Åker ni på fölvisning?

C

Cassandra

Jag som många andra är ny inom det här med att ha eget föl.. Jag har haft egen och andras hästar i flera år men funderar nu på det här med fölvisning. Hur ser man att ens föl är värt att åka iväg med, eller är det nyttigt att åka, då fölet får lite social träning? Hur gör ni andra? Min lilla är mkt trevlig och välhanterad, men det kanske är något speciellt jag ska tänka på? Kom med era åsikter och tankar om detta, jag länkar till sidan där bilder på min lilla finns så kan ni kanske titta på henne och tala om hur ni hade gjort.. Undrar även vilken färg hon kan tänkas få... Tack på förhand!!
www.fotogalleriet.se/alb85921
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Vi försöker visa våra fölungar en gång som föl under förutsättning att de är friska och sunda. Även om man inte tror/vågar hoppas på höga poäng så är det en social träning och nyttig erfarenhet.
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Jag visade min förra året, mest på skoj! Han var just då ganska överbyggd i bak och inget vidare steg, men det är alltid nyttigt att komma ut lite!:)

Sen var jag lite besviken på själva upplägget på fölvisningen. Det står att dom tar 5-6 i timmen, alltså borde man ju få ca 10 min var...Men inte! Det var in i ringen, stå stilla lite, sen lite skritt, trav och galopp, stå stilla igen och få omdömet. Konstigt att fölis är lite spänd...Vore väl bättre att få lite mer tid så dom har en chans att slappna av??:confused: När det ändå är avsatt så pass mycket tid menar jag. Nu hade antagligen inte min fölis fått så extremt mycket högre poäng, men han hade garanterat visat bättre skritt om han hade varit mindre spänd, vilket jag tror att han hade varit om han hade fått lite mer tid på sig.
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Med halvbloden åker domaren runt ca en vecka i länet på olika ställen. Man kan då kolla upp lite olika ställen att visa fölet på. Det finns t ex ett ställe på köravstånd som nästan "alla" åker till, där är det ganska jobbigt att visa eftersom det är så många hästar och jag kan tänka mig att det känns som du beskriver det att visa där. Sedan finns det ställen dit inte så många åker, kanske max 20 föl på en dag, då blir det en helt annan stämning och inte så stressigt.

Förhoppningsvis ska jag visa mitt föl i år på ett ställe med gångavstånd till som är ganska lugnt.

Här finns tid och platserna för visningarna av halvblodsföl i år
http://www.asvh.se/document/tid_o_plats_fol06.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: Åker ni på fölvisning?

Håller med om att tiden var väl knapp då jag visat två av mina fölungar. Trots att det är relativt nära hemifrån (2,5 mil) och vi åkt i god tid så blev det stressigt. Hade ringt extra och kollat strykningar, men när varje fölunge får 5 min på sig i ringen istället för utlovade 10 så blir det stressigt...

Annars tycker jag det är ett bra tillfälle för omdöme på fölisarna. En av mina är mönstrad hemma, mindre stress men heller ingen chans att gå vidare till championatet.

pemi
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

pemi skrev:
Annars tycker jag det är ett bra tillfälle för omdöme på fölisarna. En av mina är mönstrad hemma, mindre stress men heller ingen chans att gå vidare till championatet.

pemi

Mönstrad hemma? Hur funkar det?
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Trissa skrev:
Mönstrad hemma? Hur funkar det?

Jag vet att man kan få fölet mönstrat hemma, men då är det inte kvalificerande till ev.regionalt fölchampionat utan man måste visa det på en "officiell" visning om man är intresserad av det.

Samlar man ihop minst 10 föl på en plats bedöms fölen "officiellt", för några år sedan var det fem föl som var gränsen, då tog vi hem domaren.
Kolla med ansvarig i er lokala avelsförening, det brukar ha koll.
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Jag kommer nog att visa min om han rätar ut sina ben.. Annars känns det onödigt att lägga ut såpass mkt som det kostar att anmäla om man vet med sig att de kommer att slå ner på exteriören.. Annars är det en väldigt nyttig erfarenhet för fölis och om man dessutom ska sälja tidigt är det nästan ett måste att ha visat fölet så man vet vad för kvalitet det har..
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Jag tänkte visa min på en "hemmamönstring" Hans mor är svårlastad och jag vill inte utsätta djuren för onödig stress. För mig gör det ingenting alls att han inte får visas på regionalt fölchampionat eftersom jag ändå inte tänkte utsätta honom och hans mor för det.
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Jag håller nog inte med om att det nästan är ett "måste" att visa fölet om det ska säljas tidigt. De kan ju ändra sig otroligt mycket i både steg och exteriör, och de flesta som köper föl är nog ganska medvetna om det. Men det är bara min ringa erfarenhet som unghästförsäljare som talar!!:smirk:
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Hon får man till en hemmavisning om man bara kan få ihop ett föl? Vem ringer man (domaren?) Kostar det extra? (säkert värt varenda extra krona)

Mitt sto är också väldigt svårlastat och jag tror inte att varken hon eller fölet (som i och för sig börjat lasttränas redan) skulle visa sig från sin bästa sida på någon visning med massor av hästar...
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

När mitt föl eventuellt ska visas kommer det att visas fler föl. Vet inte hur denna hemmavisning ordnas, det är en annan bukefalist som har sagt att mitt föl kan visas vid samma tillfälle.

Kan också tillägga att mitt sto har vita papper (men fölet har gröna) så hon ska ändå inte stamboksföras och jag vill bara få fölet bedömt. Dels för min egen skull men också för att fölets pappa ska få fler visade avkommor.
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Thuja skrev:
Hon får man till en hemmavisning om man bara kan få ihop ett föl? Vem ringer man (domaren?) Kostar det extra? (säkert värt varenda extra krona)

Mitt sto är också väldigt svårlastat och jag tror inte att varken hon eller fölet (som i och för sig börjat lasttränas redan) skulle visa sig från sin bästa sida på någon visning med massor av hästar...

Ring den lokala avelsföreningen som har koll på när domaren ska komma till länets officiella fölvisning. I mån av tid åker de i samma veva ut till enstaka föl och mönstrar dessa.
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Enligt ASVH:s regler är det just fölmönstringen som är den officiella visningen och denna skall följa de anvisningar som finns i "fölreglementet". Såvitt jag känner till godkänner man idag inte resultaten från någon annan typ av visningar än de som sker i de regionala avelsföreningarna i enlighet med reglementet.

Tanken bakom detta är som jag förstått det att alla föl skall visas under jämförbara omständigheter för att få så rättvisande resultat som möjligt.

Kvalificeringsreglerna till regionala championat och även formen för desamma bestäms i stor utsträckning av de regionala avelsföreningarna själv eftersom detta inte är officiella arrangemang utan istället skall ses som rena utställningar.

I vår och de här närliggande regionala avelsföreningarna saknas alla möjligheter att få sitt föl bedömt utanför de officiella visningarna.

Sannolikt finns möjlighet att själv anlita någon domare som kan lämna ett utlåtande över fölet ...men någon mönstring med satta poäng kan det som jag ser det inte bli tal om.
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Det finns inga regler för hur gammalt fölet skall vara utom måhända djurskyddsregler som anger hur gammalt fölet skall vara för att få transporteras eller dyl.

Vårt första föl var knappt fem veckor när hon visades...de andra har varit betydligt äldre
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Görel skrev:
Jag tänkte visa min på en "hemmamönstring" Hans mor är svårlastad och jag vill inte utsätta djuren för onödig stress. För mig gör det ingenting alls att han inte får visas på regionalt fölchampionat eftersom jag ändå inte tänkte utsätta honom och hans mor för det.

Vi visade ett föl som blev championföl i Södermanland och uttagen till Riks. Vi valde att stanna hemma pga smittrisk och stress - och blev komplett idiotförklarade. Trevligt att se att de finns andra som resonerar så! Vårt sto är viiserligen lättlastad men blir superstressad - inte van vid stora världen!

Mvh / Fia

PS Vi gör så att vi visar våra föl hemma. Sedan åker vi ev till regionalt fölchampionat om de blivit HÖGT bedömda klass 1. Men så är det det här med smittrisken igen ;) !
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Hur långt åker ni med fölet för att visa det? Har ett islandshästföl som jag är sugen på att visa, men närmaste visningen är 35 mil hemifrån......:crazy:
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Först visar vi dem hemma på gården - mycket praktiskt! :D Sedan är det ca 6 mil till det ställe där vi visar för deltagande i Riks föl.

Mvh / Fia

PS! 35 mil låter jobbigt! :eek:
 
Sv: Åker ni på fölvisning?

Har man ponny som jag har är man smart om man planerar årets fölutställning på sin egen stallplan;) Den är dessutom berättigande för våra föl att gå vidare till årets föl om de får guld vill säja:bump:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp