E

ecssory

Har sökt på honom men mina frågor besvaras inte så här kommer en ny tråd om det hoppstammade dressyrtillskottet.

Jag börjar nu leta alternativ hingst då stoet kanske inte fungerar med första alternativet.

Akribori var en intressant hingst redan från början men valde att ta en hingst med rena, starka förärvningssäkra dressyrlinjer.

Mitt sto skall ha en hingst som marknadsförs som förädlare, långbent högställd fin exteriör, super ridbarhet, temp och ok gångarter.
Gärna bra dräktighet :smirk:.

För att det inte skall skena iväg ekonomiskt (vet ju inte om stoet tar sig) så ligger Flyinges hingstar bra till och utav dem är det som sagt bara en förädlare som faller mig i smaken - nämligen Akribori med sin vackra uppenbarelse och utmärkta exteriör och starka arvslinje.
Har ni någon annan idé om hingst så tala :).

Jag ringde för att prata med Flyinge och blev förvånad över den dålig information de kunde förmedla.

Akribori har en dräktighet på 81% på transport och 80% på hemmastation - det var det enda de var säkra på.
De kunde inte tala om hur avkommorna i Tyskland och Danmark (3 och 4 åringar) utvecklat sig.
Om svenska avkommorna kunde de knappt säga att de är ädla och vackra...de är ju ganska unga än så länge.
Akriboris avkommor som visats på Flyinge var i alla fall kanonfina :smirk:.....

Jag bad om att få höra om Akriboris temperament, trots att han fått högsta betyg på temp, lynne, samarbetsvilja och ridbarhet så går ryktena om att han är het, hetsig, tittig och att detta nedärvs.

På det svarade personalen som arbetat med hingsten att de upplever honom med god portion hingstkaraktär och vaken/uppmärksam - inte tittig.
Susanne Gielen är tydligen mkt förtjust över hingsten och han räknas till en av de bästa hon ridit just för hans känslighet enorma arbetsvilja och ridbarhet - han är tydligen väldigt lättlärd och har lätt för samling.
Vid tömkörning visar han lätt för tramp med bra höjd.
SG har stora förväntningar på honom...enligt personalen på Flyinge.

Så till min fråga:
Jag hade bestämt mig för en renodlad dressyrhingst med egen karriär och bedömda avkommor.
Det som gör att jag kan tänka mig Akribori är hans utmärkta exteriör och linjer (hans 100dagars prov är dessutom onekligen väl utfört).
Har själv ridit tyskar som varit linjeavlade på Calypso I och de har också varit trevliga multitalanger med bra ridbarhet dock alla med stor känslighet och brinnande huvud.
Mitt sto är sedan 5 generationer tillbaka avlad på ren dressyrprestationsstam och är själv en ganska stark dressyrindivid.

Något säger mig att detta kan bli riktigt bra men eftersom det är en helomvändning så känner jag mig lite osäker - vill ni avskräcka eller övertyga mig?

Vad vet ni om avkommorna?
Blir det bra på dressyrmöderne?
 
Go for it!
Säg en hingst som är snyggare än Akribori i svensk avel??
Jag valde Akribori för två år sedan till mitt dressyrstammade sto och resultatet blev över förväntan. Jämför man hingstvisningarna på Flyinge 2003 och 2004 hade Akribori utvecklats massor.
Min åring har förvisso karaktär men sköter sig utmärkt vid verkning, lastning osv.
Vad funderar du på för hingst om du inte tar Akribori?
 
Angående temperamentet så var vi i Wallenberghallen med min kompis "vildhäst" som vid den tiden var rädd för allt som rörde sig och visade detta genom att slänga sig och sätta av i full fart genom halva ridhuset. Detta verkade inte Akribori som var där samtidigt med en hippologstudent i sadeln bry sig om, så hetsig och tittig vill jag inte kalla honom.
 
Om du har en ren dressyrindivid o du vill ha en bra typ på hästen med högridbarhet skulle jag inte tveka att använda Akribori!

Min åring är "vaken" ja men inte stressig. Hon är snarare tuff i trängda situationer och vill nosa på det "farliga".

Hon är korrekt extriört o perfekt i mina ögon men lite minus för traven(mamman hade lite sämre trav). Nu jämför jag henne med min andra häst som köptes in som åring o har otrolig trav. Men jag tror att hennes trav kommer att kunna utvecklas för hon har mycket luft i steget! Hon är av en bra modell o de som ser henne gillar henne även hästfolk som inte gillar hbl. Hon har helt otrolig galopp!

en nytagen bild!

min Akribori åring
 

Liknande trådar

Avel Hej! Letar just nu hingst med naturlig betäckning då stoet är knepigt och ej visar brunst och jag verkligen vill få henne dräktig i år...
2
Svar
28
· Visningar
5 309
Senast: poloplayer
·
B
Avel Behöver lite tips på hingst till meriterat sto, behöver framförallt en hingst med riktigt bra galopp och storlek, långa ben skulle inte...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 540
Senast: furioso
·
Avel Ja, vad ska jag välja? Jag söker en liten (max ca 130 cm) ponnyhingst med utmärkta gångarter. Jag har tittat mkt på Welsh (mountiain...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 790
Senast: Jate Volim
·
Avel Ja snart drar avelssäsongen igång igen och jag behöver lite input till hingstval av detta sto ifall inte vårt förstahandsval blir...
2
Svar
31
· Visningar
5 495
Senast: ann80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp