Åka transport längre sträckor

Fossing

Trådstartare
Hur skulle ni öva in det på häst som gärna blir lite spänd och otålig i transporten?
Vi pratar inte om att resa över halva Sverige, men kanske 15-18 mil eller så (nu skrattar ni som bor norröver och tycker det är nästgårds haha!). Absolut inte ofta. Men om man ska till större tävlingar några gånger om året.

Upp till typ 1h-1;5h går det bra, sen får han nog och vill ut. Vilket man kan förstå!
Funderar på att planera in ett stopp halvvägs och lasta ut och pausa lite, kanske promenera en sväng eller ta en ridtur innan vi kör vidare.
Men det gör ju att restiden till eventuella tävlingar som skulle varit 2,5h blir ännu längre, kanske svårt att kombinera om man ska starta kl 9 :)

Sen är det ju också bra att kunna det eftersom närmaste djursjukhus ligger 20 mil bort och vid akutläge vill man inte börja träna på det...

Sen jobbar vi mycket med lastning och vänta i transporten osv. Ibland åker vi kort, ibland länge, ibland för att rida ut, ibland för att träna, ibland bara lastar vi och fikar och lastar ur igen. Han måste göra det ofta, har man ett längre uppehåll blir han väldigt spänd igen.

Hur hade ni lagt upp det?
 
Hur skulle ni öva in det på häst som gärna blir lite spänd och otålig i transporten?
Vi pratar inte om att resa över halva Sverige, men kanske 15-18 mil eller så (nu skrattar ni som bor norröver och tycker det är nästgårds haha!). Absolut inte ofta. Men om man ska till större tävlingar några gånger om året.

Upp till typ 1h-1;5h går det bra, sen får han nog och vill ut. Vilket man kan förstå!
Funderar på att planera in ett stopp halvvägs och lasta ut och pausa lite, kanske promenera en sväng eller ta en ridtur innan vi kör vidare.
Men det gör ju att restiden till eventuella tävlingar som skulle varit 2,5h blir ännu längre, kanske svårt att kombinera om man ska starta kl 9 :)

Sen är det ju också bra att kunna det eftersom närmaste djursjukhus ligger 20 mil bort och vid akutläge vill man inte börja träna på det...

Sen jobbar vi mycket med lastning och vänta i transporten osv. Ibland åker vi kort, ibland länge, ibland för att rida ut, ibland för att träna, ibland bara lastar vi och fikar och lastar ur igen. Han måste göra det ofta, har man ett längre uppehåll blir han väldigt spänd igen.

Hur hade ni lagt upp det?

Jag bor norröver och tycker att 15 mil är nära och bra till en tävling :D Alltså kör jag bara, stannar normalt sett inte alls på en så kort resa. Vad gör din häst när den vill ut? Kanske lite hö gör susen?

Jag tror att din häst inte är så van vid att åka och att du behöver göra det mer, åk även korta sträckor till vardags så tror jag att det kommer att ge sig när hästen blir trygg.
 
Jag bor norröver och tycker att 15 mil är nära och bra till en tävling :D Alltså kör jag bara, stannar normalt sett inte alls på en så kort resa. Vad gör din häst när den vill ut? Kanske lite hö gör susen?

Jag tror att din häst inte är så van vid att åka och att du behöver göra det mer, åk även korta sträckor till vardags så tror jag att det kommer att ge sig när hästen blir trygg.

Haha ja vi är bortskämda här nere och åker sällan mer än 3-4 mil till vardags och kanske 10 till tävling. :D
Han har åkt regelbundet med mig i över ett år nu så jag tänkte också att han borde vänja sig. Men det är ändå så att han ”får nog” liksom och börjar dunsa omkring därinne.
Hö har han. Släpet är ett sprillans nytt Ifor Williams så stabilt, bra med plats, bra ventilation osv. Tror inte han hade gått in annars då han är en ganska bestämd herre ;)
 
Min häst började göra lite så att hon blev otålig efter en tag i transporten. Det löste vi med att hon fick åka utan mellanvägg för att kunna stå lite snett och ännu bredare med bakbenen och då lättare hålla balansen. Gissar att hon blev trött efter ett tag av att stå och jobba med balansen.
 
Jag bor söder ut och 15 mil är ungefär vad jag har till större veterinärklinker. Den sträckan åker jag normalt i ett svep.
När jag åker "längre" sträckor följer jag lagstiftningen och stannar efter två timmar. Under stoppet vädrar jag transporten och erbjuder hästen vatten och ev mat.
Har aldrig någonsin kommit på tanken att lasta av hästen under pågående transport i andra fall än att man stallar in för övernattning.
 
Min häst började göra lite så att hon blev otålig efter en tag i transporten. Det löste vi med att hon fick åka utan mellanvägg för att kunna stå lite snett och ännu bredare med bakbenen och då lättare hålla balansen. Gissar att hon blev trött efter ett tag av att stå och jobba med balansen.

Vi har en enhästars så det är gott om plats.
Enligt tidigare ägare så går han inte att köra med mellanvägg alls så det har vi inte ens försökt. Men bra tips ändå!
 
Vi har en enhästars så det är gott om plats.
Enligt tidigare ägare så går han inte att köra med mellanvägg alls så det har vi inte ens försökt. Men bra tips ändå!
Aha, fast en enhästars är ju ändå mycket smalare än en tvåhästars. I vår transport kan man flytta mellanväggen så ena spiltan blir några dm bredare, likt en enhästars. Men det hjälpte inte. Hon ville ha hela utrymmet för att åka bra. En tanke bara 😊
Går kansle låna en tvåhästars och se om det blir någon skillnad? Annars är det nog inte mycket att göra mer än att vänja hästen vid lite längre resor. Om du inte redan har det så kan det ju vara en idé att sätta upp en kamera i transporten och se hur han står och vad han gör när ni åker så är det lättare att få en förståelse för varför han inte vill åka längre stunder.
En del hästar är mer känslig för luften i transporten. Att de tycker det blir obehagligt om det blir fuktigt och varm. Kan ju ofta bli kondens inne i transporten som gör att luften blir fuktig.
Hoppas ni hittar en bra lösning 😊
 
Aha, fast en enhästars är ju ändå mycket smalare än en tvåhästars. I vår transport kan man flytta mellanväggen så ena spiltan blir några dm bredare, likt en enhästars. Men det hjälpte inte. Hon ville ha hela utrymmet för att åka bra. En tanke bara 😊
Går kansle låna en tvåhästars och se om det blir någon skillnad? Annars är det nog inte mycket att göra mer än att vänja hästen vid lite längre resor. Om du inte redan har det så kan det ju vara en idé att sätta upp en kamera i transporten och se hur han står och vad han gör när ni åker så är det lättare att få en förståelse för varför han inte vill åka längre stunder.
En del hästar är mer känslig för luften i transporten. Att de tycker det blir obehagligt om det blir fuktigt och varm. Kan ju ofta bli kondens inne i transporten som gör att luften blir fuktig.
Hoppas ni hittar en bra lösning 😊

Det beror lite på ang enhästars (är ju oftast 1.5 hästars) kontra tvåhästars. Min nya 1.5 är marginellt smalare än min äldre 2-hästars. Det skiljer 16 cm i bredd. Den nya är längre och högre och känslan inuti är rymligare och ljusare.

Däremot jämfört med vissa tvåhästars är den ju liten såklart. Men om jag inte minns galet är IW:s 1.5 hästars ganska rymliga?

Där tror jag mer på luften eller annat.
Blir hästen kissnödig? Osv.
 
TS - vad händer mer än att det dunsar? Är han bara van åka kortare kan han ju helt enkelt bara bli uttråkad efter x tid?

Hur är luften efter ett par h färd? Kan du öka ventilationen? Kan han vara kissnödig?

Och - har du kamera? Om inte skulle jag skaffa det (1200 kr på biltema), avslöjar mycket.
 
Det beror lite på ang enhästars (är ju oftast 1.5 hästars) kontra tvåhästars. Min nya 1.5 är marginellt smalare än min äldre 2-hästars. Det skiljer 16 cm i bredd. Den nya är längre och högre och känslan inuti är rymligare och ljusare.

Däremot jämfört med vissa tvåhästars är den ju liten såklart. Men om jag inte minns galet är IW:s 1.5 hästars ganska rymliga?

Där tror jag mer på luften eller annat.
Blir hästen kissnödig? Osv.


Ja släpet är väldigt rymligt! Det är 1,5hästars, skrev visst enhästars däruppe. Han kan nästan vända sig i det så tror inte det är det.

Kissnödig kan vara. Åkte hem från träningen igår (kanske en kvart) och då höll han på den sista biten. Vilket jag tyckte var konstigt, för han brukar ändå åka bra. Så fort jag stannade (hemma) kissade han. Så det går tydligen inte att åka och kissa samtidigt.

Ska absolut köpa en kamera! Så vet man lite mera. Han har hoppat över bommen en gång så man blir ju lite skärrad när det dunsas därbak!
 
TS - vad händer mer än att det dunsar? Är han bara van åka kortare kan han ju helt enkelt bara bli uttråkad efter x tid?

Hur är luften efter ett par h färd? Kan du öka ventilationen? Kan han vara kissnödig?

Och - har du kamera? Om inte skulle jag skaffa det (1200 kr på biltema), avslöjar mycket.

Vad letar jag efter på Biltema? Backkamera? Övervakningskamera?
 
Jag har haft en backkamera från Jula i min förra transport. Den sände till min mobiltelefon eller surfplatta.
Vet inte om det finns bättre alternativ idag? Förutom de för flera tusen då.
 
D8E27FC7-278E-4098-9FC8-A6E8CDF8C653.png
 
Aha, fast en enhästars är ju ändå mycket smalare än en tvåhästars. I vår transport kan man flytta mellanväggen så ena spiltan blir några dm bredare, likt en enhästars. Men det hjälpte inte. Hon ville ha hela utrymmet för att åka bra. En tanke bara 😊
Går kansle låna en tvåhästars och se om det blir någon skillnad? Annars är det nog inte mycket att göra mer än att vänja hästen vid lite längre resor. Om du inte redan har det så kan det ju vara en idé att sätta upp en kamera i transporten och se hur han står och vad han gör när ni åker så är det lättare att få en förståelse för varför han inte vill åka längre stunder.
En del hästar är mer känslig för luften i transporten. Att de tycker det blir obehagligt om det blir fuktigt och varm. Kan ju ofta bli kondens inne i transporten som gör att luften blir fuktig.
Hoppas ni hittar en bra lösning 😊
Fast nja... ett tvåhästars såvida du inte plockar ur hela mellanväggen upplevs ofta smalare av de flesta bredåkare än ett 1,5 hästars som är brett hela vägen. Ifor 1,5 som @Fossing har är rejält med rum f.ö 😄

Ffa de som har såna släp att mellanväggen inte kan breddas helt utan bara ställas snett , dvs det är fortfarande smalt längst fram.

Men jag förstår tanken 😄👍
 
Fast nja... ett tvåhästars såvida du inte plockar ur hela mellanväggen upplevs ofta smalare av de flesta bredåkare än ett 1,5 hästars som är brett hela vägen. Ifor 1,5 som @Fossing har är rejält med rum f.ö 😄
Ffa de som har såna släp att mellanväggen inte kan breddas helt utan bara ställas snett , dvs det är fortfarande smalt längst fram.

Men jag förstår tanken 😄👍

Efterom vi alltid har plockat ut mellanväggen helt med de hästar jag haft som varit bredåkare så var det så jag menade 😊 Och vi har största modellen av Umeå släp, den med sadelkammare fram, så jag kan bara utgå ifrån hur det blir i en sådan transport. Bredåkarna brukar ställa sig på snedden och stå ordentligt brett med bakbenen.
Viste faktiskt inte ens att inte mellanväggen gick att plocka bort i alla transporter! Alltid lär man sig något nytt 😊
 
@Kristall10 mellanväggen brukar gå att plocka bort i alla transporter. Men de flesta ställer den bara snett åt sidan för att de inte tex har helbom fram, och det blir inte riktigt samma sak om man har en ”grövre” bredåkare.

Min kommentar var att jag tolkade ditt inlägg som att du kunde flytta hela mellanväggen ”rakt” men ändå hade kvar den.

Skit samma oavsett eftersom TS redan har ett brett släp 1,5 i Ifor är rätt bra tilltaget och tror inte det är problemet utifrån TS motivering 👍
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 410
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket.... Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 981
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 857
Senast: akleja
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 227
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp