Åker ni på fölvisning?

Sv: Åker ni på fölvisning?

Bra tips! Jag ska höra av mig till dem med en gång så kanske de kan planera in ett besök här hos oss också.
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Låter klokt. Då kan man§ ju åka iväg med fölet om bedömaren anser att det är värt att visas på riks...
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Menar Du att ni visat halvblodsföl hemma på gården utan att det varit en officiell visning??...och sedan visat på riksföl??

När var detta??...Jag själv var helt övertygad om att någonting sådant var helt omöjligt åtminstone sedan förra året...
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Pisan skrev:
Menar Du att ni visat halvblodsföl hemma på gården utan att det varit en officiell visning??...och sedan visat på riksföl??

När var detta??...Jag själv var helt övertygad om att någonting sådant var helt omöjligt åtminstone sedan förra året...

Det jag skrev innan om mönstring hemma är EJ kvalificerande för riksföl, vilket jag skrev i inlägget innan det förra. Får man bra poäng på gårdsplanen hemma måste man sedan visa på officiell visning och sedan på regionalt fölchampionat om man vill kunna kvalificera sig för vidare till riksföl. Så är det iaf hos oss, vad jag vet är det samma regler över hela landet, så det låter konstigt om någon har fått visa hemma och direkt gå vidare till regionalt championat oavsett vilka poäng fölet får ( om man inte har 10 föl eller fler där, då räknas det som officiellt). Nu är de bara halvblod jag känner till reglerna för och det gällde då vi skulle visa förra året.
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

...och vi visar aldrig våra föl. Oavsett hur fina dem än må vara :angel: :D ;)

Helen
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Syyran!: Har inte helle några större belägg för mitt inlägg men enligt de uppfödare jag känner och utifrån vad jag själv tycker så är vi eniga om att ett föl som är visad är mer attraktivt än ett som inte varit på mönstring.. Men som sagt, är inte något proffs i det här ämne:D
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

:smirk: Det ser jag som ett bevis på att köparen/spekulanten kanske inte många gånger är tillräckligt kunnig att bedömma ett föl med egna ögon utan måste ha ett papper på vad som är utmärkande för fölet :cool:

Helen
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Precis så har jag också förstått det med undantag såsom jag skrev tidigare att det inte längre är så att någon form av championat är kvalificerande till riksföl.
Numera är det mönstringarna som är kvalificerande och championaten bara att anse som "utställningar".
Alla föl visade på officiell mönstring - med det menar jag mönstring i enlighet med ASVH:s reglemente - med 48 poäng får en inbjudan att delta i riksföl.
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Pisan skrev:
Precis så har jag också förstått det med undantag såsom jag skrev tidigare att det inte längre är så att någon form av championat är kvalificerande till riksföl.
Numera är det mönstringarna som är kvalificerande och championaten bara att anse som "utställningar".
Alla föl visade på officiell mönstring - med det menar jag mönstring i enlighet med ASVH:s reglemente - med 48 poäng får en inbjudan att delta i riksföl.

Då är vi eniga i frågan.:)
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

elle12 skrev:
Då är vi eniga i frågan.:)

Om ni menar mönstring=fölbesiktning? Står så iaf i reglementet från ASVH.. :)

/ Fredrik
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Jag tycker att du skall åka, de e bra för fölet att komma ut + bra för dej att få poäng på fölet ifall du skall sälja. :D Lycka till.
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Så här står det exakt på ASVHs hemsida, så då är väl besiktning och mönstring samma sak antar jag.:)

"Fölmönstring, fölchampionat och premiering.
Målsättningen för Fölbesiktning/Riksföl/Regionalt Fölchampionat skall i första hand vara till stimulans för uppfödarna att tidigt ägna sig åt fölet och ge möjlighet till handel med föl av god klass inom och utom landet.

Fölbesiktning är för halvblodsrasen en visning/bedömning.
F n är Fölbesiktningen officiell men ej avelsvärderande. Resultaten rapporteras dock till ASVH och arkiveras för ev framtida utvärdering.

Riksföl och Regionalt fölchampionat är en Utställning!"
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 386
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp