid det tar till tex Gambia.
Oman kanske? Tar nog 6-8 h att flyga dit.
 
På norra delen av Teneriffa finns många fina vandringsleder. Norra Teneriffa är dessutom inte lika turisttätt som i söder. Teneriffa har sommarklimat året runt. 20-23 grader den perioden skulle jag tippa på.
Boende har jag tyvärr inga tips om med de kraven men finns en del som har hotell där bara vuxna är välkomna men låter inte riktigt som att du är ute efter ett turisthotell på det sättet.Här kan du läsa lite om vandring på Teneriffa.


https://clubcanary.com/sv/tenerife-blog-hiking-guide/
Teneriffa låter intressant. Temperaturen låter underbar … och att vandra låter superintressant.

Turisthotell är jag väl inte helt emot, men livrädd för att rummet bredvid ockuperas av en hop skrikande ungar och att nämnda ungar skriker och stojar vid polen hela dagarna…
 
Svårt att få ihop allt med 6 timmars resa.
Jag vet inte hur lång tid det tar till tex Gambia.
Oman kanske? Tar nog 6-8 h att flyga dit.
Det är ok om flygresan tar lite längre tid. Jag kan alltid lyssna på ljudböcker… Det enda jag är rädd för att höra skrikande ungar i 8-10 timmar…
 
Min brevvän i Barcelona brukar åka upp i bergen där nånstans och vandra. Finns typ gamla slottsruiner och byar, jag vet inte exakt. Berga heter en ort där hon brukar vara men jag vet inte om den ligger just i bergen.
Det är oftast svalare där på högre höjd än i Barcelona. Fast i nov-jan är det kanske vinter där. :confused:
 
Det finns ju hotell som har åldersgräns 16/18 år.

En annan metod är att boka ett dyrt hotell, det brukar också skrämma bort de flesta barnfamiljer.

Barnfamiljerna bokar väl ganska ofta familjevänliga hotell, så dessa är det kanske bäst att undvika.

Ruttflyg är lugnare än charter.
 
Min brevvän i Barcelona brukar åka upp i bergen där nånstans och vandra. Finns typ gamla slottsruiner och byar, jag vet inte exakt. Berga heter en ort där hon brukar vara men jag vet inte om den ligger just i bergen.
Det är oftast svalare där på högre höjd än i Barcelona. Fast i nov-jan är det kanske vinter där. :confused:
Jag har varit i Barcelona i början av november och fy fasen vad det var kallt! Jag hade hoppats på "relativt varmt" — det var 15 grader som mest.
 
Teneriffa låter intressant. Temperaturen låter underbar … och att vandra låter superintressant.

Turisthotell är jag väl inte helt emot, men livrädd för att rummet bredvid ockuperas av en hop skrikande ungar och att nämnda ungar skriker och stojar vid polen hela dagarna…


Kolla då på charter och ta ett vuxenhotell de brukar ha gäster från 18 år. Vi brukar ha lägenhet när vi är på Teneriffa och inga måltider så då kan man sköta sina egna måltider om man vill. Är skönt att kunna ha lite smörgås, pålägg och yoghurt, frukt och grönsaker tycker vi även om vi går ut och äter mat. Också bra om du vill hålla nere kostnaderna med. Ett alternativ kan vara att bara ta flygresan via charterbolag och leta privat bostad på Teneriffa.
 
Kolla då på charter och ta ett vuxenhotell de brukar ha gäster från 18 år. Vi brukar ha lägenhet när vi är på Teneriffa och inga måltider så då kan man sköta sina egna måltider om man vill. Är skönt att kunna ha lite smörgås, pålägg och yoghurt, frukt och grönsaker tycker vi även om vi går ut och äter mat. Också bra om du vill hålla nere kostnaderna med. Ett alternativ kan vara att bara ta flygresan via charterbolag och leta privat bostad på Teneriffa.
I och med att jag inte varit på Teneriffa tidigare, så låter charter tryggast. Det vore ju jättebra om man kan boka hotell för vuxna.

Tack för tipset! Väl värt att titta vidare på.
 
Jag har varit i Barcelona i början av november och fy fasen vad det var kallt! Jag hade hoppats på "relativt varmt" — det var 15 grader som mest.
Hu.. lite varmare än 15 grader får det gärna vara.
Jag vill ha sol och lagomt varmt. Gärna vackra blommor att titta på och gröna träd att vandra under…

Tror jag stryker både Frankrike och Spanien och inser att längre flygresa behövs…
 
Nja, TS önskade 20-25, så då kan max 15 kännas lite svalt, tänker jag ☺️.

Min upplevelse påverkades även av att jag bodde i en lägenhet med urusel uppvärmning och väldigt lite varmvatten så det var lika varmt inne som ute.
Jo förstår men tänkte att för mig känns 15˚ perfekt. Faktiskt t.o.m. i varmaste laget. :)
 
I och med att jag inte varit på Teneriffa tidigare, så låter charter tryggast. Det vore ju jättebra om man kan boka hotell för vuxna.

Tack för tipset! Väl värt att titta vidare på.


Om du bestämmer dig för Teneriffa och vill ha fler tips så hör av dig på pm. Har varit på Teneriffa 15 gånger tror jag det blir. Dock är vi inga vandrare sp just den biten kan jag inte svara på frågor om men lite kunskap om Teneriffa generellt har jag. Har bott i både södra och norra delen. Varit på Teneriffa många gånger i januari. 🙂 Vill du ha hålla nere kostnaderna så åk efter jullovet i januari är slut då kan man hitta riktigt billiga resor.
 
Gran Canaria? Ett vuxenhotell. Vädret stämmer, du kan åka upp i bergen och vandra. Billigt. Du kommer inte mycket längre vintertid om du vill ha de temperaturerna. Kap Verde, men det är inte alls samma växtlighet.
Gran Canaria har jag hört mycket gott om. Har aldrig varit där och du får gärna berätta mer.

Vilken stad/del av Grand Canaria ska man välja om man vill ha lugn och ro, mindre turister och absolut inga stora affärer och barer i närheten?
 
I och med att jag inte varit på Teneriffa tidigare, så låter charter tryggast. Det vore ju jättebra om man kan boka hotell för vuxna.

Tack för tipset! Väl värt att titta vidare på.
Jag har varit på Teneriffa flera gånger då en vän bodde där tidigare. Jag rekommenderar att du undviker turistorterna vid södra sidan av ön, välj istället Puerto de la Cruz som är den äldsta turistorten och ligger på västkusten.

När jag var där senast, som visserligen var tio år sedan, var jag på ett hotell där det mest bodde pensionärer. Jag hade inte valt det själv utan åkte med mina föräldrar.
 

Liknande trådar

Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 971
Senast: Reville
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna ha lite tips på trevliga brukshundar alt. aktiva sällskapshundar. Jag hade tänkt köpa hund år 2014, vill vara ute i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
14 625
Senast: Ninnie
·
Lantbruksdjur Nästa år tänker jag skaffa mig två grisar, dels ska de få böka upp blivande köksträdgården, dels ska de på hösten få fylla min frys...
2
Svar
29
· Visningar
11 395
Senast: KungTulle
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 773
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp