lisa412

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips på åksjukepiller/tabletter/tuggummi, vad det nu kan vara.
Vad har ni provat som funkade?
 
Använder alltid postafen vid långa resor, funkar kalasbra! Kan bli lite slö av dom, vilket är rätt skönt om man t.ex. ska åka buss långt eftersom det är lättare att sova då :)
Finns på apoteket
 
Har använt båda sorterna som nämns i tråden, dock kan jag inte ta bara Calma tuggummi om jag åker tåg utan måste ta postafen och sen ta Calma om de behövs mer typ.
Senast testade jag de här armbanden med en punkt som trycker mot handleden..vet inte om det funkade men jag kräktes iallafall inte :p
 
Använder alltid postafen vid långa resor, funkar kalasbra! Kan bli lite slö av dom, vilket är rätt skönt om man t.ex. ska åka buss långt eftersom det är lättare att sova då :)
Finns på apoteket

Hur pass slö blir man? Jag kommer åka buss (tror jag) max 2 timmar och ska sen jobba så man vill väl inte vara helt borta då :D
 
Jag använder Calma, för mig funkar det att ta ett tuggummi även om jag börjat känna obehag
Blir inte dåsig eller så men tungan domnar lite
 
Calma tuggummi fungerar för mig.
Tungan blir lite avdomnad, men den smällen tar jag gärna om jag jämför med alternativet.

Mitt bästa utöver det är att ha tillgång vatten och kyla. Jag har ganska kalla händer och brukar lägga en hand på bröstet/halsen och fokusera på andningen när jag känner att det börjar dra igång. Eller att få lite sval fläkt. Det fungerar bra för mig.
 
Hur pass slö blir man? Jag kommer åka buss (tror jag) max 2 timmar och ska sen jobba så man vill väl inte vara helt borta då :D
Nej helt borta blir man inte, bara lite segare än normalt (och det är inte ens alla som känner av det). Så länge det är fart och fläkt omkring mig märker jag inte av det alls.
Alternativet är att ta tabletten så pass långt innan att effekten dör ut efter att resan är klar.
 
Jag röstar för seaband! Tycker att de fungerar helt okej och hjälper dessutom mot illamående i ren allmänhet, exempelvis vid graviditet.
Postafen provade jag en gång men blev verkligen helt borta och skulle definitivt inte ta dessa om jag skulle jobba i ganska direkt anslutning.
Ska du ta ett läkemedel tror jag att Calma är ett bättre alternativ för dig då effekten av dessa sitter i lite kortare tid.
 
Det kanske kan vara en bra ide att prova postafen innan så man vet hur man påverkas. Man vill ju vara säker på att det funkar men som sagt eftersom jag ska jobba så vill jag ju inte vara halvt drogad :D


Tack för tipsen!
 
För mig hjälper ingenting förutom primperan och ondansetron. Den förstnämnda blir jag svintrött av och en del andra biverkningar. Ondansetronen är fantastisk och jag får inga biverkningar alls :up: måste dock få det utskrivet.
 
Postafen OCH Calma OCH kyla OCH tom mage. Kräks annars som en gris men denna fyra kombon gör att jag oftast klarar mig med bara lätt illamående som är hanterbart. Jag blir galet åksjuk (buss, bil, tåg, flyg, båt, färja) och det är det enda som oftast hjälper. Förr fungerade bara postafen men det fungerar inte längre trots maxdos.
Jag blir jätte trött av postafen om jag inte rör mig, så jag skulle pröva bara Calma tuggummin om jag vore du om du inte testat postafen tidigare.

Fungerar inte Calma så finns ju alltid spypåse :angel:
 
Jag skulle vilja ha lite tips på åksjukepiller/tabletter/tuggummi, vad det nu kan vara.
Vad har ni provat som funkade?

Jag har faktiskt prövat mig fram till vad som funkar bäst och i vilken situation. Flyg långt i ett BRA plan så räcker det med Calma i start och landning, är det turbulens så tar jag gärna en till Calma eftersom de verkar snabbt på mig. Åka tåg så måste jag åka åt rätt håll och då tar jag de långtidsverkande som finns receptfritt på apoteket. Tar dem nån timme innan så jag inte blir alltför trött. Vid båtresor så vetefan blir knäpp vet inte vad jag ska ta för att inte hänga över räcket, dock så när jag har åkt på kryssning så kan det vara så att alkoholen påverka mitt illamående (Möjligen hehe). Ska till Gotland nästa helg så då tänkte jag bunkar upp och se vad som fungerar, har bara skräck minnen sen jag åkte över för 11år sen och det var kö till toaletten för att spy.... Sen gör det stor skillnad för mig att ha en fläkt och sen bara att andas djupt och blunda när det kryper sig på.
 
jag använder Calma, ofta åker man ju inte lika länge som Postafen verkar (12 timmar) och jag blir verkligen helt däckad och sur av dom så slipper gärna att "förlora" en dag på att vara trött!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min valp som nu är 7 månader upplever jag som väldigt åksjuk. Vi har inte åkt så mkt men varje gång så kräks han och dreglar som jag vet...
Svar
9
· Visningar
511
Senast: Ginne
·
Kropp & Själ Jag har jättesvårt för tabletter. Pyttesmå piller funkar bra, och huvudvärkstabletter funkar på grund av formen. Men typ alla...
Svar
15
· Visningar
593
Senast: nullo-modo
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
718
Fritid Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
10
· Visningar
303
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp