Aktiesplit bra eller dåligt?

Islandshästryttare

Trådstartare
Ett av mina bolag som jag har aktier i har gjort en aktiesplit med 4:1 . Några mer erfarna börssparare här som kan säga om det är bra eller dåligt i ett långsiktigt perspektiv? Jag fick ju 4 gånger så många aktier och det tänker jag är positivt vid utdelning på dem såklart men annars har ju också kursen splittats med lika mycket så det är ju inte värda mer än förut. Tydligen har bolaget gjort detta vid några tidigare tillfällen också. Igår gick kursen upp med 6,5 procent och idag ner 7,5 procent men jag ska ha ju de i ett långsiktigt perspektiv så jag bryr mig inte så mycket om dagliga kursrörelser.
 
Värdemässigt eller utdelningsmässigt spelar det ingen roll. Värdet blir en fjärdedel och utdelningen en fjärdedel per aktie. Så det är inget att vare sig oroa sig för eller ställa förväntningar på. Däremot finns det viss psykologi i handeln som beror på hur mycket varje aktie är värd, har jag läst i artiklar.

(Från en som kan nästan noll om aktier och investeringar men tror att han förstår hur det är tänkt att fungera....)
 
En aktie som blir väldigt dyr kan få minskad omsättning, genom en splitt kostar varje aktie mindre och den blir lättare att handla med i mindre poster.
 
En aktie som blir väldigt dyr kan få minskad omsättning, genom en splitt kostar varje aktie mindre och den blir lättare att handla med i mindre poster.

Jo, samtidigt är det mest bara psykologi, för det är få personer som köper en enda aktie och tycker det blir rimligt att betala courtage för.
 
Jo, samtidigt är det mest bara psykologi, för det är få personer som köper en enda aktie och tycker det blir rimligt att betala courtage för.
Finns flera banker som har ingen eller väldigt låg courtage vid handel under visst belopp. Jag kan absolut köpa en enskild aktie ibland, beroende på vilken prisklass den ligger i.
 
Finns flera banker som har ingen eller väldigt låg courtage vid handel under visst belopp. Jag kan absolut köpa en enskild aktie ibland, beroende på vilken prisklass den ligger i.

Okej, du ser. Min kunskap är för låg. Jag har köpt aktier vid tre tillfällen och senast var 14 år sedan. Things change. Senast köpte jag i och för sig bara 2 aktier dessutom. 45000 stycket. Utan courtage.
 
Senast ändrad:
Värdemässigt eller utdelningsmässigt spelar det ingen roll. Värdet blir en fjärdedel och utdelningen en fjärdedel per aktie. Så det är inget att vare sig oroa sig för eller ställa förväntningar på. Däremot finns det viss psykologi i handeln som beror på hur mycket varje aktie är värd, har jag läst i artiklar.

(Från en som kan nästan noll om aktier och investeringar men tror att han förstår hur det är tänkt att fungera....)

Jo jag förstår ju att det inte gör något värdemässigt eller utdelningsmässigt i nuläget. Bolaget har dock gjort split vid ett antal tillfällen tidigare och ändå ökat utdelningen per aktie varje år så på sikt kan ju ändå utdelningen bli ett plus.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 345
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp