Åka utomlands med bebis

vippan

Trådstartare
Blivit bjuden på en resa till Mallorca i september. :) Vad ska man tänka på när man reser med en bebis? Han blir 4 månader då vi åker.
 
Sv: Åka utomlands med bebis

Vi var i Spanien när sonen var 8 månader. Kan väl inte påstå att det var nåt konstigt att vara iväg med sån liten. Ammad ehan vid starten, när vi landade sov han så gott så jag brydde mig inte om att amma. Samma sak på vägen hem. Inga problem alls.

Väl i Spanien hade vi med oss blöjor, burkmat och gröt med oss då vi inte riktigt visste vad man kunde/ville köpa där nere. Sen ammades han ganska mkt så det fanns ju med :)
Där fanns burkmat, blöjor (och gröt tror jag) att köpa där nere såg jag.
Hade även med oss en äldre vagn som vi inte var rädda om. Vagnarna kan bli hårt åtgångna under flygresorna.

Vi hade med lite alvedon, näsdroppar och lite sånt.

Tunna kläder som ändå täcker mkt av kroppen och en rejäl solhatt. Köpte även nån solskyddskräm på apoteket om det skulle behövas men nu hade vi bara fint väder ett par dagar så det blev inte mkt smörjande.

Det var väldigt enkelt att ha med han på resa. Nu däremot skulle jag kunna tänka mig att det varit lite jobbigare då han kryper och går och har en jäkla energi.
 
Sv: Åka utomlands med bebis

Pass till bebisen är bra att ha.
Så att ni säkert får med den hem igen.
 
Sv: Åka utomlands med bebis

vi skall också ut o resa med vår lilla..

och något som är bra är ju att ha något med för den att dricka vid start/landning. Ammas den så är det ju bekvämt. Annars är ju en flaska med ersättning ok, men man måste visa säkerhetsvakterna att det är ofarligt, dvs skall smakas på. Det är kanske svårt att hålla varm till start och landning. Men det går ju att värma på planet.

I övrigt. Tänk på solskyddsfaktor, täckande kläder, mössa och blöjor.
 
Sv: Åka utomlands med bebis

Åh vad bra! Nu har jag fått lite tips. :idea: Men lite pirrigt är det iaf! Fast det går säkert bra!
 
Sv: Åka utomlands med bebis

Jag tycker att bebisar är väldigt lätta att resa med, jämfört med barn i flertalet åldrar. Ammar du? Jag förlängde helamningen några veckor med min son, just för att vi hade en hel del resor i den där åldern och då kändes det absolut enklast att helt enkelt fortsätta amma och sen krångla med all specialjoxbebismat sedan vi kommit hem.

Mallorca är mycket civiliserat! ;) Blöjpaket, vällingpaket osv är till förväxling lika dem du är van vid hemifrån. Finns ingen anledning att släpa med ett lager, ta bara med för det första dygnet eller så. Detsamma gäller vid ev behov av läkemedel.
 
Sv: Åka utomlands med bebis

Ok, det var bra att veta. Ser framför mig hur jag släpar ett helt lager av blöjor...
Och visst är det bra med amning! Mycket smidigt att ha maten med sig hela tiden vilket måste underlätta när man åker på resa så här :idea:
 
Sv: Åka utomlands med bebis

Ok, det var bra att veta. Ser framför mig hur jag släpar ett helt lager av blöjor...
Och visst är det bra med amning! Mycket smidigt att ha maten med sig hela tiden vilket måste underlätta när man åker på resa så här :idea:

Absolut! Sen följer en jobbigare period när de små inte kan leva på bröstmjölk och inte heller riktigt på kaféers och restaurangers mera vuxenanpassade utbud.

Om du inte kan spanska, kan det kanske vara idé att ta med ett litet reselexikon, så kan du konversera om diarré, blöjor, hård mage, bebiskolik osv om kris skulle uppstå. I alla fall jag lärde mig inte dessa glosor i spanskan i skolan.
 
Sv: Åka utomlands med bebis

Om du inte kan spanska, kan det kanske vara idé att ta med ett litet reselexikon, så kan du konversera om diarré, blöjor, hård mage, bebiskolik osv om kris skulle uppstå. I alla fall jag lärde mig inte dessa glosor i spanskan i skolan.

:) Toppen! Spanska är inte min starka sida...
 
Sv: Åka utomlands med bebis

Välling finns inte i så många andra länder än sverige, så det kan vara bra att ha med sig, det blir ju inte så mycket ändå... Och en fyra månaders äter ju ersättning eller bröstmjölk, ev lite gröt eller välling.

Blöjor finns det att köpa, apoteken brukar ha ett bra utbud av diverse barnsaker oxå.

Pass är som sagt viktigt! Det tar ju även lite tid att få så det kan vara bra att plannera in så snart som möjligt.
Många "turistställen" har läkarstationer med skandinavisk personal, det brukar kunna kännas tryggare att prata ett språk man förstår.

Annars är det enkelt att resa med små barn! En bärsjal skulle jag rekomendera att ha med, kolla om ni kan hyra vagn på plats.
 
Sv: Åka utomlands med bebis

Tänkte ta med bärselen. Ska kolla upp det där med vagnen, vore skönt att slippa släpa med liggvagnen...
 
Sv: Åka utomlands med bebis

Just nu verkar det vara stiltje hos passpolisen. Vi var där i måndags kväll och hämtade passen i fredags em. Så passa på nu!
 
Sv: Åka utomlands med bebis

vi skall också ut o resa med vår lilla..

och något som är bra är ju att ha något med för den att dricka vid start/landning. Ammas den så är det ju bekvämt. Annars är ju en flaska med ersättning ok, men man måste visa säkerhetsvakterna att det är ofarligt, dvs skall smakas på. Det är kanske svårt att hålla varm till start och landning. Men det går ju att värma på planet.

I övrigt. Tänk på solskyddsfaktor, täckande kläder, mössa och blöjor.
Man får ju inte ta med drycker på flyg.
 
Sv: Åka utomlands med bebis

Vi hade med ergon och även vagn men ergon användes knappt nånting. Var några enstaka gånger bara. Så för vår del kunde vi lämnat den hemma.

Ja, passet...hur kunde jag glömma skriva det. Ganska viktigt att ha med sig ;)

Vi fick ha med dryck på flyget, men ommjag inte minns fel så skulle den förvaras i 1 dl:s förpackning och vi var tvungna att provdricka.
 
Sv: Åka utomlands med bebis

Fast du får köpa det efter att du passerat säkerhetskontrollen/fylla på vattenflaskan osv...
 
Sv: Åka utomlands med bebis

Ibland kan man få en vagga att ha på flyget så man slipper hålla bebisen i famnen hela resan, kolla med flygbolaget. En del bolag tillåtet också att man har babyskyddet med i planet.

Det är också bra att ha med babyskyddet om man vill åka bil på resmålet. Kolla annars om det går att hyra på plats.

Ta med alvedonsupp för små bebisar och näringslösning från apoteket. Det finns i påsar som man blandar med kokt vatten. Tänk också på att du som mamma också är likamed bebisens mat! Se till att ha med diarrestopptabletter till dig och tänk på att få i dig mkt vätska och salt om det är varmt.
 
Sv: Åka utomlands med bebis

Det får bli ett besök på apoteket innan avresan för att inhandla nödvändigheter...
 
Sv: Åka utomlands med bebis

Vi var på Mallorca när Sara var 6 månader.

Om möjligt, boka flygstol längst fram i planet, för då kan man få bebissäng, jätteskönt. Vi fick det av en slump... :)

Mallorca är jättebra med bebisar. Men som nån sa så finns det inte välling och inte heller gröt i affärerna. Blöjor kan man däremot köpa på plats, och barnmatsburkar också (de hade inte så många sorter men de funkade fint). Men om din bebis är 4 mån kanske du fortfarande ammar.

Ett par filtar var bra att ha, speciellt en som man kan hänga över vagnen när det är soligt och om bebisen ska sova. Man kan ju t o m köpa UV-filt men det hade inte vi och det funkade ändå.

Vi köpte en resevagn, en Carena Lieback lux för 499:-. Vi ville inte släpa med vår stora och var lite rädda om den. Carenan höll hela resan och en bra period därefter också.

Ta även med nappflaskdiskborste och spjälsängsskydd. Sånt är svårt att få tag på!!!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag ska åka med Viking Line. Det är första gången jag reser utomlands i vuxen ålder och jag reser ensam (med hundarna). Jag planerar...
Svar
11
· Visningar
1 261
Senast: Amha
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
442
Senast: Jeps
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 546
Senast: cewe
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 553
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp