Åka transport i bara halsrem?

Fibusen

Trådstartare
Fått lära mig att man ska binda i halsrem om man har tex en unghäst,eller en häst som brukar "lätta" lite fram,detta ska förhinda att hästen kan hoppa över bommen.

Antar att det lär finnas några nackdelar med detta eftersom jag aldrig sett en endaste häst som åker i halsrem. Funderade först på om det har att göra med att en halsrem typ aldrig går sönder,men OM något händer så borde väll grimskaftet gå av? Menar om hästen på något sätt skulle lyckas halka och bli hängd,så han inte blir strypt. Jag har dock kamera i transporten,så det skulle ju upptäckas på en gång.

Jag har en 2-åring som åkt ganska lite transport och blir alltid lite orolig i början när man stänger och "stutsar" lite,och jag är jättenojjig att han ska gå över bommen och funderade på om man kanske skulle inhandla en halsrem för att ha i transporten? Frågan är ju om det är farligt/riskabelt att köra med bara halsrem? Och om det verkligen funkar mot att kunna hoppa över bommen?
 
Sv: Åka transport i bara halsrem?

Enbart halsrem har jag inte hört någon som kört med. Grimma och halsrem, rätt fäst, hindrar effektivt en hoppare i vardande.
 
Sv: Åka transport i bara halsrem?

Har lite samma nojja med min unge, han står som ett lamm när han har sällskap men börjar hoppa när han är ensam...fäster du då grimskaftet till halsremmen i bommen? Har ändå löst det lite finurligt de senaste gångerna han åkt själv för att inte överstiga lastvikten, tog geten med som sällskap :D, funkade jättebra förutom att hon inte var så nöjd med att vänta själv i transporten när vi tränade...men hon hoppade iallafall inte över bommen:)
 
Sv: Åka transport i bara halsrem?

Beror på hur hästen bär sig åt och hur transporten ser ut.

Binda i grimman lågt, dra halsremsgrimskaftet på "hästsidan" av bommen och fram till låg bindpunkt fram är en variant. Från hästhalsen direkt i bommen en annan (självklart bunden lågt i grimma också).
 
Sv: Åka transport i bara halsrem?

Nästan alla stortransportörer jag åkt med har halsremmar i lastbilarna. Och jag tycker det är en trygghet att ha det, särskitl på unga eller stökiga hästar. Har nog däremot aldrig sett någon använda det i vanlig 2-hästarstransport. Känns inte som det finns lika stabila fästnings-möjligheter där.
 
Sv: Åka transport i bara halsrem?

Jag har tyvär bara möjlighet att fästa vid bommen,finns inget annat att knyta i. Har i dagsläget bara bundit grimman kort,men han får iallafall upp huvudet en bit. Funderar på att ta halsrem i stället,alt bägge delarna.

http://www.dba.dk/hestetrailer-cheval-liberte/id-80575022/billeder/1/

Finns inte så mycket att fästa i. Har fått med ringar för att kunna ha och binda hästen i,men känner lite ångest över att göra hål i transporten för att få dit dom..
 
Sv: Åka transport i bara halsrem?

En av anledningarna att välja bort budgetsläpen - de har inte genomtänkta lösningar.

Just den infästningen (precis vid bommen) är helt vansinnig av så många anledningar att jag blir matt. Det finns sidvis med forskning som visar att hästen ska bindas lågt (för att hålla balans, för att minska risk för transportsjuka f x).
 
Sv: Åka transport i bara halsrem?

Min förra häst åkte med enbart halsrem (eller, ja han hade grimma på sig men var enbart bunden i halsremmen). Drog grimskaftet från halsremmen, under bommen till en ring lågt fram i transporten. Han stod lugnast om inte huvudet satt fast.
 
Sv: Åka transport i bara halsrem?

Lät ju vettigt!

Men ni som säger att ni binder lågt,hur högt upp från golvet har ni något att fästa i? Vart sitter "uppbindningsringen" någonstanns?

Jag fick som sagt med riktiga uppbindningsringar som jag kan sätta in i min transport,men jag vill som sagt inte göra hål i transporten i onödan,och har helt enkelt inte kommit på vart jag vill ha ringarna. Tips?
 
Sv: Åka transport i bara halsrem?

Jag vet vissa elitryttare som kör med halsrem på sina hästar. Halsremmen är då fäst i en kedja som sitter fastbultad i golvet.
Hemskt läskigt tyckte jag första gången jag såg det. Men tydligen mycket effektivt i fall att hästen vill hoppa. Den sitter ju
fast i golvet.

Min B-ponny hade alltid halsrem + grimma i transporten. Han tog sig ur grimman och vände sig och åkte baklänges annars.
Han hade nog helst velat ha ett släp där man faktiskt ska åka baklänges.
 
Sv: Åka transport i bara halsrem?

Min har ju aldrig hoppat över bommen,men när man stänger så blir han frustrerad och trampar fram och tillbaka,och när han upptäcker att han inte kommer någonstanns så kan han börja kasta upp huvudet så högt det går och ruska på det,så han är ju på gång att kolla lite möjligheter för att kunna slippa stå där,och är orolig att nästa steg blir att han reser sig. Han är jättesnäll att köra,och bara man åkt 3-4 minuter så märks han inte av,och han står och sover där inne,och reagerar inte på nått alls.
 
Sv: Åka transport i bara halsrem?

Enda gången jag har sett en häst åka med halsrem var på klinik där en häst hade stygn i hela ansiktet och inte kunde ha grimma på sig.

Trodde det var givet att använda grimma under transport annars, iallafall i Sverige
 
Sv: Åka transport i bara halsrem?

Uppbindningsringen i den transporten satt under fönstret fram, hur högt kan det vara?
 
Sv: Åka transport i bara halsrem?

Som jag lärt mig träs grimskaftet under grimman vid hakan och sen fästs i halsremmen. Både i transport och annan uppbindning.

Detta för att styra grimskaftet så hästen inte ska kunna strypas eller få grimskaftet mellan öronen och rycka till.
 
Sv: Åka transport i bara halsrem?

Som jag lärt mig träs grimskaftet under grimman vid hakan och sen fästs i halsremmen. Både i transport och annan uppbindning.

Detta för att styra grimskaftet så hästen inte ska kunna strypas eller få grimskaftet mellan öronen och rycka till.

Nu kanske jag är jätteseg,men hur menar du? :o

Menar du att transportgrimskaftet ska gå från uppbindningen,genom grimman under hakan,och sen fäster man det i halsremmen? Grimskaftet kan väll inte ligga still under hakan,eller?

Och trär du bara under hakan,eller kör du hela vägen genom käkremmen också? Lägger du grimskaftet under bommen?
 
Senast ändrad:
Sv: Åka transport i bara halsrem?

Ska kika lite i min transport ang vart man kan sätta uppbindningsringarna,känner att jag vill absolut ha en lägre punkt att fästa i. Jag har inget fönster fram så har inte riktig koll på hur högt det kan vara.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Min ponnyplutt ska byta bostadsadress för tredje gången i sitt liv nu helgen som kommer. Första gången han flyttade var från sin ömma...
Svar
8
· Visningar
1 570
Senast: Blandrastik
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Utrustning Ja, som rubriken säger - Ni som har kört eller kör med halsrem, hur, var och med vad fäster ni grimskaftet när ni kör med halsrem? Då...
Svar
3
· Visningar
612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp