åka transport med senskydd?

O

_otursbarn_

Ska tävla på söndag och måste då åka transport med pållen. men jag äger inga transportskydd och har inga planer på att köpa för jag ska inte ha han så länge till. Förut har jag gjort så att jag har haft fleecelindor men det är inte såå ku på tävlingarna när man måste ställa sig å linda när det springer runt massa ponnyer överallt + att min häst brukar bli väldigt lerig och "fin" så då känns det mindre kul att sätta på han lindorna.

Så jag undrar om jag kan åka med senskydd (både bak och fram) + bootsen, eller är det vääldigt dumt? (vi ska inte långt, tar ca 30 minuter)
 
Sv: åka transport med senskydd?

När vi kör till ridhuset kör vi med benskydd och boots eller ridlindor och boots. Det funkar bra, vi har visserligen vara 5-8min till ridhuset.
Har man broddar på kör vi med trnsp skydd eller paddar med lindor.

Ta på rejäla skydd och kör försiktigt i svängarna så han ej tappar balansen så går det nog bra. Det brukar vara då de tappar balansen och slår sig.

Eller låna någons trnsp Skydd?

:)
 
Sv: åka transport med senskydd?

heh jag her en arab med pyyyyttesmå ben.. inte ens ponnyskydd passar typ:S så det kan bli lite svårt att låna skydd.:P
 
Sv: åka transport med senskydd?

Varför lindar du inte, med paddar och tjock linda?
 
Sv: åka transport med senskydd?

Brukar han vara lugn i transporten så tror jag inte det är några problem. Ibland känner jag mig fjollig som sätter på skydd på shettisen som står blixt stilla och bredbent i transporten, men det är väl där OM något skulle hända. Kör ni försiktigt och hästen inte brukar vara orolig tror jag det räcker gott och väl. Ni skulle ju inte åka så långt...
 
Sv: åka transport med senskydd?

Kan kan man väll men............

Jag gjorde det förut min häst stod som en klocka i släpet, har gjor så i många år. Tills en dag, på väg till träningen. Då fick han för sig att trampa runt en tur. Följden av detta ett mycket fullt krontramp, Det blev ingen träning utan en tur till Vet. för gips och stelkramp, pencelin.

Det tog 14 dagar innan jag kunde rida normalt igen, nu hade jag tur i oturen att han inte skadade tillväxtsonen i kronan. Utan hoven växte ut ok. Annars hade han fått skos med specialsko.

Så jag åker aldrig utan fler gånger, det blev ett kostsamt sätt att
inte klä på hästen ordentligt.
 
Sv: åka transport med senskydd?

Usch...ja det är sånt som är farligast! Det som man vekligen inte är beredd på...
 
Sv: åka transport med senskydd?

jag rekomenderar det inte du kan ju linda en väg till tävlingen för då e ju inte hästen lerig och det går ju fortare att ta av lindorna än att sätta på dom
 
Sv: åka transport med senskydd?

ja de kan du göra. beror lite på hur stilla hästen bukar stå, men jag åker ofta med vanliga benskydd om jag ska till tex träning. (om hästen inte är broddad vill säga)
 
Sv: åka transport med senskydd?

hade du inte boots på?

till er andra: tro d blir lindor dit å leriga ( :S ) skydd hem... han är ju väldigt lugn i transporten. och både skydden å bootsen är ju mkt bra så det blir nog inga problem. har jag tur så passar hasskydden min förra häst hade så då är det ju inte mkt mindre skydd än transportskydd.
 
Sv: åka transport med senskydd?

Nu när min ponny har brodar sätter vi boots å transportskydd...
Har senskydd under transportskydden...
Årkar inte sätta på senskydden efter bilturen... :D
 
Sv: åka transport med senskydd?

Jo bör ju göra det men hur många gör det egentligen??

Jag erkänner! Jag gör det inte...skruva i och ur 16 broddar för att åka i 15 minuter känns drygt. Men han har ju då såklart skydd på sig. Aldrig trampat sig ens på skydden(bredåkare).
 
Sv: åka transport med senskydd?

Om hästen brukar stå still & det inte är nån längre färd så tycker jag att det är helt OK att du kör med senskydd och boots... det brukar jag göra när jag åker & tränar t ex...
Det blir ju väldigt enkelt när du kommer fram oxå..
 
Sv: åka transport med senskydd?

Men transporten kan ju också bli förstörd? En häst tynger ju ned ganska bra, och broddar bitar ju sig fast... Jag har aldrig vågat transportera med broddar, inte ens om jag ska åka i 15 minuter till min tränare. Av åker dom, och på igen när man kommit fram/hem. ;)
 
Sv: åka transport med senskydd?

Tycker du snarare kan åka utan istället.. Min häst är 17år.. han har aldrig haft transport skydd.. han är van vid att åka utan.. han tar ingen skada utav det.. vart ska du tävla på söndag??? Din häst tar inte skada av att åka 30min utan transport skydd
.. ;)
 
Sv: åka transport med senskydd?

Du var ambitiös :bow: Sen kanske det gör lite skillnad vad man har för häst hur mycket det trycker på transporten. Har en shettis på 200 kg men med samma broddstorlek som alla andra stora hästar. har inte märkt något i transporten faktiskt...Men har man orken så är det ju bara att vara glad för det!!
 
Sv: åka transport med senskydd?

Jag har inte orken egentligen, bara rädslan för att det ska hända något. ;) Mest skonsamt för min rygg vore det ju att låta bli, men hellre att jag gör illa mig än hästen, så tänker jag alltid. :p Men du har rätt, vilken häst man har gör skillnad. Och min väger nästan 700, så jag antar att det skulle synas om han klampade ombord med broddar. ;)
 
Sv: åka transport med senskydd?

Ja varför skydda det som går att skydda? =/ Har man skydd så är det ju lika bra att använda dom. Tex OM transporten skulle välta så kanske man kan skydda benen iaf.

Till alla: jag tog lindorna.. vågade inte riskera att han skulle skada sig..:( för det hade jag aldrig förlåtit mej för om han hade gjort.
 
Sv: åka transport med senskydd?

Använd ALLTID ALLTID ngn form av skydd om er häst är broddad. Okej om den är barfota och tycker väldigt väldigt illa om skydden. En del hästar har svårt med transportskydd men det brukar kunna gå att använda lindor paddar och boots på dem.

Har en häst som jag haft sen i mars och hon var ovan att åka med trnspskydd och eftersom jag åker mycket transport så har jag succesivt vant henne med skydd. Hon har haft boots och lindor/tjocka benskydd så länge. Skodd och broddad runt om- stått som ett ljus, knappt märkts att det varit ngn i transporten.

I tisdags hände något och hon la sig på rygg!! Är så otroligt glad för att hon hade trnspskydd på sig för hade hon inte haft det har hon inte funnits kvar nu, det är jag övertygad om. Skydden är i stort sett kasserade men hon har mest skrapsår - förutom en rätt rejäl sensmäll. Hon kommer inte att kunna jobba ordentligt på många veckor.

Det ska tilläggas att jag kör transport flera ggr i veckan med båda mina hästar - så både de och jag är van vid det. Det kan hända iaf. Så ett par skydd för 400 är en billig försäkring.
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp