Åka transport med föl och vuxen häst.

Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Skulle inte göra det heller. :crazy:

Har en massa ston med föl och tyvärr..vågar inte köra ett sto med en annans föl och sedan även helt oskyddat. Stoet kan bli förbannad på ungen.

Vet inte. Kanske är jag en feg människa men tar alltid det säkra före det osäkra.

För fölungen är ju detta med transport också ett stressmoment. När ungar blir oroliga så försöker dom alltid springa iväg till mamma och dia. En trygghet, en instinkt och tröst inför läskigheter.

Kommer märra att finna sig i att ha en "icke egen" unge som rotar i hennes juver?

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Nej du har rätt så vi lät faktiskt mellanväggen vara kvar, fölet stod löst på sin sida och stoet bundet på sin sida. De stod som små ljus båda två och är nu hemma i tryggt förvar :)
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Jag läser som undulater joggar - jag menar samma som Nafayette skriver. Alltså med mellanvägg...
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Ojojoj vad ni har skrivit. :)

Tack för era svar!

Men snabbläste igenom det ni alla skrivit och det känns som att ni förvirrar till det lite grann.

Fölet är om några dagar 7månader, avvand från sin mamma för ca 1månad sedan. "Flocken" som fölet går i består av en häst. En valack. Det är dom två hästarna som skall åka transport tillsammans! Fölet är lugn i transporten och valacken lika så!

Så varför sådan "hysteri" om sto och föl? :S

Bra att jag frå veta hur ni hade gjort och vad ni har varit med om. Så man kan ha det i tanken när man gör sitt val om åksätt.

Jag kommer att ta valacken och fölet ihop. Med mellanvägg. Vi har nu lyckats låna en transport och kunnat träna lite innan "finalen". Allting har gått bra. Fölet har åkt löst, ståendes och allting i transporten har varit lugnt. :)

Vi kommer självklart att stanna många gånger och kolla till dom så att allting går bra. :D

Hade jag nåon som kunde skjutsa fölet alt. valacken så hade jag gjort det, men det har jag inte, därför är det inget alternativ!

Hade jag haft mycket pengar så hade jag köpt en lastbil så dom kunde få hälften var, men nu är det inte så. Tyvrr, eller vad man nu säger. Hade ju inte haft någon som kunnat köra den i alla fall, då ingen jag känner har lastbilskörkort... :D

Tack för svaren, och jag ska fortsätta att överväga åksättet, men eftersom att det nu fingerar såhär, så är det såhär vi antagligen kommer att göra.
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Så varför sådan "hysteri" om sto och föl? :S

Därför att du skrev att det var ett 6 månaders föl i första inlägget och jag kunde inte föreställt mig att den var avvand sedan en månad tillbaka.

Tog helt för givet att den gick med sin mamma än.

AM
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Aha på så vis. :)

Jag köpte honom från ett stuteri och han var avvand när jag hämtade honom 1 dag efter hans 6månadersdag.

På måndag blir han månader.

Hade han varit med stoet hade jag skrivit det, men mitt fel antar jag då jag var otydlig i texten.
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Tack för kunniga inlägg!:bow:

Jag ska transportera min 4½ mån föl och hans mamma. De har tidigare åkte utan mellanvägg, fölet löst & mamman uppunden. Efter att ha läst tråden fortsätter jag med det, samt lägger höbalar framför bommen så att fölis ej går över/under.
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 040
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp