Bukefalos 28 år!

Twister2007

Trådstartare
Jag har länge haft problem med akne, nu har jag en hudvårds rutin som hjälper. Men är de någon vänlig som vill hjälpa och skriva mat man bör äta för att undvika inflammationer (alltså som är bra mot akne) och sådant som inte är bra att äta?
B27539CA-AD44-4B88-B299-170C2AB348BE.jpeg
 
Jag har länge haft problem med akne, nu har jag en hudvårds rutin som hjälper. Men är de någon vänlig som vill hjälpa och skriva mat man bör äta för att undvika inflammationer (alltså som är bra mot akne) och sådant som inte är bra att äta? Visa bifogad fil 77529
Inga mjölkprodukter -alls. mjölk,fil youhurt, kvarg, margarin,smör, grädde ost...ja du fattar. Testa 1 månad och se om det blir bättre
 
Lägger till gluten!
Gluten ska alla som har någon form av åkomma hålla upp med. Men då bör det vara längre -typ 6 månader. Avhållsamhet från mjölkprodukter brukar visa sig väldigt snabbt, allt från några dagar till 3-4 veckor. Rutten mage så som illaluktande prutt, illa luktande avföring, smetig avföring, hård avföring...ja all typ av onormal avföring :D Dålig hy, uppblåst mage. Om nu TS eller någon annan tänker att det kan vara värt 1 månad av sitt liv för att kolla om symtom blir bättre gäller det att läsa innehållsförteckningar!! Mjölkprotein finns i och gömmer sig i en väldig massa livsmedel
 
Ät det du vill och mår bra av!
För att få kontroll på din akne sök istället upp en hudläkare som isf kan medicinera din akne.

Jag fick själv akne i mina sena/mycket sena tonår. Med hjälp av hudläkare fick vi den under kontroll och efter en tid försvann den. Dock har jag behövt ta den i beaktande vid val av p-medel.
 
Gluten ska alla som har någon form av åkomma hålla upp med. Men då bör det vara längre -typ 6 månader. Avhållsamhet från mjölkprodukter brukar visa sig väldigt snabbt, allt från några dagar till 3-4 veckor. Rutten mage så som illaluktande prutt, illa luktande avföring, smetig avföring, hård avföring...ja all typ av onormal avföring :D Dålig hy, uppblåst mage. Om nu TS eller någon annan tänker att det kan vara värt 1 månad av sitt liv för att kolla om symtom blir bättre gäller det att läsa innehållsförteckningar!! Mjölkprotein finns i och gömmer sig i en väldig massa livsmedel
Finns det någon människoavföring som inte luktar illa? Alltså inte luktar som bajs helt enkelt :confused:
 
Jag har länge haft problem med akne, nu har jag en hudvårds rutin som hjälper. Men är de någon vänlig som vill hjälpa och skriva mat man bör äta för att undvika inflammationer (alltså som är bra mot akne) och sådant som inte är bra att äta? Visa bifogad fil 77529
Hade exakt sådär och fick hjälp via MinDoktor.se. De skrev ut Tetralysal och Epiduo, huden blev superfin. Kostade som ett vanligt besök på vårdcentralen.

Du kan inte äta dig ifrån akne, det är mer komplicerat än så. Lycka till!
 
Jag har också hört att det inte finns någon evidens för sambandet mellan kost och acne. Att man får finnar av choklad t.ex läre ju vara en myt.

Men alltså jag vet inte, jag tycker nog att min hud blir påverkad av kosten. Men då handlar det inte om att utesluta något visst livsmedel (framförallt inte gluten) utan att bara äta mer balanserat. Se till att få i sig grönsaker, äta ordentligt där man inte går 12+ timmar mellan måltiderna och då mest äter sånt som innehåller fett och socker.. Men det är nog också så att kroppen mår bättre = huden mår också bättre.

Ett konkret tips som hjälp mig annars är inte kostrelaterat, utan se till att du byter örngott en gång i veckan, två om du använder hårprodukter som får sitta i när du sover eller sover med nattmask. Du mular ju ansiktet mot kudden typ en tredjedel av dygnet, finns där då massa sminkrester, hårprodukter osv så täpper det till porerna.
 
Finns det någon människoavföring som inte luktar illa? Alltså inte luktar som bajs helt enkelt :confused:
Ja bajs ska lukta bajs och inte rutten mage där doft dröjer sig kvar länge och det inte går att vistas där inne förrän efter 20min. Visst - om man vet med sig att man ätit mycket av något och får ett gensvar genom ökad prutt / bajset luktar mer / annorlunda konsistens (hård /lös) så är det ju lätt att konstatera att det har med det man ätit som gjorde att magen reagerade. Tarmar är spännande och fungerar som kroppen andra hjärna. Bajs är inget som jag längre betraktar som något äckligt och illa luktande utan något som med all tydlighet berättar hur välmåendet är på insidan :love:
 
Finns mig veterligen ingen evidens för att kosten påverkar acnen. Det finns effektiva läkemedel dock 😊

Jag har också hört att det inte finns någon evidens för sambandet mellan kost och acne. Att man får finnar av choklad t.ex läre ju vara en myt.
Nej någon större studie / forskning på hur vida mjölkprodukter hos vissa individer bidrar till ökad acne och frånvaro av detsamma lindrar acne finns med all säkerhet..... inte. Vilket medicin tillverkande bolag skulle vilja bidra med pengar till en sådan studie/forskning? Däremot finns det väldigt många människor som intygar att de fått klara besked från kroppen, att den är känslig för mjölkprodukter i och med hudförbättringar (just acne dessutom) när man avstod dagligt intag från detta livsmedel :).
 
Nej någon större studie / forskning på hur vida mjölkprodukter hos vissa individer bidrar till ökad acne och frånvaro av detsamma lindrar acne finns med all säkerhet..... inte. Vilket medicin tillverkande bolag skulle vilja bidra med pengar till en sådan studie/forskning? Däremot finns det väldigt många människor som intygar att de fått klara besked från kroppen, att den är känslig för mjölkprodukter i och med hudförbättringar (just acne dessutom) när man avstod dagligt intag från detta livsmedel :).
Jo men där gäller väl också "all things in moderation"?

Jag är inte laktosintolerant, men min mage kraschar också totalt om jag äter för mycket mjölkprodukter, det är samma med pasta.

Jag tror bara det är fel väg att gå att utesluta födoämnen pga huden. Då tror jag det är en bättre väg att gå att helt enkelt försöka äta mer.. hälsosamt? Se till att äta regelbundet, få i sig grönsaker, inte äta alltför fet mat för ofta och framförallt dra ner på onödigt socker som godis, kakor osv. Kroppen kommer må bättre och jag är helt övertygad om att det även påverkar huden.

Men oavsett är ju huden så att säga det yttre organet.. Att vad som händer på utsidan kroppen är mer relevant än på insidan känns logiskt tycker jag.
 
Ät det du vill och mår bra av!
För att få kontroll på din akne sök istället upp en hudläkare som isf kan medicinera din akne.

Jag fick själv akne i mina sena/mycket sena tonår. Med hjälp av hudläkare fick vi den under kontroll och efter en tid försvann den. Dock har jag behövt ta den i beaktande vid val av p-medel.
Men är de någon som vet hur man får bort de eller råder bot på de?
 
Nej någon större studie / forskning på hur vida mjölkprodukter hos vissa individer bidrar till ökad acne och frånvaro av detsamma lindrar acne finns med all säkerhet..... inte. Vilket medicin tillverkande bolag skulle vilja bidra med pengar till en sådan studie/forskning? Däremot finns det väldigt många människor som intygar att de fått klara besked från kroppen, att den är känslig för mjölkprodukter i och med hudförbättringar (just acne dessutom) när man avstod dagligt intag från detta livsmedel :).
Jag håller med dig om att det inte går att utesluta att kosten har betydelse, och det är klart att det går att hitta exempel på att en kostförändring följs av en förbättring av acne. Om folk upplever att de mår bättre av att utesluta mjölk så ska de naturligtvis köra på 😊, bra för miljön dessutom!

Med detta sagt så vänder jag mig emot att kostförändringar ska vara det råd man får om ens önskan är att bli av med acne. Det finns bra mycket enklare sätt som dessutom är mer sannolika att man lyckas med. Kostomläggningar är svårt och resultatet är väldigt osäkert, om man får resultat över huvud taget.
 
Nja, man kan vara supersjuk (långt fortskriden cancer exempelvis) utan att det syns på huden. Och det finns många småbarn med fula eksem som har väldigt fräscha organ på insidan 😁
Visst tittar man på Elin Kojs tex så så är ju hon så saftig och krispig precis överallt -utom i lungorna som är fulla av cancer.....Människor med eksem äter något kroppen inte gillar och reagerar på.....som visare sig genom huden tex. Sjukvårdens behandling -kortisonsalva som ändå bara lindrar symtom.
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 214
Senast: starcraft
·
Mat Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 409
Senast: Askvind
·
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 298
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
971
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp