Åke Svanstedt utreds för stötkörning

coari

Trådstartare
Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med cirka 300 meter kvar till mål bytte Åke Svanstedt spår bakom Mystical Ann vilket gav fritt spurtutrymme till stallets andrahäst Mystic Lady U.S. med Robert Bergh som segrade i loppet.

Länk Hastmagasinet:
http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=29925&a=Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Kommentarer Aftonbladet Trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article5155763.ab

Kommentar Aftonbladet Trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article5154309.ab

Jag såg loppet eftersom jag alltid spelar på V:75 och liksom dom tävlande inom travsporten ser det som en bra möjlighet att tjäna lite extra pengar på att spela,tävla på trav (så att travsporten kan försörja sig på sina sponsorer, spelarna)

Nog med provokation,,, Jag ställer härmed en fråga till Er kunniga inom just Trav och ni kan bidra med era åsikter om "insidenten" som inträffade i går i Drottning Silvias Pokal på Åby och Åke svanströms styrning..

Visst jag hade gjort exakt samma sak som "Svanen" och vridit ut en kall häst för att lämna företräde för en stallkamrat med sparade krafter. Det är som Walmann säger inget ovanligt men det är något man talar tyst om!!!!

Min fråga till Er, är han en glappkäft som talar först och tänker sedan, vad ger han spelarna för stöd för att travsporten är "ren"??? Borde han frias eller fällas och i så fall på vilka grunder??

Åke:s egen förklaring: (i efterhand) källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article5150611.ab

Här hoppas jag på seriösa svar från Er kunniga på trav för här har ni tjansen att föra sporten framåt i den riktning ni själva vill driva den.
 
Senast ändrad:
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Ännu en gång får jag hålla med dig, detta är en skandal för travet. Detta händer alldeles för ofta och att kuskarna inte kör för hästens bästa position när de kör åt amatörer för att få köra åt en stor tränare efteråt. Finns en hel del kuskar som gör så här. :crazy::grin::(
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Det här är ingen ny företeelse,händer ofta när stor tränarna har flera hästar med i loppen.Och Walman har rätt när han säger att det talas tyst om det.
Klart Svanstedt ska straffas för det,det är ett regel brott.
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Man undrar ju nästan om Svanstedt blivit överdrivet ärlig efter grisfösanklagelserna...

Att vara ärlig är en bra egenskap men i detta fall är det ju på gränsen till dumdristighet. Att han säger det betyder ju att han erkänner att han är skyldig till fusk. Hade han inte erkänt det (alltså att alla vet, men han säger det inte med ord) så hade ju fallet blivit ett helt annat.
Man börjar ju nästan undra om han VILL ta ett straff eller också är han så jävla trött på allt med media så att han gör allt för att provocera - kosta vad det kosta vill ungefär.

Jag förstår varför han gjorde som han gjorde. Jag antar att han känner hästen så bra att han var helt säker på att det inte hade blivit en bättre placering. Det förtroendet som kusk ger jag honom. Hade han inte kört favoriten så tror jag inte det hade blivit så uppmärksammat som det blev nu, men tja, vad ska man säga. Det är ju knappast moraliskt rätt det han gjorde.
Inte enligt reglerna heller.
Det ska bli "roligt" att se vad som händer.
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Fast grejen är ju den att kör han "rätt" så tycker jag mig bedöma att då blir hästen trea.
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Det tyckte vi här med att han skulle tjänat på att köra "rätt".
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Detta är en baksida såklart, men svårt helt komma till ett bra grepp för. Självklart ska det bestraffas.

Jag är ju själv ingen spelare men som ägare har jag just blivit belyst om insikten i skillnader mellan kuskar, en häst springer inte fortare, orkar inte mer eller blir direkt bättre av en ny kusk, men en ny kusk (som kör många lopp per år) har en annan respekt med sig o skillnanden i vårat fall var att "vi" fick vara ifred i ledningen för den nya kusken sa att han inte skulle släppa, medans "vår" kusk som är duktig men inte kör hälften så många lopp fick sig ett par tryckare oavsett vad han sa..
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Det här är ingen ny företeelse,händer ofta när stor tränarna har flera hästar med i loppen.Och Walman har rätt när han säger att det talas tyst om det.
Klart Svanstedt ska straffas för det,det är ett regel brott.

Ofta? Jag ser massor av travlopp och jag kan inte påminna mig ett enda exempel? Kan du ge mig ett exempel är du snäll?

I fallet Åke så gör det enorm skada för travsporten, och jag var upprörd redan innan han intervjuades i TV4. (se livetråden)
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Det var ingen stötkörning. Stötkörning är när man medvetet förlorar, Mystical Ann hade redan förlorat loppet.
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Ofta? Jag ser massor av travlopp och jag kan inte påminna mig ett enda exempel? Kan du ge mig ett exempel är du snäll?

Har du verkligen aldrig sett någon ge en liten fördel till häst från samma stall? Släppa till ledningen o s v.
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Har du verkligen aldrig sett någon ge en liten fördel till häst från samma stall? Släppa till ledningen o s v.

Klart att jag har. Men det finns ju en skillnad i ditt exempel. Den som släpper ledningen gynnas ju av att få ett lopp i ryggar, manövern är alltså inte enbart till övertagarens fördel. H*n kan ju bli nedspeedad senare?

Sedan tycker jag att det är väldigt mycket värre att öppna upp för Bergharn i sista sväng, det hela är ju så uppenbart att han sökte denna lösning. Det förstod jag långt innan han kommenterade saken i TV.

Lösningen då? Ur spelarsynvinkel så kan man ju koppla ihop hästarna i stall, tex 1, 1A, 1B osv. Det kommer nog att bli så också, med tanke på att allt färre tränare tränar fler hästar. Men det löser ju inte hästägarens dilemma, samt det faktum att "fel" häst hamnar i historieböckerna och avlas på som storloppsvinnare på felaktiga grunder.

Travet har inte råd med fler tveksamheter, det finns tillräckligt många som är skeptiska till sporten vi älskar redan nu.
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Alla dom gånger som någon stortränare har två hästar med i loppen,den ena tar ledningen och den andra ligger i dödens.Den stackars hästen som ligger i dödens svarar allt som kommer upp på sidan,den offrar dom så att ledaren får så lätt lopp som möjligt.Har hänt åtskilliga gånger!
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

kl

Hörde ett annorlunda förslag på lösning idag:
"Så går det när tränarna kör en häst själva. Hade det bara varit catchdrivers i loppet hade detta aldrig hänt. Då kör var och en sin häst".

En intressant tanke...
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

kl

Hörde ett annorlunda förslag på lösning idag:
"Så går det när tränarna kör en häst själva. Hade det bara varit catchdrivers i loppet hade detta aldrig hänt. Då kör var och en sin häst".

En intressant tanke...

Tråkigt nog skulle det inte fungera. Då skulle de fortfarande köra åt "sitt" stall.

Lotta ut kuskarna på hästarna hade varit det absolut mest rättvisa men det fungerar ju inte heller. De borde göra ett reglemente som gör att man kan lämna in överklagan om man tycker sig blivit trängd på körd eller att en kusk lämnat företräde till en annan. Lite krångligare men kan bli mycket mera rättvist.

Dessutom tror jag bestämt att kuskarna inte kör mot varandra utan snarare "jag släpper denna gången så släpper du nästa" mentaliteten. Borde vara en regel som säger att har du kört dig till ledningen så skall du försvara den med DVS ingen BG körning med 10 första 5 22 första 1000 och undan till säker lätt seger. Usch vad jag HATAR att se det oavsätt vem som kör ingen kör mot någon (jo okey då Ludde:love:)
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Robban har på sin blogg i dag yttrat sig, – Det största problemet med Svanstedts uttalande i torsdags, i samband Drottnings Silvias Pokal var jag, skriver Bergh på sin blogg. På sin blogg skriver nu Robert Bergh om händelsen och berättar vad han sa till Svanstedt direkt efter loppet.

”Jag sa till honom efter målgången att du har nog aldrig kört så dåligt men tjänat så mycket pengar. Och när då tv-teamet kommer så skulle han försvara sin styrning och ta hjälp av min, skriver han.
”Det är bara att konstatera att Åke inte ska vara nära en kamera under en tävlingsdag”, skriver Robert Bergh.


Länk Aftonbladet trav 365: http://www.aftonbladet.se/trav365/article5191001.ab

Svar av påföljd kommer senare i dag efter samanträde kl 15.00

Min uppfattning är att Svanen ska frias helt eftersom flera har erkänt att det är mkt vanligt och det känner vi sedan lång tid tebax till.

Nu känner även STC och ATG till det så det kanske är på tiden att man rent anmälningsmässigt ser till att det framöver inte upprepas, i alla fall inte så tydligt!
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Fyra veckors avstängning för Åke, plus 100.000 i böter:

Länk till travronden.se för utförlig artikel

Lägg märke till formuleringen: "Disciplinnämnden består av STC:s sportchef Bosse Hjertsson, förbundsjurist Göran Wahlman och Travtränarnas Riskförbunds representant, Jim Frick."
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Min uppfattning är att Svanen ska frias helt eftersom flera har erkänt att det är mkt vanligt och det känner vi sedan lång tid tebax till.

Lustigt sätt att tänka. Speciellt märkligt att just du tycker det (som tycker att vi ska ändra på så mycket annat inom travsporten). Hallå! Vi pratar om spelsäkerhet här!

Blir det bättre för att det är mer än en som gör samma sak??? I så fall kan man ju lika gärna frias för grisfösning också, för det finns ju tränare i Norrland som har "erkänt" det också och det känner vi också till sedan lång tid tillbaks. Eller också så kan man lika gärna fria alla som spödriver hästarna för hårt. Det är ju också "mkt vanligt".
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Lustigt sätt att tänka. Speciellt märkligt att just du tycker det (som tycker att vi ska ändra på så mycket annat inom travsporten). Hallå! Vi pratar om spelsäkerhet här!

Blir det bättre för att det är mer än en som gör samma sak??? I så fall kan man ju lika gärna frias för grisfösning också, för det finns ju tränare i Norrland som har "erkänt" det också och det känner vi också till sedan lång tid tillbaks. Eller också så kan man lika gärna fria alla som spödriver hästarna för hårt. Det är ju också "mkt vanligt".


Ja visst va det en "friande" dom. Hans avstägning träder i kraft efter att elitlopps helgen varar i 28 dagar och endast 100.000 i böter..

Viist är det lustigt sätt att tänka på.
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Ja visst va det en "friande" dom. Hans avstägning träder i kraft efter att elitlopps helgen varar i 28 dagar och endast 100.000 i böter..

Viist är det lustigt sätt att tänka på.

Men eh? Vad menar du? Du skrev att din uppfattning var att han ska frias (Citat: "Min uppfattning är att Svanen ska frias helt"). Jag tycker inte att det är en friande dom att bli avstängd i 28 dagar och få 100.000 i böter.

Straffet träder i kraft efter Elitloppshelegen, eftersom Svanstedt ska få möjlighet att överklaga beslutet och överdomstolen måste hinna pröva fallet igen i så fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Ja visst va det en "friande" dom. Hans avstägning träder i kraft efter att elitlopps helgen varar i 28 dagar och endast 100.000 i böter..

Viist är det lustigt sätt att tänka på.

Sen är det ju så att Åke.S. förlorar en massa inkörda pengar när han är avstängd.De tänker inte folk på man ser "bara" dom där 100.000.kr.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För fyra år sedan lämnade Åke Svanstedt, 58, Sverige för att flytta till USA. På lördag kan han vinna världens största travlopp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den svenske trav-stjärnan Åke Svanstedt lämnade Sverige i november för USA. Nu slår han på stort – i sitt ”nya” hemland. Han köper en...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra året vann Åke Svanstedt Drottning Silvias Pokal med Love N'Hate. I år försvarade han sin titel bakom Gisela Ås. - Den här är...
Svar
0
· Visningar
863
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Åke Svanstedt lyckades inte ta ledningen från Johan Untersteiner i Sweden Cup, lilla Elitloppet. Då gav Svanstedt upp alla planer på att...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp