Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Precis! Och Åke säger själv så här:

Jag tycker att domen är orättvis och jag trodde inte den skulle bli så tuff. Det är inte bara jag som drabbas utan även hästägare. I juni så är det många fina lopp och dessutom går hästarna inte lika bra när jag inte kör. Böterna kan jag ta, men inte avstängningen, säger Åke Svanstedt till Kanal75.

Det är liksom inte bara under Elitloppshelgen som man kör om de stora pengarna.
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Precis! Och Åke säger själv så här:



Det är liksom inte bara under Elitloppshelgen som man kör om de stora pengarna.


Nej det har du rätt i och det poängterar även Svanen i denna bifogade länk. http://www.aftonbladet.se/trav365/article5195183.ab


Citat Åke: – Det är en orättvis dom. Straffet är oerhört tufft. Jag trodde inte att det skulle bli så här. Det drabbar inte bara mig utan även mina hästägare. Jag kommer att överklaga beslutet till STC:s överdomstol, berättar han.

100 000 kronor i böter kan han acceptera, värre är det att inte få köra lopp i en månad.

– Böterna kan jag godta, men avstängningen är alldeles för tufft straff. Alla förstår att det här är ett stort inkomsbortfall för mig, speciellt i juni. Det känns jäkligt trist när stallet i övrigt går så bra, säger han.


Men halåå,, varför hela tiden skylla över skulden på ngn annan och komma med :cry: historier om hur mkt det kommer drabba dina hästägare???

Det va du som "kacklade" och därmed får du stå ditt kast,, ingen annan försökte få dig att svara så avslöjande. Pinsamt att en blondin verkar smartare fast hon har ju ett helt annat yrke..

Vem vet,, fler än du som tränare har fått bättre resultat till hästägarna genom att anlita en catch driver.

Jag tycker straffet är för lågt,, inte med tanke på att Åke öppet erkände vad som försegår i sporten (där borde han frias) utan enbart (få ett mer kännbart straff) för att han inte kunde hålla käften om det.

Som Ngn sa på sin hemsida: ”Det är bara att konstatera att Åke inte ska vara nära en kamera under en tävlingsdag”, skriver Robert Bergh.
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

I detta fallet så håller jag med dig...

Jag tycker nog att flera månaders avstängning och åtminstone 250000 i böter skulle ha varit i sin ordning.

Att sedan överklaga är ju bara löjligt. Han har brutit mot en av de grundläggande spelsäkerhets "lagarna" i reglementet att inte lämna fördel till med/mot tävlande.
Det skall kännas när man begår brott som verkligen kan skada travets ryckte och fina anseende.

Jag gillar Svanen annars men detta var inte roligt.
Jag tror ju knappast att någon större grupp som skulle sluta spela om "drivningarna" som alla tjatar om skulle öka, skulle det komma fram att man kör för andra ekipages fördel skulle nog en rätt stor grupp av spelare sluta. Därigenom skulle travet få mindre tillgångar, färre banor att köra på, och färre hästar som tävlar = en rätt så död travsport.

Detta måste få ett kraftigt stopp, inte bara detta mycket tydliga fall utan även när det "släpps" lite väl väl villigt till ledningen och liknande saker. Detta måste få ett stopp.
T.o.m tv reportrarna säger ju "han släpper nog när stallkamraten kommer på utsidan" så får det ju helt enkelt inte gå till. Jag blir så förbannad när jag läser om sånt här. Usch:mad:
 
Sv: Åke Svanstedt utreds för stötkörning

Eskil Hellberg gjorde som travtränare Åke Svanstedt och släppte fram en stallkamrat i ett travlopp.

Straffet blev hela sex månaders avstängning.

– Jag gjorde det bara för att undvika en olycka, säger Eskil Hellberg.

Källa Aftonbladet trav 365 Länk:
http://www.aftonbladet.se/trav365/article5200225.ab

Helt plötsligt minns jag att även "Lappen" gjort exakt samma sak i ett lopp på Solvalla för många år sedan.

Skrek som en stucken gris från tredje invändigt att alla skulle flytta på sig innan hästen kvävde sig, sagt och gjort från kollegerna som försökte undvika en olycka och vem vann loppet och vilket straff utdömdes??? :angel:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För fyra år sedan lämnade Åke Svanstedt, 58, Sverige för att flytta till USA. På lördag kan han vinna världens största travlopp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den svenske trav-stjärnan Åke Svanstedt lämnade Sverige i november för USA. Nu slår han på stort – i sitt ”nya” hemland. Han köper en...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra året vann Åke Svanstedt Drottning Silvias Pokal med Love N'Hate. I år försvarade han sin titel bakom Gisela Ås. - Den här är...
Svar
0
· Visningar
863
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Åke Svanstedt lyckades inte ta ledningen från Johan Untersteiner i Sweden Cup, lilla Elitloppet. Då gav Svanstedt upp alla planer på att...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp