Åksjuk valp

fio

Trådstartare
Min valp som nu är 7 månader upplever jag som väldigt åksjuk. Vi har inte åkt så mkt men varje gång så kräks han och dreglar som jag vet inte vad.

Min enda erfarenhet av detta var min vuxna cairnterrier för 25 år sedan hon fick lite domesedan en gång och efter det var hon aldrig åksjuk.

Vad gör man för att underlätta? Åksjukepiller för hundar, finns det?
 
Du kan ge pratafen. Men de blir sega och groggy. Så är det inte ett rejält lidande för hunden så hade jag ist väntat ut det och försökt göra bilåkandet till nått kul och spännande.
Flera av mina hundar har varit åksjuka som små valpar men det har alltid växt bort. Värst var det för min gamling här hemma. Han kunde kräkas ända upp i 2-årsåldern. Idag älskar han bilen.
 
Du kan ge pratafen. Men de blir sega och groggy. Så är det inte ett rejält lidande för hunden så hade jag ist väntat ut det och försökt göra bilåkandet till nått kul och spännande.
Flera av mina hundar har varit åksjuka som små valpar men det har alltid växt bort. Värst var det för min gamling här hemma. Han kunde kräkas ända upp i 2-årsåldern. Idag älskar han bilen.
Postafen?
 
Jag läste om flera som hade åkt på en långtur med sina åksjuka hundar och tänkte, varför inte prova.
Så vi åkte upp och besökte min bror 6 timmar enkel resa. Stannade ett par dagar och sen hem igen. Mycket motorväg för att det ändå skulle vara så lindrigt som möjligt för hunden.
Och faktiskt! Han kräktes lite på vägen upp men inget på vägen tillbaka, och har aldrig kräkts igen. När vi körde riktigt kringelikrokig väg kunde man märka att han blev lite dämpad ett tag efter också men inte alls som innan.
Kanske det funkar kanske vi hade tur eller var det en tillfällighet, men för oss blev det bra iaf :)
 
Hur åker hunden i bilen? Bur?

Att jag frågar är för att min tik började kräkas i bilen i den åldern. Det berodde på att buren började bli för trång så hon kunde inte ligga som hon ville.
När vi bytte buren till bara grindar istället så slutade hon må illa av att åka bil.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag läste om flera som hade åkt på en långtur med sina åksjuka hundar och tänkte, varför inte prova.
Så vi åkte upp och besökte min bror 6 timmar enkel resa. Stannade ett par dagar och sen hem igen. Mycket motorväg för att det ändå skulle vara så lindrigt som möjligt för hunden.
Och faktiskt! Han kräktes lite på vägen upp men inget på vägen tillbaka, och har aldrig kräkts igen. När vi körde riktigt kringelikrokig väg kunde man märka att han blev lite dämpad ett tag efter också men inte alls som innan.
Kanske det funkar kanske vi hade tur eller var det en tillfällighet, men för oss blev det bra iaf :)
Gjorde liknande med min rottis, stockholm - norge ,dreglig o eländig halva ditvägen, inget på hemvägen eller därefter
 
Såg hos veterinären att det fanns någon spray med ”mamma hormoner” som kunde användas för bla åksjuka hundar. Läste bara snabbt så vet inte detaljer.

Annars är det bara att låta valpen åka bil så ofta som möjligt, helst varje dag.
 
Hur åker hunden i bilen? Bur?

Att jag frågar är för att min tik började kräkas i bilen i den åldern. Det berodde på att buren började bli för trång så hon kunde inte ligga som hon ville.
När vi bytte buren till bara grindar istället så slutade hon må illa av att åka bil.
Ja han åker i bur. Ja det är sant, den börjar bli lite liten för honom. Ska kolla på grindar istället så han får hela utrymmet.
 
Jag gav (och ger ibland fortfarande) min hund Postafen innan bilfärd. Han har varit fruktansvärt åksjuk, dreglade efter bara några hundra meter och kräktes efter nån km. Men med Postafen var han inte åksjuk. Han blir inte alls trtt och dämpad heller, utan är precis lika sprallig som vanligt. Åksjukan är bättre nu, men tyvärr byttes den mot stressförväntan, med medföljande lös mage vid framkomst, men jag har en plan för det, även om det tar tid...
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 203
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 531
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 209
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Bästa sms-appen
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp