Nalasmatte

Trådstartare
Om man har en obrukad åker där det är sått korn, och vill ha den till bete framöver, hur går man då tillväga på bästa sätt?

Måste man plöja och börja om helt?
 
Om man har en obrukad åker där det är sått korn, och vill ha den till bete framöver, hur går man då tillväga på bästa sätt?

Måste man plöja och börja om helt?
Är det höstsådd, alltså sått i år?
Ta i så fall den skörden och plöj och så vall sedan så det blir ett vettigt bete och inte bara en massa svinmålla och annat ogräs på stubben sedan.
 
Jag hade sått i skyddsgröda. Oavsett är nästa år borta som betes-år på den vallen, och det kan vara vettigt att ha något att så in i. Om 2017 är år 1, så blir det bete år 3 (eller sent år 2, under mycket gynnsamma omständigheter).
 
Om man har en obrukad åker där det är sått korn, och vill ha den till bete framöver, hur går man då tillväga på bästa sätt?

Måste man plöja och börja om helt?
Det beror delvis på vilka förutsättningar ni har som jordmån etc men risken är nog ganska stor att det misslyckas annars och frö med sådd och harvning kostar en del så det är nog säkrast att göra rätt från början för att slippa göra om.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 354
Senast: sthu
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 684
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 081
Senast: BornAgain
·
Anläggning Jag har börjat fundera på att på sikt försöka göra något som liknar paddock paradise hemma. Mina hästar går på lösdrift och det är bara...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp