Åker du tåg?

Åker du tåg?

  • Ja väljer alltid det i första hand om det är möjligt, bekvämt och miljövänligt

    Röster: 49 24,4%
  • Bara om det är absolut nödvändigt

    Röster: 33 16,4%
  • Nej aldrig

    Röster: 18 9,0%
  • Ibland tåg, ibland annat sätt även om tåg varit möjligt

    Röster: 91 45,3%
  • Annat svar motivera gärna i tråden

    Röster: 3 1,5%
  • Bara i jobbet, aldrig privat

    Röster: 7 3,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    201

Islandshästryttare

Trådstartare
Tågstrul på olika sätt händer ju relativt ofta tycker jag sett till hela landet. Det kan vara allt från folk på spåret, fordonsfel, personalbrist, fordonsbrist till tekniska problem och systemuppdateringar som går fel..Också vädret ställer ju till det med jämna mellanrum.

Så nu är jag nyfiken på om bukefalisterna väljer tåget ändå eller om ni ratar det?
 
Jag tycker det ar en riktig samhallelig forlust att vi inte investerar mer i palitlig tagtrafik, over hela kontinenten.
Jag har pa vissa strackor inget annat val an tagtrafik, och aker tagen inte sa blir det att jag stannar hemma, och semestern, jobbet, besoket, blir inte av.
Taget ar i mitt huvud en stor del av nyckeln till gron omstallning och gron tillvaxt, och alla former av tag, fran pendel till langdistans, behover massa massa investering.

Jag hade ALSKAT om jag kunnat ta taget hem istallet for flyget, men det kraver 5 byten, 24 timmars resande och 4 timmars vantande mitt i natten pa Hamburg's tagstation, sa det kanns inte riktigt som ett fungerande alternativ. Halften av bytena och halften av restiden hade jag garna tagit
 
Jag valde det översta alternativet eftersom tåg är, åtminstone i teorin, mitt bästa ressätt. Pga miljövänligt, liten olycksrisk jämfört med bilkörning, mysigt att se landskapet utanför - och i teorin så skulle det kunna vara bekvämt (ibland är det ju så på riktigt också). Samt att det frigör värdefull tid att ägna åt annat i stället för att flänga runt på vägarna och köra bil.

Den största delen i valet bil eller tåg till jobbet är möjligheten att kunna jobba eller läsa nyheterna under resan + miljöaspekten, men även den ekonomiska aspekten. Och att slippa jaga dyra och fåtaliga parkeringsplatser.

Jag är inte ofta i Stockholm, men har från nordvästra Skåne bra flygförbindelser medan tågalternativet är mer omständligt att få till. Trots det så har jag under senare år prioriterat tåg även där, så länge det går att fixa utan extra övernattning. Eftersom det i princip uteslutande är resor finansierade av jobbet så är det i det fallet bara miljöaspekten som styr (och en förhoppning om att det ska vara en av de mysigare resorna när man kan sitta och jobba eller läsa utan att störas av andra).

Samtidigt är ju Skånetrafiken/Trafikverket mitt allra vanligaste objekt i Störiga saker-tråden, pga alla dessa förbannade fel, tidtabeller och byten som verkar fullständigt stokastiskt ihopsatta men också överfulla tåg och på olika sätt plågsamma medresenärer. Så beskrivningen "bekvämt" kan jag egentligen inte skriva under på som det är nu, men tåget är ändå mitt första val för att alternativen har andra nackdelar som gör att jag tvingar mig att uthärda tågkluddet.
 
Jag reser väldigt lite och då sällan med tåg.
Kan ta pendeln in till stan om vi ska ut och äta, slippa krångel med parkering och kan ta ett glas vin om jag blir sugen.
Åker vi till Stockholm tar vi tåget pga hopplöst att köra bil där.
Annars är det bil som gäller, skulle kunna åka tåg till jobbet varannan vecka men det är för dyrt och opålitligt.

Skulle inte kalla tåg bekvämt 😅
Trångt, störande människor, barn, för varmt, för kallt osv osv osv.
 
Jag åkte oftast tåg hem innan jag hade bil (och någon att dela körningen med) men nu blir det bil. Det har hittills varit billigare och enklare med hundarna, även om tåg är bekvämt på andra sätt. Sen har jag aldrig blivit 8 timmar försenad med bilen.
 
Åker oftast tåg när jag ska upp till föräldrarna 80 mil norrut.
Ibland blir det så att jag liftar med dom ena vägen om de ändå åker förbi mig på deras semester.
Ska jag till Stockholm eller annan stad en bit bort åker jag också tåg.
Men ska jag åka kortare resor, trots att det går tåg den vägen, tar jag generellt bilen.
 
Jag åker ibland, beroende på resmål och dagsform. Jag är känslig för parfymer och att dela vagn med en parfymerad person kan göra mig så sjuk att jag inte kan vara kvar (jag tycker att de som måste ha parfym på sig bör sitta i djurvagn). Jag har också en rygg som inte älskar de svenska tågsätena. Vissa klarar den inte av alls, en resa Stockholm - Uppsala blev en plåga i somras. Tog tåget till Köpenhamn i våras för att kolla på Thåström men ryggvärken förstörde spelningen för mig.

Så i teorin vill jag åka tåg mer än vad jag gör och skulle gjort om omständigheterna var annorlunda.
 
I jobbet - alltid tåg om jag inte ska någonstans dit det inte är möjligt att passa ihop med schemat. På åtta år har jag gjort en jobbresa med bil, resten tåg (eller chartrad buss för hela avdelningen)

Privat, om bara jag ska iväg, kollar alltid alternativ med tåg (eller långfärdsbuss för all del) först eftersom jag gillar tåg och att slippa ta bilen.

Reser vi hela familjen blir det bil 9 gånger av 10 eftersom det är mycket som ska med med en 1-åring och en 4-åring och det är sällan det blir både billigare och smidigare med annat än bil, tyvärr.
 
Jag åkte oftast tåg hem innan jag hade bil (och någon att dela körningen med) men nu blir det bil. Det har hittills varit billigare. Det är mer flexibelt och dessutom har jag tillgång till bil när jag är hemma. Slipper sitta och trängas med hundarna och andras husdjur. Tidigare hade nattåget en mindre kupé man kunde boka för husdjur men den är borta. Med alla banarbeten har det dessutom varit omöjligt att planera sin resa. Sen har jag aldrig blivit 8 timmar försenad med bilen.
 
In till Göteborg eller kungsbacka med pendeln om jag ska dricka eller vara i Göteborg ett längre tag.

Kommer troligen behöva åka till Köpenhamn i vår några gånger och då ha tid att passa. Kommer bli buss eller bil till Köpenhamn.
 
Vi har tågstation där man kan åka till exempelvis Köpenhamn på en och en halv timma, utan att behöva byta tåg ens. Oftast fungerar det jättebra - MEN om jag t.ex. ska flyga (...) från Köpenhamn/Kastrup åker jag ALLTID kvällen innan och bor på hotell. För säkerhets skull. SÅ pålitligt är inte tåget - förra helgen skulle vi till Umeå och det var ett otroligt tågstrul och vi fick vänta igen och igen på iskalla perronger på tåg som aldrig kom. Sen fick vi beskedet att vårt tåg var inställt - varpå vi gick in och ringde hem ... och VIPS dök det "inställda" tåget upp och for iväg utan oss. Helt klart inget att lita på eller vara beroende av.

Men jag förstår ju att problemen inte precis är avsiktliga. Det där med "personer på spåret" händer ideligen och är ett elände.
 
Förr åkte jag alltid tåg när jag skulle hälsa på släkt och vänner pga att jag inte hade körkort. Men efter jag fick körkort tar jag alltid bilen dit. Går "tyvärr" snabbare att åka bil samt att det är smidigare på alla sätt att inte behöva passa tider, göra tågbyten och det blir lättare att bara packa in allt i bilen och sen köra iväg.

Enda gången tåg är första valet är när jag ska ner till Stockholm. Där vill jag helst inte köra bil själv i förstahand och tex försöka hitta parkering. Tidsmässigt går det även lite snabbare dit med tåg. Ca 2h.
Har åkt bil ner med kollegor på jobb men då körde inte jag. 😅
 
Jag åker buss inom orten bara och när jag ska någon annanstans är det tåg som gäller. Alltid tåg, Tåg till jobbet, tåg till Nyköping. Jag drabbas inte lika ofta som andra av problem eftersom jag jobbar 4 timmar och slutar 12... och då slipper jag oftast stå osv. Och jag har varken bil eller körkort så det finns ju inga alternativ liksom. Om jag inte kopplar för slädhunden för släde kanske....

Men trots problem skulle jag fortsätta med tåg men lobba för förbättringar. Det är ju inte omöjligt- att sluta åka tåg och buss och ta bilen för att man är missnöjd vinner faktiskt ingen på. Det blir onödiga slitningar på vår jord, onödigt trångt på vägarna bland de som inte har andra alternativ än bil, tåg och buss får inte in nog med pengar för att göra förändringar som krävs osv.

Den enda som vinner en liten del av att ta sin bil är en själv, samtidigt som det i många fall kostar mer.
 
Glömt att svara själv inser jag, jag åker bara tåg om det är absolut nödvändigt och isåfall alltid första klass. Men väljer oftast resmål som har bra busstrafik, Bus4you deras översta sittplatser med extra benutrymme. Men ibland måste jag ta tåget. Jag väljer bort det när jag kan för att jag inte litar på att komma fram. Har inte möjlighet att ha körkort och att sitta flera timmar fast på något tåg nånstans som i värsta fall kan bli utan mat också är inte ett bra alternativ för mig på grund av en kronisk sjukdom. Jag tycker det är trist att tåget är så opålitligt att jag inte jag känner att jag kan lita på att jag kommer fram i rimlig, tycker det är relativt bra och bekvämt resande i första klass iallafall. De få gånger jag reser med tåg har jag alltid med mig jättemycket matsäck och extra smörgas ifall att man blir stående nånstans.
 
Jag pendlar ju med tåg till jobbet fem dagar i veckan. Det är lite spännande ibland som i tex onsdags men det fungerar oftast väldigt bra iaf på min sträcka.
Lördag nästa vecka planerar jag att åka tåg med barnen till Sthlm för det är onekligen det smidigaste och billigaste alternativet när man vill besöka huvudstaden.
 
Jag åker bara tåg om jag av nån anledning inte vill köra: ta en drink eller om jag ska till Köpenhamn. Eller om det är i jobbet. Jag kommer däremot ALDRIG sätta mig på ett X2000 igen! Då flyger jag hellre till Stockholm.

Men det är gräsligt hur dåligt utfört tågtrafiken är i Sverige idag. Den går ju inte att lita på. Jag vet inte hur många gånger jag stått på en perrong och väntat på tåget hem som är försenat. En av gångerna var det försenat p.g.a. "personalbyte"! Kan de inte ens planera in sina personalbyten utan att tågen blir försenade?!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 943
Senast: alazzi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 745
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 900
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp