Bukefalos 28 år!

Lejonelle

Trådstartare
Vi tränar korta korta bilturer till mysiga ställen, men åksjukan ger inte med sig. Han dräglar sig sjöblöt på den kortaste resa, längre än 10 min så kräks han ofta. Vuxen hund, ej hundbur utan åker bak i kombin. Vill ej ha honom i sätena (speciellt inte så länge han kräks!).

Ska man ge åksjuketabletter för att bryta hans förväntan att må illa? Åksjuketabletter - vilket märke, vilken dos? Finns andra tips? Han är fyra år men ej bil-van, omplaceringshund. Snäll, frisk och okomplicerad annars.

Hälsn
Lejonelle
 
Sv: Åksjuka

Finns inte längre några åksjuketabletter spec för hund, jag brukar rekomendera Postafen. Min egen erfenhet är att det fungerar dåligt att vänja en åksjuk hund med en massa korta turer. Att ta med hunden på en långresa över fler dagar fungera bättre, då får hunden en chans att se bilen som en fast punkt i tillvaron.
PL
 
Sv: Åksjuka

usch, vad jobbigt! både för dej och din hund! Min systers vovve är oxå väldans åksjuk.. men hon har fått tipset att ge ett par apelsinklyftor innan varje bilfärd (stor dogo argentino tjej) . Detta tycker hon funkar sådär.. hunden mår fortfarande illa men spyr inte lika lätt längre! :) Sen är det ju som med oss människor att om man kan få hunden att hålla ögonen på vägen så blir det (iaf för det mesta) lite lättare för dem :crazy:
 
Sv: Åksjuka

Ju längre bak i bilen du har hunden desto mer gungar det. Kan den inte sitta framför passagerarsätet?
 
Sv: Åksjuka

Tack för tipset. Kul om det fungerar, värt att prova i alla fall! Han sitter ju eller ligger som han vill, har gott om plats där bak. Vissa säger att det är bättre om de har det lite trångt?!
 
Sv: Åksjuka

Det fick jag också som tips... funkade utmärkt:D /C
 
Sv: Åksjuka

Nja, oftast sitter det ju en passagerare där som vill ha någonstans att ha fötterna. Jag vill ha hunden bak i bilen om det ska gå att få det att fungera smidigt i vardagen. Fungerar inte detta kan hunden sällan följa med, helt enkelt.
 
Sv: Åksjuka

Det gäller ju att få hunden att komma över sin åksjuka och att ha den fram i bilen ett tag brukar hjälpa. När den åker bra där o inte mår så dåligt längre, då flyttar man bak hunden. Det är bara att träna hunden på att åka bil som hjälper. Har själv en hund som var väldigt åksjuk, började sagla efter 2minuter. Tyvärr vara han så stor att han inte fick plats på golvet framför passagerar sätet så han fick åka därbak. Men jag tror han hade blivit fortare icke-åksjuk om jag kunnat ha honom där fram ett tag först. Sen gäller det att köra exrtemt försiktigt i början, svänga saaaakta och mjuka inbromsningar. Allt för att få trygghet i hundens erfarenhet av att åka bil. Hoppas det fixar sig för din vovve!
 
Sv: Åksjuka

Hur länge har hunden varit åksjuk? Det brukar ta tid. Har själv haft åksjuka hundar. Den ena tog det 7 mån för innan åksjukan gav med sig. Den andra blev inte bättre förrän vi byte bil, då försvann det omedelbart. :smirk: :D

Jag testade prosatfen under tiden, och det bra mycket bättre men inte helt bra. Bästa stället att sitta för en åksjuk hund är gärna lite trångt och mörkt. Och gärna mellan två hjulpar, då det är minst "gung" i bilen där.

Lyckat till!

Ps. som Peter sa, åk inte så korta svängar. Försök även att låta hunden ligga i bilen när den står still. Har Du möjlighet så låt hunden ligga i bilen medans ni är inne och äter middag. Få den att känna trygghet i bilen, så brukar det bli bättre. Om hunden tycker det är obehagligt att åka bil, så blir den stressad, vilket försämrar åksjukan. Så upplever jag det i alla fall. Vet inte om det fungerar så faktamässigt.
 
Sv: Åksjuka

Hunden är en vuxen omplacering som bott länge på hundhem och inte varit med om så mycket i sitt liv. Är importerad, och har alltså varit med om ett par obehagliga långa flygresor och ett par obehagliga långa bilresor innan han kom till mig för en månad sedan. Så stress är säkert en del i det hela. Han blir lite röd och irriterad i ögonen av bilresorna så jag tror att han "glömmer" att blinka.

Hunden har ju gott om plats och kan välja mellan att ligga och att sitta och se ut i kombin, kanske jag istället ska prova att begränsa både utrymme och sikt för att få det trångt och mörkt som du föreslår. Lämna hunden i bilen längre stunder känns ju inte så snällt nu i kylan men kanske kan fungera när det blir varmare.

Jag har ju åkt en längre resa med hunden (när jag hämtade hem honom) och då mådde han INTE bra, men sen dess har jag bara åkt korta resor för att han ska få vänja sig och att varje resa ska innebära något positivt (nya lukter, mysig promenad etc). Hittills har inte det löst problemet och kanske det är helt fel strategi helt enkelt.

Att det inte fungerar i bilen är ju tyvärr en kraftig begränsning för vad vi kan göra tillsammans, så jag behöver verkligen hitta en lösning. Trist att behöva stoppa i åksjukepiller för ofta, men kanske det behövs i början för att ge hunden ett lugn. Det lär ju finnas något åksjukearmband för människor som trycker på någon akupressurpunkt. Någon som vet om det finns något liknande för hundar och om det har någon effekt?

mvh och tack för alla svar!
Lejonelle
 
Sv: Åksjuka

Jag hade samma problem med min hund i början. Hon kunde knappt se en bil på tv förrän hon kräktes.

Receptet blev många och långa bilturer. Det kostade mig en smärre förmögenhet i bensin men åksjukan försvann helt och numer så älskar hon sin bur.
 
Sv: Åksjuka

Lillaloppan skrev:
Ju längre bak i bilen du har hunden desto mer gungar det. Kan den inte sitta framför passagerarsätet?
Detta stämmer inte på vår hund kan jag säg.
Han åkte ibörjan i en 740(ibaksätet),mådde rysligt illa efter några meter. När vi sedan inskaffade Caravellen och åkte då givetvis allra längst bak, så kan han åka i stort sett hur långt som helst.Men han kan inte ha ätit rätt nyligen innan.Annars är där inga som helst problem nu.
 
Sv: Åksjuka

DAP finns nu som spray som ska minska åksjuka. Det kan ju vara värt att prova.
 
Sv: Åksjuka

Jag hade ett tag en åksjuk hund här hemma, på honom funkade postafen, men eftersom vi inte ville stoppa i honom massa piller så provade jag att sitta med honom i baksätet, vilket betydde att jag kunde hålla honom så han satt stadigt (funkade på honom, trots att jag är liten och han var 35-40 kg hund) plus att jag höll på en punkt (akupressur) precis bakom trampdynan/handleden.. Det funkade jättebra, men det tog ett antal gånger innan det gav märkbar effekt.
Vi körde på taktiken att åka långt med små pauser då och då.
 
Sv: Åksjuka

Lejonelle skrev:
Vi tränar korta korta bilturer till mysiga ställen, men åksjukan ger inte med sig. Han dräglar sig sjöblöt på den kortaste resa, längre än 10 min så kräks han ofta. Vuxen hund, ej hundbur utan åker bak i kombin. Vill ej ha honom i sätena (speciellt inte så länge han kräks!).

Ska man ge åksjuketabletter för att bryta hans förväntan att må illa? Åksjuketabletter - vilket märke, vilken dos? Finns andra tips? Han är fyra år men ej bil-van, omplaceringshund. Snäll, frisk och okomplicerad annars.

Hälsn
Lejonelle

Min tik brukade bli åksjuk förut, Då satt hon bak eller i bur på baksätet... Sen fick hon välja själv och det slutade med att hon lägger sig bakom passagerarsätet på golvet och har oxå slutat att kräkas när vi åker bil...
/ Moa
 
Sv: Åksjuka

Knapplån, svar till alla:
Tack för alla tips. Idag provade vi att ha honom inne i kupén, han fick välja om han ville vara på golvet, i framsätet eller i baksätet. Valde att ligga i baksätet. Lugn resa på c:a 20 minuter med mest bara raksträcka utan särskilt mycket kurvor och start-stopp. Hälsade på min dotter och vår gamla hund. Kräktes ej på ditresan men på hemresan kräktes han två gånger. Mao verkar det inte vara var han är i bilen som spelar roll. Han hade inte ätit något före resan. Går in i bilen utan att visa någon oro, är lugn och ligger still.

En bok jag har säger att man ska låta hunden ligga i bilen när den står still och gärna servera maten i bilen tills allt obehag försvinner innan man provar att köra. Någon som testat detta? Trött på nedspydd bil..

/Lejonelle
 
Sv: Åksjuka

:D Jo jag brukar täcka med handdukar. Men det är ju inte så trevligt ändå.. Han spyr ju gärna på sig själv också...
 
Sv: Åksjuka

Det är faktiskt bara att åka, åka och åka. Längre turer. Sen inga jäkla pauser osv. Kör och bry er inte om hunden. Sen som andra tipsat dig om; låt honom vila i bilen då och då.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver lite hjälp för att spåna fram hur jag ska kunna underlätta bilåkandet för min ena hund, en 5,5 månader gammal hane som blir...
Svar
9
· Visningar
7 441
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp