Akademisk ridkonst vs. natural horsemanship

Iser

Trådstartare
Hur gör ni som håller på med både AR och NH? Blir hästen förvirrad eller går det bra att kombinera?

Jag är rätt ny inom båda grenarna. Jag började i höstas med akademisk och eftersom min häst och jag hade ett lite taskigt förhållande till varandra efter att han hade varit på foder, föreslog min tränare att jag skulle börja med NH, för att få en bättre relation och därmed få ut mer av våra lektioner. Min häst behövde helt enkelt en ledare. Jag har nu hålt på med Parelli Natural Horsemanship i några månader, med hjälp från en tränare, som har tränat både själv med min häst samt gett mig lektioner. Jag har tyvärr inte möjlighet att träna mer en ca 1-2 ggr i veckan, men ändå har det blitt enorma framsteg på denna korta tid. Min häst verkar mycket gladare och är väldigt lyhörd och intresserat i jämförelse med hur han var innan.

I helgen var jag på första AR-kurs efter att jag började med NH:n och alla uppmärksammade den stora skillnaden i vår relation. Men det märktes att hästen blev förvirrad under AR:n (speciellt longeringen) och därmed frustrerad. Han känndes till och med besviken efter ena passet, som att han tänkte "vad hände med allt det roliga vi gjorde, där du verkade förstå mig???".

AR-tränaren tyckte då att jag borde välja antingen det ena eller det andra, då det inte skulle gå att kombinera dessa två grenar.

Min NH-tränare vet inte jätte mycket om AR, men av det hon såg trodde hon att det skulle gå att kombinera om man var tydlig i sina signaler. Hon tyckte att det fanns en del skillnader, men också många likheter.

Vad tycker ni? Borde jag välja sida eller kan jag fortsätta med båda? Hur gör ni?
 
Sv: Akademisk ridkonst vs. natural horsemanship

Låter väldigt konstigt att du skulle behöva välja bort att tala hästens språk.

Kanske behöver du bara träna lite mer, bli mer flexibel och läsa nyanser bättre?
 
Sv: Akademisk ridkonst vs. natural horsemanship

Det är klart att det går att kombinera!

Vad var det för speciell longering ni gjorde? Ni kanske höll på för länge med samma sak bara.

NH träningen gör er mer lyhörda för varandra medans AR hjälper dig med den rena träningen och utbildningen av hästen. Och egentligen vill man samma saker, en avslappnad lugn lydig häst som arbetar på sitt mest fördelaktiga vis.

Kanske du ska ägna dig en tid åt först det ena och sen det andra så att det inte blir för mkt på en gång för hästen att lära in. Succesivt väva in det i vartannat.
 
Sv: Akademisk ridkonst vs. natural horsemanship

Tack båda två för svaren.

Ni tänker på samma sätt som jag tror jag. Jag har ju som sagt inte hållt på så länge och behöver säkert att bli mer medveten om mina egna signaler och mer lyhörd för hästen. Tanken är att jag ska lägga fokus mest på NH och ha akademisk mer som en sorts gymnastik, som jag utvecklar lite sakta. Han är dessutom typen av häst, som inte kan hålla på med samma sak för länge utan att bli uttråkat och lat, så jag vill inte tragga för mycket och för långa pass på ridbanan, speciellt inte nu i början.

Ska jag absolut välja blir det NH, för huvudsaken är att ha en glad häst. Men efterhand som jag själv blir duktigare tror jag att det ska gå att kombinera.
 
Sv: Akademisk ridkonst vs. natural horsemanship

Tack båda två för svaren.

Ni tänker på samma sätt som jag tror jag. Jag har ju som sagt inte hållt på så länge och behöver säkert att bli mer medveten om mina egna signaler och mer lyhörd för hästen. Tanken är att jag ska lägga fokus mest på NH och ha akademisk mer som en sorts gymnastik, som jag utvecklar lite sakta. Han är dessutom typen av häst, som inte kan hålla på med samma sak för länge utan att bli uttråkat och lat, så jag vill inte tragga för mycket och för långa pass på ridbanan, speciellt inte nu i början.

Ska jag absolut välja blir det NH, för huvudsaken är att ha en glad häst. Men efterhand som jag själv blir duktigare tror jag att det ska gå att kombinera.
Du har en bra inställning i grunden, men behöver, inte bara förstå utan också KÄNNA att NH inte är en disciplin!!!

NH är ett hanterande som du integrerar i ditt hästhandhavande och kan egentligen inte störa någon som helst Disciplin som funkar enligt hästens bästa....vilket i sig är...NH!


:)
 
Sv: Akademisk ridkonst vs. natural horsemanship

Jag tror så här:

Det handlar om att lära känna och stärka sin självkänsla inte bara stärka sitt självförtroende. Genom att lära sig att fokusera på vissa övningar så bygger man upp självföroendet, men när man väl slutar med övningen så är självkänslan lika låg som innan.

För att verkligen bli vän med hästen på ett ödmjukt sätt så handlar det om att lära sig leva med den kropp man har, acceptera det och utveckla sin egen förmåga att kommunisera genom kroppen.

Genom att bygga upp självkänslan genom sin egen balans i tanke, kropp och sinne så blir man en värdig ledare, oavsett vad man gör. Då behöver man inte kalla det för någonting annat är att man lever med hästen.

Så fundera på hur du ska finna självkänsla, så löser sig allt annat helt naturligt. :bow:
 
Sv: Akademisk ridkonst vs. natural horsemanship

Jag har också hört av tränare (dock inte AR-tränare, utan en som håller på med long reining) att NH tränade hästar ofta blir lite förvirrade i början. Detta eftersom de är vana att flytta undan på andra sätt osv. Men jag tror verkligen inte att det är något problem att kombinera olika discipliner - så länge man själv är mycket tydlig med sina signaler till hästen. När man väl etablerat sin relation med hästen tycker jag det snarare är en fördel att man inte alltid gör på samma sätt. Lär hästen att följa dina signaler istället för att lära den att göra som den brukar. ;)
 
Sv: Akademisk ridkonst vs. natural horsemanship

Det går alldeles utmärkt att kobinera NH med AR - men det är bra om du kan hitta en tränare som inte hakar upp sig på att du håller på med annat också. Som alltid gäller det att hålla koll på att man inte blandar motsägelsefulla hjälper och signaler (men det gäller ju all bra ridning och hästhantering) och att anpassa träningen efter hästen istället för tvärt om.

Som någon annan redan påpekat är NH inte en disciplin och inget självändamål heller. När du "tränar NH" har longeringen delvis ett annat syfte än den har när du longerar hästen på "AR-tränar-vis". Då blir hjälperna/signalerna plötsligt ändrade och hästen förstår inte varför. Därför kan det vara osmidigt att börja med två nya "longeringsvarianter" samtidigt. Har du problem i ditt förhållande till hästen så lös det först och gå vidare med ridningen och utbildningen av hästen när ni har ett väl fungerande samarbete.

Till sist vill jag framhålla att NH inte är nödvändigt för att ha en glad häst (även om det kan vara ett arbetsredskap bland andra för att komma en bit på vägen, förutsatt att situationen inte är särskilt tillfresställande när man börjar) - och att tex AR (eller någon annan ridstil) skulle motverka att hästen är glad och trivs.
 
Sv: Akademisk ridkonst vs. natural horsemanship

Som någon annan redan påpekat är NH inte en disciplin och inget självändamål heller. När du "tränar NH" har longeringen delvis ett annat syfte än den har när du longerar hästen på "AR-tränar-vis". Då blir hjälperna/signalerna plötsligt ändrade och hästen förstår inte varför. Därför kan det vara osmidigt att börja med två nya "longeringsvarianter" samtidigt. Har du problem i ditt förhållande till hästen så lös det först och gå vidare med ridningen och utbildningen av hästen när ni har ett väl fungerande samarbete.

Till sist vill jag framhålla att NH inte är nödvändigt för att ha en glad häst (även om det kan vara ett arbetsredskap bland andra för att komma en bit på vägen, förutsatt att situationen inte är särskilt tillfresställande när man börjar) - och att tex AR (eller någon annan ridstil) skulle motverka att hästen är glad och trivs.

Ja, flera har sagt att NH inte är ett självändamål - inclusive min tränare, så det är jag med på, men jag håller fortfarande på att försöka förstå hela dess innebörd, men jag är medveten om att ska appliceras på hela vardagen och inte bara 20 minuters träning varje dag. Min plan var exakt som du säger att få förhållandet att fungera bättre först, därför foluserar jag mest på NH just nu.

Nej, NH är väl inte nödvändigt för att ha en glad häst, men jag har märkt en stor förändring på min häst sen vi började på det. Han är mer harmonisk, trygg i sig själv och gladare sen vi började på det och den hästen vill jag gärna behålla - det var bara det jag menade. Jag tror inte heller att AR behöver motverka detta, men eftersom min tränare såg så stora problem i det, ville jag bara höra andras mening.
 
Sv: Akademisk ridkonst vs. natural horsemanship

Det är inga problem alls!
Jag lever PNH och tränar AR :D
 
Sv: Akademisk ridkonst vs. natural horsemanship

det är absolut inga problem! Nh är ingen gren, det är ett sätt att hantera hästar! Det är en filosofi! Det är jätte viktigt att komma ihåg, Nh är INGEN gren!
Allt du gör emd hästen är nh!
Jag håller själv på med akademisk ridning och hanterar min häst enligt nh:) man väljer inte bort någonting, nh håller man på med oavsett om man rider western, engelskt, körning, galopp eller vad som helst:)
Lycka till!
 
Sv: Akademisk ridkonst vs. natural horsemanship

Jag ska till min tränare idag på PNH-playday dag. På lördag ska jag rida AR-lektion för samme tränare så visst går det, tom. alldeles utmärkt.

Min häst märker skillnaden om jag sätter på kapsonen eller repgrimman men jag gör båda sakerna alla utrustningar.
I början hade vi lite problem med longeringen men det var bara jag som missat att min häst blivit så känslig för vad jag var någonstans i förhållande till henne. Jag tycker filosofierna är väldigt lika i grunden och det räcker. Sen som min andra tränare säger
"man får leva med kompromisser".

Frågan är bara vad det är som krånglade för er?
 

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
3 545
Senast: Cam
·
Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på...
2
Svar
31
· Visningar
3 050
Senast: BusBarro
·
Ridning Red lektion igår för andra gången på typ 15 år. Det är inte så att jag inte har ridit under alla dessa åren utan det är ridskola jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 933
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 251
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp