Åke Svanstedts protest mot TV4

(Aftonbladet)
I TV4:s program ”Kalla Fakta” pekades Svanstedt ut för att ha använt el på sina hästar.
I dag vann kusken ett V75-lopp. Efter loppet ville en reporter från tv-kanalen göra en intervju, då sade Svanstedt så här:
– Jobbar inte du på TV4? och åkte därifrån i protest.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article3935765.ab
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Hoppas han stämmer TV4 och vinner så hela kalla fakta går i konkurs hade varit underbart efter allt som dom har svat kastat travet!
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men skulle det nu visa sig vara sant så är det ju bra att skiten flyter upp till ytan..( bara en tanke) Med tanke på att dessa rykten tidigare florerat så kan man ju rent logiskt börja fundera... och med det ABSOLUT INTE sagt att han är SKYLDIG som sagt... bara låtit tankarna virra runt en stund:laugh:
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men skulle det nu visa sig vara sant så är det ju bra att skiten flyter upp till ytan..( bara en tanke) Med tanke på att dessa rykten tidigare florerat så kan man ju rent logiskt börja fundera... och med det ABSOLUT INTE sagt att han är SKYLDIG som sagt... bara låtit tankarna virra runt en stund:laugh:

Ingen rök utan eld, du tänker så.:idea:

Det var väl ungefär så man resonerade vid Häxjakten på medeltiden också. Mycket konstruktivt.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag vet inget om vad som är sant eller inte. Men tycker det är rätt omoget att bete sig som Svanstedt gjorde. Det gör ju att man än mer misstänker att det ligger något i anklagelserna. Hade han inget att dölja borde han väl vara mer tillmötesgående och visa upp sin verksamhet öppet??? :cool:
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men skulle det nu visa sig vara sant så är det ju bra att skiten flyter upp till ytan..( bara en tanke) Med tanke på att dessa rykten tidigare florerat så kan man ju rent logiskt börja fundera... och med det ABSOLUT INTE sagt att han är SKYLDIG som sagt... bara låtit tankarna virra runt en stund:laugh:

Om du har läst på lite så kan du läsa att han har blivit anmäld och att inspektörer från STC kom oanmälda till gården. De var 6 st som vände upp och ner på hans gård och hittade inget. Och det var innan Kalla Fakta ens funderade på att göra något om travet.

Det är underligt hur elaka rykten alltid hänger kvar hur lite rent fakta det finns :grin:

Jag hoppas att han stämmer TV4 eftersom genom att göra något sånt här har skadat honom som person och det utan att ha några bevis.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag vet inget om vad som är sant eller inte. Men tycker det är rätt omoget att bete sig som Svanstedt gjorde. Det gör ju att man än mer misstänker att det ligger något i anklagelserna. Hade han inget att dölja borde han väl vara mer tillmötesgående och visa upp sin verksamhet öppet??? :cool:

Han har visat upp sin verksamhet öppet för STC långt innan det här. Varför ska han visa upp den för TV4??
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

det här är väl knappast häxjakt men jag förstår vad du menar. om en gör det så gör alla det :grin:
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Tycker det är fantastiskt korkat att de gör något sådant utan annat än muntligt vittne.
Är det sant ska det upp till ytan, det är inte att svärta ner sporten, det är till att värna om djuren.
Visar han sig däremot vara oskyldig får fyran stå sitt kast...
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag har idag anmält Kalla Faktas program till Granskningsnämnden eftersom det "poppar" upp mer och mer som stör.
Påhoppet på ÅS är ungefär som att fråga en man: Har du slutat slå din fru?
Vad ska han svara?


Men höjden är AD på Mantorpstravet och den öppet fientliga synen på travet.
En banveterinär kan göra mycket mer än att titta på defileringen!

Nu har jag i alla fall skickat in en anmälan och sedan är det upp till nämnden att agera med utgångspunkt från min och drygt 20 andra personers anmälan.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Han har visat upp sin verksamhet öppet för STC långt innan det här. Varför ska han visa upp den för TV4??

Därför att allmänheten uppenbarligen har ett intresse i att se hur han bedriver sin verksamhet?! I vilket fall som helst så gör han det ju inte lättare för sig genom att bete sig barnsligt. Jag har inte sett programmet och är inte insatt så jag ska inte ge mig in i diskussionen egentligen. Reagerade bara på vad jag tyckte var ett omoget beteende..
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men höjden är AD på Mantorpstravet och den öppet fientliga synen på travet.
En banveterinär kan göra mycket mer än att titta på defileringen!
.

Jag tycker det är oerhört fascinerande att så många i branschen känner sig så hotade. AD har väl rätt noga kommenterat att det är staten han kritiserar framför allt, och de brister som det innebär för djurskydd på ett vettigt sätt inom sporten.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Är det omoget att inte vilja vara vänlig mot en kanal som försökt smutskasta en totalt?:confused: Tycker Åke Svanstedts kommentar är klockren och jag hade gjort detsamma om jag var i hans situation.

Han har blivit friad från alla anklagelser om använding av otillåtna träningsmetoder hittills, fler anmälda som oanmälda besök har skett och det har aldrig hittast något fel.

Och sen kommer Kalla Fakta och ska göra ett program där "faktan" är baserad på anonyma vittnen som slänger ur sig saker som inte har bevisats vara sanna rättsligt.

Det är en sak att upplysa om problem, det är en helt annan att smutskasta oskyldiga människor för att få en story.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag tycker det är oerhört fascinerande att så många i branschen känner sig så hotade. AD har väl rätt noga kommenterat att det är staten han kritiserar framför allt, och de brister som det innebär för djurskydd på ett vettigt sätt inom sporten.

Det kan man väl ändå inte påstå, han säger att han är statens gisslan för det dolda djurplågeriet som travet innebär. Med magsår (han ville undersöka alla hästar före start, med tillhörande 24 timmars svält vilket i sig framkallar magsår), lungblödning, munskador mm mm. Det framställs med hans ord som om det är standard på startande travhästar.
Han har ett fritt val att arbeta som banveterinär eller ej, det är troligen inte så att den kontanta ersättningen spelar roll, eller?

Därmed har jag sagt mitt i detta och lämnar som sagt över till nämnden för granskning. Jag hoppas att fler som tycker att det var väl vinklat gör samma sak.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag tycker det är oerhört fascinerande att så många i branschen känner sig så hotade. AD har väl rätt noga kommenterat att det är staten han kritiserar framför allt, och de brister som det innebär för djurskydd på ett vettigt sätt inom sporten.

Efter vad jag har hört är AD anmäld till ansvarsnämnden (är det dit man anmäler?) för fallet Manitoba Launcher...
Och det fallet bröt mot allt vad djurskyddet säger... :mad:
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Om du har läst på lite så kan du läsa att han har blivit anmäld och att inspektörer från STC kom oanmälda till gården. De var 6 st som vände upp och ner på hans gård och hittade inget. Och det var innan Kalla Fakta ens funderade på att göra något om travet.

Det är underligt hur elaka rykten alltid hänger kvar hur lite rent fakta det finns :grin:

Jag hoppas att han stämmer TV4 eftersom genom att göra något sånt här har skadat honom som person och det utan att ha några bevis.

Jag har läst det jag behöver läsa och jag har INTE dömt någon Jag lät mina tankar sväva fritt och skulle det visa sig att detta pågår hos NÅGON är det väl ändå bra att det kommer upp till ytan... Läste även om de övriga anmälningarna och de oanmälda besöken som gav noll, därav så kastar jag ingen sten överhuvudtaget....finns visst en möjlighet att detta rör sig om nån avundsjuk misslyckad nolla som försökt sig till toppen men inte varit kapabel nog.... men fortfarande så har jag som privatperson rätt att låta tankarna snurra en aning och tycka att om sådant som elfösning pågår är det en herrans tur att det börjar nystas i....
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ingen rök utan eld, du tänker så.:idea:

Det var väl ungefär så man resonerade vid Häxjakten på medeltiden också. Mycket konstruktivt.


MOGET:cool: snacka om att lägga in sina egna värderingar i andras ord.... lär dig läsa och tyda en text utan att lägga in värderingar i varje ord:angel: Kram på dig....
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Nu är det du som kommer med lösa påståenden. Är inte insatt i detaljerna så förklara gärna vad som bröt mot allt vad djurskydd heter, att AD ansåg att det var lungblödning o inte bara "en vanlig kvävning" ?
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Nu är det du som kommer med lösa påståenden. Är inte insatt i detaljerna så förklara gärna vad som bröt mot allt vad djurskydd heter, att AD ansåg att det var lungblödning o inte bara "en vanlig kvävning" ?
PL

Jag har inte alla fakta om vad som står i anmälan, men de är väl samma som tagits upp i media o ingen hemlis?

Han underlöt hjälpa hästen på olycksplatsen, ställde diagnos utan närmare undersökning av hästen o dessutom bröt han mot tystnadsplikten genom att hävda att det var lungblödning till alla som ville lyssna.

Men som sagt, det är en gissning o så snacker går i stallet för dagen.

http://www.travnet.se/TravnetCore/?...?infoID_equals_39519_and_infoTyp_equals_nyhet
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Björn Goop, Jorma Kontio, Stefan Melander eller Åke Svanstedt. Det är stjärnorna som kan bli Årets kusk på Hästgalan. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Mr Picolit svek - men vann ändå V75 loppet i lördags. Nu väntar operation för Åke Svanstedts stora snackhäst. - Det rosslade i halsen...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) historisk på V75 Åttonde starten - åttonde segern. Superstoet Global Midnight gjorde Åke Svanstedt historisk. - Det är en...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Åke Svanstedt missnöjd - trots seger: "Blev onödigt hårt" Domarna beslutade att köra om loppet efter en olycka mitt i...
Svar
2
· Visningar
1 066
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp