Åke, klippa klor och Enköping!

Tate

Trådstartare
Hej! :) Jag ville bara uppdatera er här på Bukefalos lite! Mest för att jag inte har någon annan att uppdatera till men också för att ni har hjälpt mig mycket. Jag sökte ju ekonomisk hjälp för att få utbilda min hund till en psykisk hälsahund men fick ett nej, tyvärr. Men.... nu sitter jag äntligen med en Åke här, en blandras på 1 år som är perfekt för mig. Han stöttar när jag har ångest och vi har det så kul ihop! Jag vill dock aktivera honom mer men har svårt att komma igång.... Har ni några tips på vad jag kan träna och hur ni kommer igång om ni har en neråt period tillexempel? Gärna lite enklare saker då. Han gillar att använda nosen men jag vet inte vad man kan göra mer än enklare sök. Sen har vi ett ''problem'', han gillar verkligen inte att klippa klorna. När saxen kommer fram så springer han för sitt liv nästan. Går inte att klippa alls. Hur ska jag göra?... Sen har jag en till fråga, jag undrar om det finns någon/några i eller i närheten av Enköping (Uppsala län) som vill träffas och snacka lite hund och kanske låta hundarna leka? Det är en vild chansning då Enköping är litet men Åke älskar andra hundar så det hade varit så kul för honom (och mig då jag är väldigt ensam nu för tiden:o)
Ta hand om er och era fyrfotingar! :love:
 
Hej! :) Jag ville bara uppdatera er här på Bukefalos lite! Mest för att jag inte har någon annan att uppdatera till men också för att ni har hjälpt mig mycket. Jag sökte ju ekonomisk hjälp för att få utbilda min hund till en psykisk hälsahund men fick ett nej, tyvärr. Men.... nu sitter jag äntligen med en Åke här, en blandras på 1 år som är perfekt för mig. Han stöttar när jag har ångest och vi har det så kul ihop! Jag vill dock aktivera honom mer men har svårt att komma igång.... Har ni några tips på vad jag kan träna och hur ni kommer igång om ni har en neråt period tillexempel? Gärna lite enklare saker då. Han gillar att använda nosen men jag vet inte vad man kan göra mer än enklare sök. Sen har vi ett ''problem'', han gillar verkligen inte att klippa klorna. När saxen kommer fram så springer han för sitt liv nästan. Går inte att klippa alls. Hur ska jag göra?... Sen har jag en till fråga, jag undrar om det finns någon/några i eller i närheten av Enköping (Uppsala län) som vill träffas och snacka lite hund och kanske låta hundarna leka? Det är en vild chansning då Enköping är litet men Åke älskar andra hundar så det hade varit så kul för honom (och mig då jag är väldigt ensam nu för tiden:o)
Ta hand om er och era fyrfotingar! :love:

Jag vill tipsa om en kurs, eller onlinekurs, i nosework. Rackarungarnas hundskola ska ha en bra nybörjarkurs 👍🥰
 
Hej! :) Jag ville bara uppdatera er här på Bukefalos lite! Mest för att jag inte har någon annan att uppdatera till men också för att ni har hjälpt mig mycket. Jag sökte ju ekonomisk hjälp för att få utbilda min hund till en psykisk hälsahund men fick ett nej, tyvärr. Men.... nu sitter jag äntligen med en Åke här, en blandras på 1 år som är perfekt för mig. Han stöttar när jag har ångest och vi har det så kul ihop! Jag vill dock aktivera honom mer men har svårt att komma igång.... Har ni några tips på vad jag kan träna och hur ni kommer igång om ni har en neråt period tillexempel? Gärna lite enklare saker då. Han gillar att använda nosen men jag vet inte vad man kan göra mer än enklare sök. Sen har vi ett ''problem'', han gillar verkligen inte att klippa klorna. När saxen kommer fram så springer han för sitt liv nästan. Går inte att klippa alls. Hur ska jag göra?... Sen har jag en till fråga, jag undrar om det finns någon/några i eller i närheten av Enköping (Uppsala län) som vill träffas och snacka lite hund och kanske låta hundarna leka? Det är en vild chansning då Enköping är litet men Åke älskar andra hundar så det hade varit så kul för honom (och mig då jag är väldigt ensam nu för tiden:o)
Ta hand om er och era fyrfotingar! :love:
Det finns en superbra onlinekurs i kloklippning jag kan rekommendera! Säg till så skickar jag pm :)
 
När det kommer till aktivering sätter bara fantasin gränser, tex lära in några trick och göra dem under promenaden, tex hoppa upp på en sten och sitta fint (med frambenen i luften), går balansgång på stenmurar, träd, och annat (obs: inget som är någons tomt, utan enbart kommun ägda saker)

Gillar hunden att spåra är nosework en lätt och kul aktivitet.

Ang kloklippning, många hundar har svårt med kloklippning, oftast grundar det sig i någon dålig händelse i hundens förflutna, jag skulle rekommendera att ta hjälp av en tränare/kurs för att lära sig göra rätt från början.
 
Öva på att ta i klorna och ge riktigt gott godis som du sparar till de tillfällena. Helst pyttesmå övningar flera gånger per dag, börja med att bara få nudda vid tassen och arbeta dig lååångsamt uppåt via nudda klorna, hålla i tassen, hålla i tassen och röra klorna, klippa en enda klo åt gången, sen två osv. Ge det minst ett halvår och under tiden får du kanske klippa hos veterinär eller djuraffär, det finns flera i Enköping som gör det för en mindre slant.
 
Öva på att ta i klorna och ge riktigt gott godis som du sparar till de tillfällena. Helst pyttesmå övningar flera gånger per dag, börja med att bara få nudda vid tassen och arbeta dig lååångsamt uppåt via nudda klorna, hålla i tassen, hålla i tassen och röra klorna, klippa en enda klo åt gången, sen två osv. Ge det minst ett halvår och under tiden får du kanske klippa hos veterinär eller djuraffär, det finns flera i Enköping som gör det för en mindre slant.
Tack snälla för ditt svar! Ska testa det :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 222
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 737
Senast: Nirvana
·
Övr. Katt Behöver lite råd här tack! Har ett litet problem...som egentligen är ganska stort för mig... Jag har ju precis skaffat en vuxen katt...
Svar
9
· Visningar
7 763
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 086
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp