Akademisk ridkonst - litteratur

L

lill_flesky

Ska göra en historisk uppsats om Akademisk ridkonst, jag behöver HISTORISKA böcker om just Akademisk ridkonst, alltså inte hur man utövar det eller liknande utan om hur det växte fram, varför och när etc. Finns det att få tag i sådanna böcker?? Tar gärna emot förslag på böcker! :)
 
Du har en kort historisk beskrivning i Bent's forsta bok. Tror du kan hitta en del i Sylvia Loch's "The classical rider"

Leta i gamla artiklar i Hastfynd om du har nagra liggande, var en intressant artikel om skillnaden mellan den tyska o franska skolan dar for ett par ar sedan eller mer, tror det var Craig Stevens som skrivit den.

Lycka till!

Frida
 
om du ska vara riktigt serriös i ditt skrivande och har tid att åka in till el huvudstado, så har dom på livrsustkammaren en välldigt stor boksammling hästlitteratur från typ 1300 och frammåt skulle jag gissa. fast jag vet förståss inte om man får gå in och läsa i böckerna hur som hällst man måste nog höra av sig och prata med dom först typ.. lycka till.

Vore skoj om man fick läsa uppsatsen sen.
 
Oh, sånt är så kul!
Jag har en del om historian på min hemsida som jag skrev när jag gjorde mitt porjektarbete. Det är genom kollat av Bent så det ska stämma.

Du har ju självklart Bents böcker, sedan tycker jag att du ska läsa Guerinérè's bok och även Xenophons bok. Det är inget om hur historian sett ut, men man får en inblick i hur det var på den tiden.

Sedan har du ju lite andra sidor på nätet som har en del historia i sig, men då får man ju också kolla upp om det stämmer eller inte.
 
Japp, det ska bli superkul, men tror att det blir svårt att rensa ut allt som är själv ridbiten, dvs det som är mer om hur man gör än hur det kom till osv. men det är lite av det roliga :)
Vart får man tag på dessa böcker? Några tips på bra intenet-sidor som är källkritiska?
Vilka av bents böcker är "bäst" historiskt sett?
Håller på att knåpar med en bra frågeställning också, funnderar på någonting i stil med: Akademisk ridkonst - skönhet eller krigskonst
Vad säger ni om den? fler förslag?
 
oj, ja, det kanske man skulle göra, men frågan är då om man verkligen får läsa i dessa böcker? Ska iaf ta en tur ner till uppsala stadsbibliotek imorgon och se vad dom har..
Visst får ni läsa arbetet sen när jag är klar, kanske lägger upp det innan jag lämnar in det till läraren så kan ni få ge synpunkter och så på det! :)
 
aha! okej, det visste jag inte! :)
Vilka årtal jag ska inrikta mig på har jag inte betsämt ännu, det beror på hu mycket fakta jag hittar och vad som är mest intressant. Uppsatsen ska vara ca 10 sidor, men då är det inräknat inledning, frågeställning, faktadelen och sammanfattning. Så själva faktadelen ska vara runt 5 sidor. Så antingen får det bli övergripande från kristi födelese eller så fördjupar jag mig inom några specialla århundranden.
Din artikel var bra, får jag spara undan den och använda den till mitt arbete?
 
Ridning på Kandar är den bok som innehåller mest historia.
Frågeställningen lät bra, men skriv bara Ridkonst och inte Akademisk Ridkonst.
Det spelar ju ingen roll på vilket sätt du rider alla har vi samma historia bakom oss. Det är ju först på senare tid som det grenat upp sig. Western var väl lite tidigare, men det är ändå ingen längre perios historisk sett.

Jag hade frågeställningen:
The Royal Art of Riding
-How does it affect the horse?

Men då gick jag ju igenom historia, anatomin, rörelser och filosofin samt lite exteriört.
 
När craig har haft föreläsningar på livrustkammaren har han fått vissa böckerna, och jag vet att man har koppierat ehrengranats (förlåt för stavningen) bok, så jag antar att mna får kolla i dom..

Det blir jätte spännande att få läsa arbetet., :)
 
Tänkte på ett frågeställningsförslag..

Vad hände med ridningen förre och efter den franska revolutionen,, typ,,

för enligt det jag har hört, så mördades alla som kunde något om hög akademisk ridning då, och de som varit hästskötare fick ta över deras tjänster, och tillslut så hade dom massa super duper välltränade hästar fast ingen som kunde rida dom, och då tog dom in några andra snubbar och ridningen ändrades jätte myket och de "uppfan" de millitäriska sättet att rida..

Kort och välldigt klumpigt formulerat, och inte säkert inte heller helt rätt.. men att läsa ett arbete om det vore ju jätte skoj..
 
okej, men jag har lite att läsa på i alla fall, som en grund. Tack för sidan!
 
okej, jag som tänkte köpa den boken förut, kanske ska passa på att göra det nu :)
Jo, det stämmer ju, men frågan är bara vilka perioder under utvecklingen som är mest intressanta, där ridningen utvecklades mest eller något mer övergripande med risk för att jag kommer att skriva alldeles för många sidor :D
 
haha, hade jag ingen aning om :D kanske därför vi rider som vi gör idag :D
MEN! det finns ett stort problem med den frågeställningen - tillgången på information är säkerligen väldigt begränsad, skulle jag tro iaf...
 
Ridhistoria

Jag tycker du ska beställa Ridkonstens historia av Charles Chenevix Trench på biblioteket. Bo Furugren har skrivit ett intressant häfte som heter Ridkonsten genom tiderna, men det tror jag är svårt att få tag på. (Han har även skrivit Från vildhäst till sporthäst : om hästens historia från istid till nutid, men den har jag inte sett så jag vet inte hur mycket ridhistoria den innehåller och Västernridningens historia som inte rör det här ämnet men som kanske kan ha ett allmänt intresse)

Lennart Thorsell Hästen i historien var det evigheter sedan jag läste men jag har för mig att den inte innehöll så mycket ridhistoria???
 
Akademisk Ridkonst är ingalunda uppfunnet av Bent!
Decarpentry har skrivit en bok som heter Academic Equitation. Akademisk kommer ifrån de ridakademier (ridskolor) som fanns i Europa långt innan vare sig du eller jag eller Bent var födda. Att sedan många som rider enligt principerna från dessa ridakademier kallar det Akademisk Ridkonst gör ju inte att man har uppfunnit begreppet!
Jag tror inte heller att Bent någonsin skulle påstå att han har kommit på begreppet akademisk ridkonst, han är nog mer beläst och insatt än så.......

Det man inte vet, det vet man inte men man kan lära sig!
Gast
 
Jadu... En tränare som nog har stor respekt i hela ridkonst-världen har påstått det... En tränare som har mycket kontakt med Bent.
 
Re: Ridhistoria

Till både Lill-Flesky och Lena B.
Bra rekommendation!
Ska man inte fördjupa sig mer i ämnet är Chevenix-Trench ett bra val. Det som finns på Livrustkammaren är inte något som man kan gå in och läsa i utan vidare. Man kan beställa kopior och då kostar det om jag inte minns fel 3:- per sida. Ehrengranath kan alltså bli ganska dyr... En normal bok kostar runt 800:-.
Livrustkammaren har gett ut en liten skrift i samband med att de hade utställningen om Karl XI och hans ryttarkarusell. Kostar om jag inte minns fel 40-50:-
Annars finns det en uppsjö med böcker på franska, tyska och engelska. Från 1500-talet och framåt och mycket varierande i pris. Sök på academic equitation eller classical dressage på någon sida för antikvariat. Själv har jag samlat på mig runt 150 böcker bara om klassisk dressyr så det finns mycket att ösa ur.
Lycka till!
Gast
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Myrten
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 532
Senast: Butros
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp