Aktiv familjehund, ras?

_Taggis_

Trådstartare
Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :)

De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste hund som var perfekt med barnen och som aldrig krävt varken aktivering eller desto mer motion. Så erfarenhet av hund finns, men skulle inte säga att det är uttalade hundmänniskor vad gäller aktivering, träning osv då de aldrig haft hund med högre behov av någotdera.

Det är en familj som är mkt ute, åker skidor, promenerar, springer och åker på utflykter. Den förra hunden var rätt ointresserad av annat än promenader, så nu vill man ha en hund som är intresserad av att vara träningssällskap i form av att dra på skidor och joggingturer. Samtidigt måste det vara en hund som kan ha någon dag i soffan hemma, och ffa som är snäll i lynnet då det är en barnfamilj som ofta har besök av barnens kompisar osv. Barnen är i lågstadie- resp mellanstadieålder.

*Känner jag dem rätt så kommer det inte läggas ner flera timmar på att utvärdera MH-spindlar och forskas i blodslinjer, så ingen ras som är brokig i mentalitet med svårigheter som kräver mkt efterforskning för att hitta rätt linjer.
*De är öppna för kurser och aktivera hunden men på en husbehovsnivå, alltså inga tävlingsambitioner.
*En aktiv hund som sagt som är intresserad av motion, det saknades väldigt mkt hos den förra hunden.
*Snäll familjehund.
*Ingen uttalad jakthund.
*Mellanstor.
*Ej pälsras med långt hår, men samtidigt ingen korthårig som fryser på vintern då det är mkt vinteraktiviteter.

Vad har buke för tips? :)
 
Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :)

De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste hund som var perfekt med barnen och som aldrig krävt varken aktivering eller desto mer motion. Så erfarenhet av hund finns, men skulle inte säga att det är uttalade hundmänniskor vad gäller aktivering, träning osv då de aldrig haft hund med högre behov av någotdera.

Det är en familj som är mkt ute, åker skidor, promenerar, springer och åker på utflykter. Den förra hunden var rätt ointresserad av annat än promenader, så nu vill man ha en hund som är intresserad av att vara träningssällskap i form av att dra på skidor och joggingturer. Samtidigt måste det vara en hund som kan ha någon dag i soffan hemma, och ffa som är snäll i lynnet då det är en barnfamilj som ofta har besök av barnens kompisar osv. Barnen är i lågstadie- resp mellanstadieålder.

*Känner jag dem rätt så kommer det inte läggas ner flera timmar på att utvärdera MH-spindlar och forskas i blodslinjer, så ingen ras som är brokig i mentalitet med svårigheter som kräver mkt efterforskning för att hitta rätt linjer.
*De är öppna för kurser och aktivera hunden men på en husbehovsnivå, alltså inga tävlingsambitioner.
*En aktiv hund som sagt som är intresserad av motion, det saknades väldigt mkt hos den förra hunden.
*Snäll familjehund.
*Ingen uttalad jakthund.
*Mellanstor.
*Ej pälsras med långt hår, men samtidigt ingen korthårig som fryser på vintern då det är mkt vinteraktiviteter.

Vad har buke för tips? :)
Engelsk springer spaniel om de kan tänka sig pälsvård några få gånger om året.
 
Engelsk springer spaniel, perfekt familjevovvve som kan vara med på allting. Inte extremt med pälsvård heller men en del är det ju. Dom är väldigt formbara och lätta hundar..är min erfarenhet iallafall.
 
Jag tänkte på dem lite faktiskt, samt kanske welsh springer? Men hur mkt jakt finns i de raserna ?
De jagar ju inte så pass att de ska driva vilt utan de ska apportera. Welshen är svårare att hitta en med bra mentalitet och det finns mycket allergiproblen.
Hade valt den engelska alla dagar i veckan, men då inte rena jaktlinjer till just familjen kanske. Hade också försökt undvika de allra extremaste utställningslinjerna. Tycker ESS är en väldigt trevlig och tillgänglig ras.
Field Spaniel tycker jag också om, men vet inte hur det är med aktivitet/jakt hos dom.

Även en ren jaktspringer brukar gå ypperligt att ha lös. Har erfarenhet från några stycken och de har alla sprungit lösa utan problem, de tränas även i jakt och har gått prov. Men en jaktspringer skulle jag inte rekommendera till familjen som inte har just det intresset.
 
Det låter som att typ vilken mellanstor ras som helst, så jag skulle kika på de mer sällskapsbetonade raserna. Jag sålde själv en chow chow till ett aktivt friluftspar som hade med sig hunden på skidturer, långskridskoturer, fjällvandringar, kanotturer etc. Hunden hängde glatt med på allt, så man behöver ingen uttalat arbetande ras för att man vill ha en hund som hänger med.
 
Är själv uppvuxen med Soft coated wheaten terrier. Kanske kan passa familjen?
Pälsen går ju att hålla nedklippt.

Eller Eurasier alt Finsk Lapphund.
Om det inte är för mycket päls?
Är ju relativt lätt pälstyp att sköta.
 
Det låter som att typ vilken mellanstor ras som helst, så jag skulle kika på de mer sällskapsbetonade raserna. Jag sålde själv en chow chow till ett aktivt friluftspar som hade med sig hunden på skidturer, långskridskoturer, fjällvandringar, kanotturer etc. Hunden hängde glatt med på allt, så man behöver ingen uttalat arbetande ras för att man vill ha en hund som hänger med.

Eftersom de köpte precis efter en sådan profil sist och fick en soffpotatis vilket inte var vad de ville ha, så vill de nu ha en mer aktiv hund. De hade lapphund, finsk. Den fick bogseras runt på joggingturer och skidåkning tills de gav upp och lät den vara hemma och gå promenader med den del av familjen som höll ett lägre tempo ;)
Den ville gärna vara med men bara lunka på. Helt frisk hund och normalviktig ska tilläggas. Den bara ville inte springa, absolut inte framför.

I övrigt håller jag med m ditt resonemang. Det är nog vanligare att köpa för mkt hund än för lite om en söker en aktiv hund...
 
Eftersom de köpte precis efter en sådan profil sist och fick en soffpotatis vilket inte var vad de ville ha, så vill de nu ha en mer aktiv hund. De hade lapphund, finsk. Den fick bogseras runt på joggingturer och skidåkning tills de gav upp och lät den vara hemma och gå promenader med den del av familjen som höll ett lägre tempo ;)
Den ville gärna vara med men bara lunka på. Helt frisk hund och normalviktig ska tilläggas. Den bara ville inte springa, absolut inte framför.

I övrigt håller jag med m ditt resonemang. Det är nog vanligare att köpa för mkt hund än för lite om en söker en aktiv hund...

Känner flera lapphundar, både finska och svenska och ingen av dem har velat hålla på med drag och sånt. Aktiva promenader absolut men inte drag.
 
Welsh springer spaniel, Engelsk springer spaniel, Labrador, Golden, Flat. Ja, grupp 8 helt enkelt ;) lagom med päls, underbara med barn, generellt stabila mentalt, hänger gladeligen med på allt man hittar på.
 
Min första tanke var labrador. Mina svärföräldrar hade under många år en grannes labbetik som "daghund" och det var nog den perfekta sällskapshunden - otroligt snäll mot allt och alla, pigg och glad och hängde gärna med ut på promenader och aktiviteter, men inga problem att ta det lugnt heller.

Tror hon är ur DP-linjer; det är inte riktigt samma tryck i henne som de jaktlabbar jag träffat men jag tror det är fullt tillräckligt för vad som önskas i den här tråden.

Hon är 16 år nu, fyller 17 i maj.... har en D-höft men har aldrig haft problem av den, sen har det väl varit lite småsaker, fick kastreras för livmoderinflammation och fått ta bort nån fettknuta men i övrigt en frisk och pigg hund.
 
Lapsk vallhund?
Har förstått det som att den är lite mer arbetsvillig än lapphund? Utan att vara brukshund liksom.
Jag har bara en jag känner, men den verkar trevlig mentalt m folk.
 
Är det inte ganska sjuka raser både flat och cocker?🤔 Hur mkt jakt/apporteringsbehov finns i dem?
Jag har cocker sedan många år (1998) och även om det finns hälsoproblem skulle jag absolut inte säga att det är en "ganska "sjuk" ras.

Jakt för spaniels är inte jaga-efter-jakt. Det är ett samarbete mellan förare och hund där hunden går framför föraren och skytten (som kan vara samma person) och söker vilt, vanligtvis i lågväxt terräng. När vilt påträffas ska hunden stöta det så att det flyger upp eller springer iväg (beroende på art) och sedan vara stilla så att skytten kan göra sitt utan att riskera att träffa hunden. Därefter ska viltet sökas upp och apporteras och om det bara är skadeskjutet får hunden inte skada eller döda det. Detta kräver naturligtvis väldigt träningsbara hundar med hög will to please, för naturligtvis ligger det i hundens instinkt att dra efter viltet.

Här är en film från brittiska mästerskapen 2019. Terrängen gör att man faktiskt kan få en god bild av hur hunden jobbar. Det kan ibland se ganska... virrigt :D ut annars.

Hunden i filmen är en jaktcocker. Rasen är delad sedan mer än hundra år, men det är fortfarande en ras med en stambok. Många exemplar av utställningsvarianten (som är den cocker som är mest allmänt känd och utbredd i Skandinavien) har mycket kvar av de ursprungliga spanielegenskaperna (syns ex på hur unga spaniels går naturligt som en vindrutetorkare i kopplet), men det är inte lika "mycket" som den genomsnittliga jaktcockern. Men det är ofta livliga hundar som vill hänga med på en massa saker, men som har ett visst mått av självständighet som hoppar fram ibland. För sådan är rasen som helhet. Samtidigt ska de ha mjukt temperament och viss känslighet är inte ovanligt. Jag har haft ett superkänsligt exemplar och nu har jag en som är betydligt mer hårdhudad.

Många cockrar tycker om att apportera, men ibland är det en utmaning att lära dem. Ytterst få lär sakna att inte få göra det bara det ersätts av annan aktivering. Spaniels är inte utpräglade apportörer som retrievers.

Om päls - ja, en cocker av utställningsstam har mycket päls. Vill man inte ha den klipper man lämpligast hunden på undersidan några gånger om året och borstar mellan klippningarna. Resten av kroppen bör inte klippas för där har pälsen vissa isolerande funktioner som förstörs med maskinklippning.
 
[...]
Field Spaniel tycker jag också om, men vet inte hur det är med aktivitet/jakt hos dom.
[...]
Jag har aldrig haft field, men mött några exemplar på diverse spanielaktiviteter. Min upplevelse av dem var att de var mindre kvicka i vändningarna och verkade ha ett större mått av självständighet än jag är van att se hos övriga spanielraser. Detta baseras dock på ett fåtal hundar (3-5 st), det är ju en ganska ovanlig ras.
 
Är själv uppvuxen med Soft coated wheaten terrier. Kanske kan passa familjen?
Pälsen går ju att hålla nedklippt.

Eller Eurasier alt Finsk Lapphund.
Om det inte är för mycket päls?
Är ju relativt lätt pälstyp att sköta.
Det är tyvärr svårt att hitta mentalt bra Softisar idag. Mina farföräldrar hade en supertrevlig på 80-talet och det var den enda hund mitt allergiske syskon tålt så jag var helt inne på en Softis när jag skulle byta ras för 8 år sen. Men jag gav upp.
 
Det är tyvärr svårt att hitta mentalt bra Softisar idag. Mina farföräldrar hade en supertrevlig på 80-talet och det var den enda hund mitt allergiske syskon tålt så jag var helt inne på en Softis när jag skulle byta ras för 8 år sen. Men jag gav upp.
Är det? Har haft flera i min omgivning, de har varit vettiga allihopa. Har det ändrat sig de senaste åren?
 
Är det? Har haft flera i min omgivning, de har varit vettiga allihopa. Har det ändrat sig de senaste åren?
Som sagt så var detta 8 år sen som jag kollade runt på olika kennlar och utställningar. Då var det rätt svajigt. Hur mycket som styrts upp nu vet jag inte. Fanns säkert bra individer då också men jag var ute efter en mentalt BRA hund efter att ha haft en blandis med trist mentalitet, ffa skotträdsla och tyvärr var det där det brast först. Jag ville helt enkelt inte chansa så det blev Dvärgschnauzer ist.

Som jag uppfattade TS var familjen inte intresserade av att fördjupa sig i BPH-spindlar utan ville ha ett säkert kort.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då var det äntligen dags för mig att börja leta hund. Egentligen har jag siktet inställt på samojed då jag är uppvuxen med samojeder och...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 144
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Hej kloka bukemänniskor. Tänkte höra om ni kunde ge tips på lämpliga raser som skulle kunna passa min mor då hon tänkte skaffa hundvalp...
2
Svar
25
· Visningar
2 238
Senast: Monstermom
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
5 930
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Spinner vidare från min egna tråd om tankar kring en soffpotatis till hund och hur den hunden inte uppfyller mina behov. Hund nummer två...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp